2006-09-21, 10:52
Medlem
Otympligs avatar
Känner igen mig som fan på det trådskaparen plintade ner.

Sen jag skar ner på krogbesöken och diverse alkohol-relaterade tillställningar, så insåg jag att mina vänner helt plötsligt försvann. Dom hörde av sig när dom behövde hjälp med något, inte annars. Jag har mina skäl till varför jag tröttnade på allt vad alkohol heter. Men visst, jag tar fortfarande en öl eller två då och då, men krogen intresserar mig ikke det minsta, och fyllekalasen går bort dom med då det enbart är samma visa vaje gång. Jag långt ifrån tråkig på festerna. Jag är samma person även om jag inte är full, så jag förstår inte varför i helvete man helt plötsligt inte alls är lika intressant längre.

Till en början hörde jag av mig, kollade läget, och försökte hitta på något vettigt som normalt inte kräver att man är stupfull, eller måste stå och köa. Eftersom dom aldrig hörde av sig tillbaka, så gav jag helt enkelt fan i att höra av mig för att väga av läget.

Nu ringer telefonen, som sagt, enbart när någon behöver hjälp, och det gör att man känner sig utnyttnad... som att man enbart finns till för att stå till tjänst.

Är besviken på att vänner man stog så nära helt plötsligt inte bryr sig, bara för att man tröttnat på krogen och fyllelivet. Kan inte minnas när någon hörde av sig bara för att kolla om jag i huvudtaget levde.
Citera
2006-09-21, 12:49
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otymplig
Massa text.

Visst är det märkligt? Ibland får jag känslan av att en vänskapsrelation är mer värd för vissa än för andra. Kompisarna bryr man ju sig om, och förhoppningsvis gör dom detsamma, men jag har kommit fram till att det är långt ifrån självklart. För mig är inte en bra vän en person som jag enbart hänger med för att kunna gå ut och dricka, eller för att fylla min lista med kompisar. För mig är en vän en person som jag bryr mig om väldigt mycket, oavsett personens fel och brister. Ungefär som en familjemedlem.

Tyvärr verkar alla människor ha olika tankar kring det här med vänskap och vad man kan förvänta sig att få ut av den. Tråkigt men sant.
Citera
2006-09-21, 15:53
Medlem
Gustavkukens avatar
Just nu är min inställning att tjejer är skit och de kan alla dra åt helvete. Billiga jävla horor är vad de är. Alla förutom min morsa och min flickvän, dårå.
Citera
2006-09-21, 16:52
Medlem
Vi som är ensamma

Halkade in på denna här tråden nu inatt mest pga nyfikenhet, men man blir aningen sorgsen att läsa om hur ni beskriver er ensamhet

Kom att tänka på en grej och postar därför idag ...
om man känner sig ensam eller av annat skäl läser/postar i tråden kan man väl träffa varandra över en kopp kaffe, cykeltur, golf/minigolf eller börja snacka lite över ex msn osv.

Hoppas ni får någon trevlig att börja umgås med

Mvh
mrMegane
Citera
2006-09-21, 17:26
Medlem
xchaaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrMegane
Halkade in på denna här tråden nu inatt mest pga nyfikenhet, men man blir aningen sorgsen att läsa om hur ni beskriver er ensamhet

Kom att tänka på en grej och postar därför idag ...
om man känner sig ensam eller av annat skäl läser/postar i tråden kan man väl träffa varandra över en kopp kaffe, cykeltur, golf/minigolf eller börja snacka lite över ex msn osv.

Hoppas ni får någon trevlig att börja umgås med

Mvh
mrMegane

ja gud ja, vem ska man välja ........................
Citera
2006-09-21, 18:25
Medlem
Otympligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Visst är det märkligt? Ibland får jag känslan av att en vänskapsrelation är mer värd för vissa än för andra. Kompisarna bryr man ju sig om, och förhoppningsvis gör dom detsamma, men jag har kommit fram till att det är långt ifrån självklart. För mig är inte en bra vän en person som jag enbart hänger med för att kunna gå ut och dricka, eller för att fylla min lista med kompisar. För mig är en vän en person som jag bryr mig om väldigt mycket, oavsett personens fel och brister. Ungefär som en familjemedlem.

