2006-09-20, 21:52
Medlem
Wolfen22s avatar
Funderar på att köpa en helt ny dator, men då ska det vara en SJUKT bra stationär dator med allt på väldigt hög nivå. Det ska vara en klockren gaming-dator, kunna spela de senaste spelen på högsta upplösning utan problem, asså vi snackar crysis.

Nu vill jag ha förslag; pris, innehåll, gärna en länk!
Tack!
Citera
2006-09-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfen22
Funderar på att köpa en helt ny dator, men då ska det vara en SJUKT bra stationär dator med allt på väldigt hög nivå. Det ska vara en klockren gaming-dator, kunna spela de senaste spelen på högsta upplösning utan problem, asså vi snackar crysis.

Nu vill jag ha förslag; pris, innehåll, gärna en länk!
Tack!

Säg ett pris allt från 12 och uppåt...
Citera
2006-09-21, 00:16
Medlem
Shadors avatar
Ställer du en sån fråga är det som att självstämpla sig på pannan med "Jag är en idiot med för mycket pengar"

Troligtvis ser du ingen skillnad på hög upplösning och extrem upplösning. Troligtvis vet du inte vad AA tillför rent grafiskt. Troligtvis... you get my point?

Det är bara riktiga grafik fikusar som köper extrema system. Detta är väldigt onödigt och prestandan man får i en "superdator" är verkligen inte proportionell till priset i min mening. Vem fan i sina sinnes fulla bruk köper t.ex ett system med två st 7950GX2 kort o kör dem sedan i SLI?

Kort o gott. Wolfen ska ge fan i högprestanda och köpa nåt trevligt system för max 10-12000 Kr
Citera
2006-09-21, 03:28
Medlem
Couplands avatar
Wolf: inte för att knäcka dig, men du kan inte köpa en dator idag (oavsett prislapp) och förvänta dig att den ska kunna hantera Crysis i högsta upplösning. Jag tror att man måste ha två stycken av de grymmaste DX10-korten i SLI i kombination med Intels vid den tiden grymmaste processor för att kunna klara detta och det är jävligt spekulativt bara det...

Du får titta på vilka maskiner som klarar dagens spel bäst. Det rör sig då om spel såsom Oblivion, FEAR, Prey osv. Det finns ännu inte idag en dator som klarar Oblivion med fullt kräm på allt med bra framerate på utomhusbanorna. Vi snackar Core 2 Extreme med 2 st 7950GX2 osv och inte ens DETTA kan få Oblivion att flyta perfekt.

Om du vill ha the best of the best, så måste du vara villig att lägga i alla fall 12.000-13.000 kr på bara grafikkorten (2 st 7950GX2). Sen ska vi bara lägga till några futtiga komponenter såsom Intels fetaste Core 2 Extreme, ett moderkort som tar SLI, 4 Gb Corsair Dominator minne, en raptor disk eller två, X-fi ljudkort etc. Lyckas du hamna under 30.000 kr så ska du vara glad.
Citera
2006-09-21, 03:34
Medlem
PappaBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coupland
Lyckas du hamna under 30.000 kr så ska du vara glad.

Och med det sagt, köp en dator för runt 10.000kr, när den inte håller längre, köp en ny eller uppgradera delar för runt 10.000kr. Till slut kommer du sitta med en mycket bättre dator än du skulle få för 30.000kr, och du kommer ha betala mindre för den. Att ha all grafik på max är bara korkat, i alla fall när det kommer till nya spel.
Citera
2006-09-21, 08:34
Medlem
En tanke vore att köpa / bygga ett core 2 duo-system och sen köpa till ett bra grafikkort.
Citera
2006-09-21, 11:12
Medlem
Couplands avatar
Vill du dock ha en grym dator som klarar dagens spel bra, så kan vi nog hjälpa dig, men då får du sätta ett maxpris.
Citera
2006-09-21, 21:13
Medlem
Wolfen22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shador
Ställer du en sån fråga är det som att självstämpla sig på pannan med "Jag är en idiot med för mycket pengar"

Troligtvis ser du ingen skillnad på hög upplösning och extrem upplösning. Troligtvis vet du inte vad AA tillför rent grafiskt. Troligtvis... you get my point?

Det är bara riktiga grafik fikusar som köper extrema system. Detta är väldigt onödigt och prestandan man får i en "superdator" är verkligen inte proportionell till priset i min mening. Vem fan i sina sinnes fulla bruk köper t.ex ett system med två st 7950GX2 kort o kör dem sedan i SLI?

Kort o gott. Wolfen ska ge fan i högprestanda och köpa nåt trevligt system för max 10-12000 Kr

Ok, vad du lider av har jag ingen aning om. Jag har levt med datorer som ständigt ligger steget efter de spelen jag vill kunna spela utan problem, från och med Duke Nukem 3D, Unreal Tournament och nu pratar vi spel som Battlefield 2 och Quake 4. Jag sa aldrig att jag skiter i priset, om du inte läste frågan bad jag om att få förslag på vad priset kan ligga på. Jag använder min dator till mycket, men främst för dataspelen, det jag begär är en dator som klarar next-gen data-spelen, är det så undligt? Och varför antar du att jag inte ser skillnad på olika upplösningar och föreslår ett "trevligt system", som om jag vore en idiot?

Hur som helst, jag tackar de som beslöt sig för att skriva vettiga svar oavsett huruvida de antar att jag är en idiot eller inte. Jag skulle kunna tänka mig att lägga ut högst 20.000 för ett bra system, vilka är era bästa förslag?
Citera
2006-09-21, 21:19
Bannlyst
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10208
- Trevlig!
Citera
2006-09-21, 21:22
Medlem
wivalliuss avatar
denna kanske? http://www.blocket.se/vi/9461114.htm?ca=2_s
Citera
2006-09-21, 21:54
Medlem
Couplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfen22
Hur som helst, jag tackar de som beslöt sig för att skriva vettiga svar oavsett huruvida de antar att jag är en idiot eller inte. Jag skulle kunna tänka mig att lägga ut högst 20.000 för ett bra system, vilka är era bästa förslag?

Jag kan ge några bra tips, då jag själv nyligen plockat ihop ett rätt så maffigt system nyligen (vill faktiskt inte tänka på hur mycket den kostade). Men då måste jag veta några saker:

1. Kan du bygga den själv, eller har du en polare som kan hjälpa dig?
2. Vill du/tänker du överklocka den?
3. Är det viktigt att datorn är tyst eller kan fläktarna låta lite?
4. Vad gillar du för chassi: diskreta eller bling bling (med ljus osv)?
Citera
2006-09-21, 22:00
Medlem
"som klarar next gen-spelen"?
Det finns inget next gen inom datorspelsbranschen, allt sker gradvis. Som det är idag tycks man ha kommit till en gräns på nåt sätt, rent grafiskt, du behöver inte ha ett superkort för att kunna köra nya spel bra. Jag har fortfarande mitt radeon x850xt vilket går utmärkt till i princip allt.

Sen tycker jag du låter jävligt dryg wolf. Nu vill jag ha..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in