2006-09-21, 20:59
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Då kan jag passa på att fråga dig också: vad är trakasserier och vad är tillåtet? Både IKE eller vad fan han heter och Cineasten har ju dragit upp detta gång på gång på gång i alla möjliga trådar, utan att skriva något annat än att jag är pedofil eller liknande.

Cineasten har fått inlägg borttagna från en tråd i Flashback igår, från den här tråden tidigare och vid åtminstone ett par tillfällen till. Man börjar ju liksom undra när det övergår från att bara vara OT-inlägg till att vara "trakasserier" och "mobbing" - som enligt regeln är förbjudet!
Det är jättesvårt att svara på exakt var gränsen går, inte minst med tanke på att vi har så lite praxis att gå på. Kanske att Admin bättre kan svara på det än jag?

Men om en medlem börjar förfölja en annan medlem i trådarna enbart i syfte att nedvärdera och förlöjliga denne utan att visa minsta intresse för debatten, ja då har man definitivt passerat en gräns och jag skulle tro att det i första hand belönas med en tillsägelse om det inte är riktigt grovt förstås. Om det inte passerar gränsen för personangrepp så kan en tillsägelse ändå ges eftersom man förstör trådarna och stör debatten med OT. Ett flertal tillsägelser kan i sin tur leda till en varning. Jag tippar på att i 99 procent av fallen löser vi det genom andra regler, t.ex. OT eller om någon publicerat någons personuppgifter i syfte att mobba så tar vi det enligt regel 1.06 istället.

Ett tips är att aktivt rapportera till moderatorer när man känner sig angripen. Moderatorn rensar bort inläggen om de bryter mot reglerna och kan eventuellt dela ut tillsägelse till mobbaren. Om det sker utspritt på forumet kan det vara svårt för moderatorerna att uppfatta att en form av förföljelse sker, men då kan man alltid ta kontakt med en moderator man litar på och beskriva problemet så tas det upp till diskussion och om ingen åtgärd sker då så uppmärksammas dock hela kåren på problemet och kan hålla ögonen öppna.

Var går då gränsen? Som sagt, jättesvårt att säga då det beror på många faktorer, bl.a. vilket syfte "mobbaren" har och hur den utsatte upplever situationen etc. Lägg därtill att vi måste ha en något sånär konsekvent hållning så gör inte det problemet mindre . Att bli kallad pedofil eller nazist av någon vid något tillfälle får nog alla tåla. Om en person ständigt förföljer en annan medlem med samma tillmäle så får vi naturligvis lösa situationen. Att angripa någon upprepade gånger är allvarligare än att göra det vid någon enstaka tillfälle.

Men om vi försöker hitta en gräns för ett enstaka tilltag; Antag att jag hittar en filmsnutt på en långhårig kille i glasögon som sitter och tokrunkar och jag publicerar den på forumet och hävdar att "detta är Caine". Du skulle ju möjligen kunna uppskatta det som ett roligt skämt och då har naturligvis inte jag begått något personangrepp. Men förmodligen skulle du inte alls uppskatta det och i såfall skulle jag nog kunna se fram emot en varning
2006-09-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Ska du tala om för mig vad jag säger?

Kom igen nu. Hebefili står varken med i NE eller i SAOL, du försöker alltså lansera ett helt nytt uttryck, en helt ny definition av en läggning som ligger farligt nära pedofili, helt utan stöd från etablissimanget och om man inte fattar detta genast så har man fel och du startar trådar i Flashback? Folk u p p l e v e r dig som pedofil, Caine, för att de anser att hebefili och pedofili ligger så pas nära varandra. Det är sanningen.
Men lägg av nu. Cybersex står inte heller med i NE, så jag antar att det också bara är ett sånt där hittepå-ord och något som inte finns? Både hebefili och efebophili är vedertagna termer (hebefili används oftast i Europa, efebofili oftast i USA, men efebofili kommer antagligen att bli det vedertagna begreppet).

Dessutom är det - som jag redan påpekat - så att ordet är nytt, eftersom det fram tills väldigt nyligen ansågs fullt normalt för en man att tända på tonårstjejer. Och det anser ju de flesta sexologer (och män...) fortfarande att det är.
2006-09-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Det är jättesvårt att svara på exakt var gränsen går, inte minst med tanke på att vi har så lite praxis att gå på. Kanske att Admin bättre kan svara på det än jag?

Men om en medlem börjar förfölja en annan medlem i trådarna enbart i syfte att nedvärdera och förlöjliga denne utan att visa minsta intresse för debatten, ja då har man definitivt passerat en gräns och jag skulle tro att det i första hand belönas med en tillsägelse om det inte är riktigt grovt förstås. Om det inte passerar gränsen för personangrepp så kan en tillsägelse ändå ges eftersom man förstör trådarna och stör debatten med OT. Ett flertal tillsägelser kan i sin tur leda till en varning. Jag tippar på att i 99 procent av fallen löser vi det genom andra regler, t.ex. OT eller om någon publicerat någons personuppgifter i syfte att mobba så tar vi det enligt regel 1.06 istället.

Ett tips är att aktivt rapportera till moderatorer när man känner sig angripen. Moderatorn rensar bort inläggen om de bryter mot reglerna och kan eventuellt dela ut tillsägelse till mobbaren. Om det sker utspritt på forumet kan det vara svårt för moderatorerna att uppfatta att en form av förföljelse sker, men då kan man alltid ta kontakt med en moderator man litar på och beskriva problemet så tas det upp till diskussion och om ingen åtgärd sker då så uppmärksammas dock hela kåren på problemet och kan hålla ögonen öppna.

