2007-05-08, 16:37
Medlem
Taeronais avatar
Edit: Det var inget. Så går det när man inte läser varje inlägg. :P
Citera
2007-05-14, 15:23
Medlem
Paradisens avatar
Går det inte att bygga med en liten glasburk? (läs = http://www.flypicture.com/display/MTk5OTQ1 )

Eller är glaset för tjockt? Burken för stor? För annars borde ju den hålla bättre än en glödlampa? (tänkte på smälla när man eldar)
Citera
2007-05-15, 18:59
Medlem
s3vens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Faan vad ballt.. Tack för inspirationen, tog mindre än 15 min att göra en..

Gick inte ladda upp bild på tinypic, kommer senare.. nu ska jag testa min nya vaporizer, den första jag har

edit: nu gick det: http://i10.tinypic.com/35kiob6.jpg

tjo

är det ett till hål över coca cola texten?

varför finns den?

edit: läste i FAQ:en att man behöver ganska mycket för att bli bäng,
i tråden sa ju Sam Lowry motsatsen.
nån som vet hur det ligger till?

sen är detta ett bra sätt att debutera på cannabis?
Citera
2007-05-15, 23:46
Medlem
PotRockers avatar
har en liten fråga i sammband med att jag själv ska bygga en.. hur fick ni av "toppen" smidigt på glödlampan på den länkade sidan förslår dem "smash the cermic/metal end of it with a spoon" men måste väl finnas ett smidigare sätt?

rätta mig om jag har fel
Citera
2007-05-15, 23:53
Medlem
Paradisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotRocker
har en liten fråga i sammband med att jag själv ska bygga en.. hur fick ni av "toppen" smidigt på glödlampan på den länkade sidan förslår dem "smash the cermic/metal end of it with a spoon" men måste väl finnas ett smidigare sätt?

rätta mig om jag har fel

Finns en film där de tar en sax och griper tag i själva metallkontakten och vrider sönder den.
Citera
2007-05-15, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PotRocker

rätta mig om jag har fel
En vass knivspets duger bra, t ex en morakniv. Det är nåt blyaktigt, mjukt är det, nästan så man lär vara försiktig så man inte skär ut bitar ur sockeln om man tar i lite för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av s3ven
tjo

är det ett till hål över coca cola texten?

varför finns den?

edit: läste i FAQ:en att man behöver ganska mycket för att bli bäng,
i tråden sa ju Sam Lowry motsatsen.
nån som vet hur det ligger till?

sen är detta ett bra sätt att debutera på cannabis?
Ja, det är ett till hål ovan röret, det är till för att luften ska dras in medan man drar ut röken ner i lungorna. Det blir en del rester kvar om man inte vill elda på så det smakar bränt, det är inte den mest ekonomiska lösningen att röka, tycker jag.

Jag är av det gamla gardet som aldrig tycker det är bra att debutera på droger, vill inte vara del i din jungfru så jag avråder av gammal vana.
Citera
2007-05-16, 00:59
Medlem
s3vens avatar
Citat:
En vass knivspets duger bra, t ex en morakniv. Det är nåt blyaktigt, mjukt är det, nästan så man lär vara försiktig så man inte skär ut bitar ur sockeln om man tar i lite för mycket.

Ja, det är ett till hål ovan röret, det är till för att luften ska dras in medan man drar ut röken ner i lungorna. Det blir en del rester kvar om man inte vill elda på så det smakar bränt, det är inte den mest ekonomiska lösningen att röka, tycker jag.

okej. tack kunde jag kankse räknat ut om jag tänkt efter men.

Citat:
Jag är av det gamla gardet som aldrig tycker det är bra att debutera på droger, vill inte vara del i din jungfru så jag avråder av gammal vana.

