Jag har tillverkat en vaporizer enligt brukshandsvisningarna ovan, alltså av glödlampa. Har bara testat med vatten för att alls se om det blir varmt. Höll glaset strax under 1 cm från lågan från ett vanligt värmeljus. Använde en metallkork från en saftflaska, då en vanlig petkork inte var av rätt storlek. Använde till rör en penna, vanlig kulspets, en sådan där med kork på (BIC). Röret når ca 2.5 cm in innanför korken.
Problemet var att när jag eldade på och kokade bort det mesta av vattnet så visade det sig efteråt att pennan hade börjat smälta ihop. Väldigt logiskt, då metallkorken säkerligen blev väldigt het.
Hur fungerar detta för er? Plast smälter ju ungefär vid samma grader som vatten börjar koka, medan THC behöver över 180 graders värme. Kan knappast vara nyttigt med plats som smältar, torde skapa giftiga ångor.
Kan man kanske ha plastic padding eller dylikt mellan metallkork och sugrör, för det isolerar väl en del värme? Eller blir luften inne i glaset ändå så varm att pennan smälter?
Man kan ju inte använda ett metallrör, för då lär man ju bränna sig i munnen. Ifall man inte skaffar något specialrör med munstycke? Vad skulle isåfall munstycket vara tillverkat av?
Det verkar vara krångligare än vad bilderna fick det att förefalla.
Och en sak till, det framgick inte i tråden om allt det här gula i glaset, som sitter där glas och sockeln möts, vilket tycks vara någon slags keramik/stenhård skumgummi, måste tagas bort. Men jag antar att det inte behöver det, för logiskt sett borde det vara gjort av ett oerhört värmetåligt ämne - annars kanske ångor som frigörs av det skulle störa de övriga processerna i lampan... fast jag vet ingenting om teknik/fysik/etc.