Citat:
Ursprungligen postat av
Raketforandringen
Förstår inte varför just träning dyker upp som svar på varje inlägg som handlar om psykisk ohälsa..
Personligen har jag lidit utav ångest sedan tidiga tonåren. Ångesten har gjort mig likgiltig och den sätter hinder i livet för att allting känns hopplöst. Provade på styrketräning och åt dessutom bra. Dessvärre kändes det i längden också det väldigt hopplöst då man följde samma steg hela tiden. Det ända positiva var att man fick en bättre kropp, men om man bortser från det så ser det inte bättre ut än att ha en datorspelsrutin. Fick svart på vitt att träning som folk påstår inte alls är nyckeln för att bryta sig ur detta helvete, något annat ligger helt enkelt bakom men vad vet jag inte.
Ja att folk hela tiden ska nämna träning gör mig nästan förbannad. Låter så nonchalant när vissa säger "ähh gå och träna".
Jag kan säga att jag styrketränade väldigt kontinuerligt ett bra tag. Kanske inte seriöst vad gällde kost eftersom jag ändå var väldigt smal i grunden men jag körde verkligen kontinuerligt i nästan två år och blev biffigare. Fick väldigt bra självkänsla och självförtroende första året av träning och kände mig bäst när jag gick i lite tightare kläder och fick faktiskt mycket blickar och sånt av tjejer men nu i efterhand så inser jag att det bara var löjligt. För det första så gillar inte ens majoriteten tjejer supervältränade kroppar och de som gör det kommer ändå bara vilja ha din bekräftelse och inget annat. Dessutom kommer de bara se dig som sexobjekt istället för personen som du är.
Men det var nog tack vare att jag fick sånt självförtroende och ett nytt syfte med livet som jag uppfattade livet som något roligt och spännande igen. Jag märkte hur jag alltid utvecklades och kände mig bäst.
Men vid andra året av träning så blev det liksom jävligt tråkigt i slutändan för man gjorde alltid samma saker och tappade det där intresset och syftet tillslut. Med det blev man igen bara en i mängden vad gäller självkänslan och jag insåg här att även om du har kropp, men saknar självkänsla, syftet och den glädje som man fick under första året av träning, så kommer inte din kropp ge dig några som helst fördelar.
Så även om ni får värsta intresset för träning och går in helhjärtat så kommer det här ruset av glädje och känslan av att man är bäst och känslan av att man blir bekräftad överallt bara vara något temporärt. Å andra sidan ska jag inte sticka under stolen med att jag tack vare den här självkänslan kunde få många tjejer. Saknar faktiskt lite de tiderna.
Nu kanske ni undrar om jag inte kan få tillbaka självkänslan men nej, av någon anledning tappade jag suget och målet med träningen efter runt 2 års träning och går knappast heller helhjärtat in i gymmet.
Det är klart att man ska träna för sig själv men inte för tjejer, men när det handlar om att öka självkänsla så beror det väldigt mycket på. Jag tror inte att de flesta kommer gå in helhjärtat så det kommer sluta med att ni lägger av efter tre månader max.