du kan vara lugn har faktist testat innan, men det hände inte mycket då så. aja jag ha nogg vett att hålla mig borta när jag väl prövat tror jag,
fast det säger väl alla

godnatt
Citera
2007-05-16, 14:31
Medlem
PotRockers avatar
tjenare igen! tänkte berätta en rolig grejj som hände med min hemmabyggda vaporizer igår natt, byggde klart den utan brul o strul och var ivrig att få köra i lite mysgrönt för testning.. slängde i en lagomt stor nypa och började älda med stormtändaren.. efter ett tag vart jag misstänksam då ingen "dimma" syntes i min lampkula. eldade då lite närmare och lite längre och tillslut fick jag syn på nått stiga upp och sög för kung och fosterland. en anorlunda len kännsla gick ner i min hals och jag kände nästan direkt att jag blev stukad. upprepade detta ännu en gång och insåg sedan att gräset nu inte hade samma konsistens eller färg som innan. tänkte nu prova o dra in en sissta gång och började försiktigt älda under lampan. efter ca 5 sekunder sa det smack och min en gång så fina vaporizer låg i sprickor på golvet och innehållet utspritt över hela mitt knä. en jobbig men just då extremt rolig händelse
Citera
2007-05-27, 14:20
Medlem
Taeronais avatar
Jag har tillverkat en vaporizer enligt brukshandsvisningarna ovan, alltså av glödlampa. Har bara testat med vatten för att alls se om det blir varmt. Höll glaset strax under 1 cm från lågan från ett vanligt värmeljus. Använde en metallkork från en saftflaska, då en vanlig petkork inte var av rätt storlek. Använde till rör en penna, vanlig kulspets, en sådan där med kork på (BIC). Röret når ca 2.5 cm in innanför korken.
Problemet var att när jag eldade på och kokade bort det mesta av vattnet så visade det sig efteråt att pennan hade börjat smälta ihop. Väldigt logiskt, då metallkorken säkerligen blev väldigt het.

Hur fungerar detta för er? Plast smälter ju ungefär vid samma grader som vatten börjar koka, medan THC behöver över 180 graders värme. Kan knappast vara nyttigt med plats som smältar, torde skapa giftiga ångor.
Kan man kanske ha plastic padding eller dylikt mellan metallkork och sugrör, för det isolerar väl en del värme? Eller blir luften inne i glaset ändå så varm att pennan smälter?
Man kan ju inte använda ett metallrör, för då lär man ju bränna sig i munnen. Ifall man inte skaffar något specialrör med munstycke? Vad skulle isåfall munstycket vara tillverkat av?
Det verkar vara krångligare än vad bilderna fick det att förefalla.

Och en sak till, det framgick inte i tråden om allt det här gula i glaset, som sitter där glas och sockeln möts, vilket tycks vara någon slags keramik/stenhård skumgummi, måste tagas bort. Men jag antar att det inte behöver det, för logiskt sett borde det vara gjort av ett oerhört värmetåligt ämne - annars kanske ångor som frigörs av det skulle störa de övriga processerna i lampan... fast jag vet ingenting om teknik/fysik/etc.
Citera
2007-05-27, 17:20
Medlem
Taeronais avatar
Tillägg: jag förstår över huvud taget inte hur folk lyckas använda sina rör/slangar av plast. Luften blir ju ändå hemskt varm inne i glödlampan. Borde det inte vara nödvändigt att använda ett lock av t.ex aluminium på sockeln och till det använda ett rör av exempelvis glas, eller kanske koppar/stål med ett munstycke av trä?
Citera
2007-05-27, 21:18
Medlem
Sry om jag verkar helt dum i huvudet nu, vad är det andra mindre hålet till för ska man hålla för det när man eldar på glaset eller vilket hål ska man hålla för eller är det kanske tom båda? Läste något innan i tråden men det gick inte riktigt upp för mig.
Citera
2007-05-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ston3d
Sry om jag verkar helt dum i huvudet nu, vad är det andra mindre hålet till för ska man hålla för det när man eldar på glaset eller vilket hål ska man hålla för eller är det kanske tom båda? Läste något innan i tråden men det gick inte riktigt upp för mig.

För att du ska kunna dra i dig rök så måste det komma in luft. Det är vad det andra hålet är till för. Själv tycker jag att det verkar onödigt att ens sätta dit en kork - min vaporizer är tänkt att fungera med bara glödlampa och sugrör. Har förvisso inte testat den än, men min polare fick tag på åtta gram häromdagen så jag kan nog återkomma med hur det gick inom ett par veckor... :P

Är det någon som vet om cannabisrök är tyngre eller lättare än luft förresten?

Edit: Märkte att jag inte svarade på din fråga, samt att jag inte riktigt kan svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in