Tyvärr verkar alla människor ha olika tankar kring det här med vänskap och vad man kan förvänta sig att få ut av den. Tråkigt men sant.

Tråkigt men sant, som du skrev.

Dagens form av vänner är något man kan hitta i serien "Sex and the City". Ytlig, full och slampig. Nu tog jag kanske i lite, men det är uppfattningen jag får av vänskap idag. Tillför man personen någon nytta i form av; gratis inträde, billigare sprit, eller något annat i den stilen, så är man världens bästa polare. När man sen inte kan stå till tjänst längre, så är man lika mycket värd som en strumpa. Otroligt ytligt.
Citera
2006-09-21, 23:26
Medlem
Vi som är ensamma

Citat:
Ursprungligen postat av xchaara
ja gud ja, vem ska man välja ........................
Måste väl inte handla om att välja någon för livet, ta en "random" som du ändå finner intressant och börja där så får man väl se om det leder till något

Önskar dig lycka, i ditt val

Mvh
mrMegane
Citera
2006-09-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavkuken
Just nu är min inställning att tjejer är skit och de kan alla dra åt helvete. Billiga jävla horor är vad de är. Alla förutom min morsa och min flickvän, dårå.

Det är kanske därför du är ensam. Men du kan väl umgås med män?
Citera
2006-09-22, 15:34
Medlem
fritte666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukmolekylen
Jag är äckligt nostalgisk också.. tror detta hör ihop med mitt patetiska sätt att framstå.. som en ensam individ. En som gnäller över förlorade vänskaper.
Jag var en gång en människa som hade så mycket. Jag hade visioner, kärlekar. Jag kunde slappna av och veta att mina vänner fanns där.. tyckte om mig för den jag var.
Sommaren -94 - åh denna ljuva sommar.. vi hängde tillsammans.. mina kompisar och jag. Vi var tätt sammanlindade och inget skulle skilja oss åt. Vi åkte på utflykter till ställen där naturen formligen trängde sig på. Vi låg i tält tillsammans. Vi fjärtade och skyllde på varandra. Så länge som batterierna tillät låg vi och lyssnade på den då nyss utgivna skivan av Soundgarden "Superunknown"... Det var kärlek. Vi suktade efter den vackra tjejen i sällskapet. Hon körde "wasaloppet" med oss gång på gång.. men vem ville hon ha? Det låg så mycket längtan, så många förväntningar i luften...
En gädda bärgades under de tidiga morgontimmarna.. vi halstrade den på en glödbädd och åt den tillsammans.. vi var oövervinneliga. Vi hade framtiden för osss..
Vi snodde sprit av morsan och farsan.. satt på garagetaket och söp upp spriten.. pratade om livet. Om hur bra allt skulle bli. Solen gick ner och vi förflyttade oss upp till taknocken istället för att nå de åtråvärda solstrålarna.
Afghan Whigs skränade genom högtalarna.. Take me to your white trash party...
Åka ut till sandtaget och skjuta luftgevär.. Green river i bilstereon... Septemberlöven färgade allt gult, rött och alla uppkommliga färger.
Luften hög och klar.
Framtiden var vår..
Men så stack vi alla åt varsitt håll..
Gäddorna plaskade fortfarande i vassen, men inte med samma frenesi. Mina vänner var borta. Öringarna lekte i bäckarna precis som förr, men vi gick aldrig tillsammans och tog dom med bäckmete tillsammans.. ostmacka och o'boy.. stigarna fanns kvar, men inte de som brukade vandra längs dem.. t.om våra gamla lövkojor från 10-årsålderna fanns kvar.. dock förmultnade och redo att möta jorden.
Nu är allt sånt där borta. sånt vi hade. Sånt som inte längre finns kvar. Kommer vi återigen få uppleva det?`jag tvekar.. jag är skeptisk.. nu ska det "tas nån öl" på det ena eller det andra stället... Det har blivit ytligt numera.. Jag får väl vänja mig med det..