Var går då gränsen? Som sagt, jättesvårt att säga då det beror på många faktorer, bl.a. vilket syfte "mobbaren" har och hur den utsatte upplever situationen etc. Lägg därtill att vi måste ha en något sånär konsekvent hållning så gör inte det problemet mindre . Att bli kallad pedofil eller nazist av någon vid något tillfälle får nog alla tåla. Om en person ständigt förföljer en annan medlem med samma tillmäle så får vi naturligvis lösa situationen. Att angripa någon upprepade gånger är allvarligare än att göra det vid någon enstaka tillfälle.

Men om vi försöker hitta en gräns för ett enstaka tilltag; Antag att jag hittar en filmsnutt på en långhårig kille i glasögon som sitter och tokrunkar och jag publicerar den på forumet och hävdar att "detta är Caine". Du skulle ju möjligen kunna uppskatta det som ett roligt skämt och då har naturligvis inte jag begått något personangrepp. Men förmodligen skulle du inte alls uppskatta det och i såfall skulle jag nog kunna se fram emot en varning
Tack för svaret, det uppskattas!
2006-09-21, 21:11
Medlem
Jomazis avatar
Det är ett solklart ett personangrepp, och syftet är glasklart är att få Caine att tappa humöret och göra något dumt.
2006-09-21, 21:29
Medlem
Cineastens avatar
Personangrepp - ja
medvetet påhopp - ja
för att han ska få spelet - nej
2006-09-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Personangrepp - ja
medvetet påhopp - ja
för att han ska få spelet - nej
Svart på vitt, straight from the horse's mouth. Både jag och personen som skrev det betraktar det som ett personangrepp och ett medvetet påhopp.
2006-09-21, 21:54
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Jag vill börja med att be om ursäkt till B-O Gavne om han läser det här eftersom jag pekar ut honom som rättshaverist men jag tror att han är hyfsat van. Jag märker att Caine har samma tendens när han vägrar acceptera att världen ibland är orättvis. På vilket sätt gör det skillnad för dig att kasstkniw också är peddo?

Caine, försök tänk till och försök fundera över vad för bild av dig själv du presenterar. Jag är säker på att du egentligen vet det men du vägrar acceptera det. Du är på god väg att bli som Gavne.
Innan jag läste ditt inlägg så tänkte jag på Gavne och likheten med Caine
2006-09-21, 22:12
Medlem
Ladidas avatar
Men Caine sluta lipa nu.

Ifall du inte känner dig anonym på flashback kan väl knappast lastas någon annan än dig själv?
Inte fan sitter väl någon annan här och postar bilder på dig eller tvingar dig att uppsöka 100 st användare?

Att du inte kunde tåla att bli kallad peddo - fine. Men att likt en liten barnunge lägga dig på golvet och hålla andan tills du får rätt, det är dålig stil och jävligt barnsligt.
Jag ska ge dig ett råd min farsa gav mig när jag slog pungen på cyckelstången när jag var fem:

Väx upp för fan och gå vidare, ingenting blir bättre av att du står och lipar.
2006-09-21, 22:46
Medlem
Cineastens avatar
Caine: Jag säger som du gjort tidigare (ja jag har läst inläggen där du uttrycker dig så) "Jag tänker inte be om ursäkt. Ni får kasta ut mig istället".

Huruvida du är anonym eller inte bryr jag mig inte om. Jag har inte sett några foton på dig och jag har ingen aning om vem du är irl. Jag skiter i vilket och jag kommer inte försöka luska reda på vem du är. Min fritid kan användas till viktigare saker såsom att tvätta håret, klia mig på skrotum eller jaga bananflugor.
2006-09-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Men Caine sluta lipa nu.

Ifall du inte känner dig anonym på flashback kan väl knappast lastas någon annan än dig själv?
Inte fan sitter väl någon annan här och postar bilder på dig eller tvingar dig att uppsöka 100 st användare?

Att du inte kunde tåla att bli kallad peddo - fine. Men att likt en liten barnunge lägga dig på golvet och hålla andan tills du får rätt, det är dålig stil och jävligt barnsligt.
Jag ska ge dig ett råd min farsa gav mig när jag slog pungen på cyckelstången när jag var fem:

Väx upp för fan och gå vidare, ingenting blir bättre av att du står och lipar.
Gör om, gör rätt. Det handlar inte om att jag inte är anonym, utan om att folk kallar mig pedofil. Då påstods det att eftersom jag var anonym så var det ju ingen fara, men det är jag ju inte.
2006-09-21, 22:54
Medlem
Cineastens avatar
Pedofil/hebefil..same shit different name i allmänhetens ögon.
2006-09-21, 23:04
Medlem
beyonds avatar
Sunt förnuft, anybody?

Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Gör om, gör rätt. Det handlar inte om att jag inte är anonym, utan om att folk kallar mig pedofil. Då påstods det att eftersom jag var anonym så var det ju ingen fara, men det är jag ju inte.
Men grejen är ju att du är medveten om att du inte är anonym här och ändå fortsätter att tassa runt i pedofilins gränsmarker? Du är förmodligen också medveten om att majoriteten av landets befolkning inget hellre vill än att knäcka kraniet på en pedofil, oavsett vad den korrekta benämningen är i NE.

Är du dum i huvudet på riktigt, Caine?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in