Bra skrivet de där!!
Är själv rätt nostalgisk emellanåt... Som Te.x när man börja gymnasiet för ganska exakt 10 år sen.. Bodde på Internat...
Vi va sex grabbar som höll ihop jämt, dagar, kvällar, nätter!!
Vi söp ihop, blev av med oskulden en efter en....

Nää då trodde man inte att nånting skulle få en att gå skilda vägar!!
Idag träffar jag två av dom ibland, går ut o krökar o så... Men den där riktigt gemenskapen fattas ändå på nåt vis...

Och jag vill tillskriva kontakten med de motsatta könet mycket av dem... Flera av grabbarna har träffat tjejer... Och som singel umgås med par... Njaaee...

Men men jag är nöjd me mitt liv!! Har polare som jag ringer o dom ringer mig... Men gemenskapen man hade i slutet av tonåren saknar man allt ibland!!
Citera
2006-09-22, 18:12
Medlem
Bleeps avatar
Jag som är lite äldre än genomsnittet här på FB slås av att många beskrivningar av ensamhet handlar om den smärtsamma övergången från tonår/ungdom till vuxendom. Den kompisgemenskap man hade i tonåren återkommer tyvärr aldrig. Vuxna människor har i 99% av fallen vänskapsrelationer därför att de har utbyte av desamma, yrkesmässigt, sexuellt, intresserelaterat eller liknande. I tonåren och ungdomen har vänrelationerna en dimension som vuxendomen saknar. Varför vet jag inte, det bara är så, enligt min erfarenhet.

Själv har jag nästan inga vänner eftersom jag inte har något gemensamt med de som står till buds, jag är alltså en typisk vuxen som väljer bort de som söker kontakt med mig eftersom jag inte anser mig ha något utbyte av dem.

Jag har en slags relation med en kvinna och jag har en bra familj, mina syskon är bra människor. Men jag har ingen vänkrets. Vafan ska jag åka och fiska för när jag saknar intresse för fiske? För att umgås? Jävla trams. Jag sitter hellre för mig själv och fjantar mig på FB än att ägna mig åt konstlad gemenskap.
Citera
2006-09-22, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Jag som är lite äldre än genomsnittet här på FB slås av att många beskrivningar av ensamhet handlar om den smärtsamma övergången från tonår/ungdom till vuxendom. Den kompisgemenskap man hade i tonåren återkommer tyvärr aldrig. Vuxna människor har i 99% av fallen vänskapsrelationer därför att de har utbyte av desamma, yrkesmässigt, sexuellt, intresserelaterat eller liknande. I tonåren och ungdomen har vänrelationerna en dimension som vuxendomen saknar. Varför vet jag inte, det bara är så, enligt min erfarenhet.

Själv har jag nästan inga vänner eftersom jag inte har något gemensamt med de som står till buds, jag är alltså en typisk vuxen som väljer bort de som söker kontakt med mig eftersom jag inte anser mig ha något utbyte av dem.

Jag har en slags relation med en kvinna och jag har en bra familj, mina syskon är bra människor. Men jag har ingen vänkrets. Vafan ska jag åka och fiska för när jag saknar intresse för fiske? För att umgås? Jävla trams. Då skriver jag hellre en rad på FB, ni som hänger här är åtminstone intressanta människor.

Jag tror samma sak, man är mer osäker som person och försvinner gärna i kollektivet när man är liten. Som "vuxen" är behovet inte lika stort. Det tror jag är ett särdrag just för den nordiska mannen..han vill inte ha för mycket stohej omkring sig, står sig själv och sin familj närmast.
Citera
2006-09-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep

Jag har en slags relation med en kvinna och jag har en bra familj, mina syskon är bra människor. Men jag har ingen vänkrets. Vafan ska jag åka och fiska för när jag saknar intresse för fiske? För att umgås? Jävla trams. Jag sitter hellre för mig själv och fjantar mig på FB än att ägna mig åt konstlad gemenskap.

Du behöver inte fiska. Varför måste man vinna någonting på sina vänner? Man ger och får vänskap. Är inte det tillräckligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in