2006-09-19, 23:11
Medlem
Tveksam om detta är rätt forum, men jag gör ett försök..

Jag är ute efter information om hur de nedlagda mentalsjukhusen används idag. Långbro i fruängen är numer folkhögskola, men vad hände med te.x. Sundby?
Jag antar att en del av dem blivit bostäder, själv har jag dock alldeles för påtagliga erfarenheter av att ångest och psykos "sätter sig i väggarna" för att kunna bosätta mig i ett före detta mentalsjukhus..

EDIT: insåg att rubriken kan vara lite missvisande, kanske någom förnäm mod. kan ändra?
Citera
2006-09-19, 23:23
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Tveksam om detta är rätt forum, men jag gör ett försök..

Jag är ute efter information om hur de nedlagda mentalsjukhusen används idag. Långbro i fruängen är numer folkhögskola, men vad hände med te.x. Sundby?
Jag antar att en del av dem blivit bostäder, själv har jag dock alldeles för påtagliga erfarenheter av att ångest och psykos "sätter sig i väggarna" för att kunna bosätta mig i ett före detta mentalsjukhus..

EDIT: insåg att rubriken kan vara lite missvisande, kanske någom förnäm mod. kan ändra?

Ja, du postade i fel forum. Långbro och beckomberga är nuförtiden bostäder vilket är samma med de andra mentalsjukhusen, eller ev. övergivna. Asså, fd Långbro sjukhus har blivit jättesnygga bostäder. Det enda problem är att det kanske blir lite lustigt om man säger att man bor på beckis.

NOTE: trådtitel passar in här i psykologi ... kanske man skall skapa en ny tråd med rätt ämne?

EDIT: Trådtitel menar jag och inte tårdtitel.
Citera
2006-09-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorschach
Ja, du postade i fel forum. Långbro och beckomberga är nuförtiden bostäder vilket är samma med de andra mentalsjukhusen, eller ev. övergivna. Asså, fd Långbro sjukhus har blivit jättesnygga bostäder. Det enda problem är att det kanske blir lite lustigt om man säger att man bor på beckis.

NOTE: tårdtitel passar in här i psykologi ... kanske man skall skapa en ny tråd med rätt ämne?
Tårdtitel?
Citera
2006-09-20, 00:42
Medlem
Gott&Blandats avatar
marieberg - kristinehman har rivit, blivit företagslokaler och så tror ja de har ett par avdelningar kvar.
Citera
2006-09-20, 12:38
Medlem
Jensofswedens avatar
Vipeholm i Lund har blivit gymnasieskola.
Citera
2006-09-20, 14:30
Medlem
Tjohildas avatar
Och de intagna skaffade sig datorer och loggade in på Flashback...
Citera
2006-09-20, 19:26
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Och de intagna skaffade sig datorer och loggade in på Flashback...

OT utan like: men Tjohilda har nog den coolaste avatar jag sett hittils! Ville bara säga det.

För övrigt är gamla mentalsjukhus populära objekt på UE-forumet och tillhörande hemsidor. Det finns bilder och noggrann dokumentation för åtminstone Säter. En viss jörnmark har en hemsida med sådan bilder.
Citera
2006-09-20, 22:18
Medlem
Tjohildas avatar
Tack ZK! Jag har stulit den alldeles själv!
Citera
2006-09-21, 19:49
Medlem
SweetJesss avatar
Säters sjukhus innehåller numera både sjukhus, bostäder, gymnasium, företagslokaler, pensionat mm.
Citera
2006-09-22, 09:18
Medlem
zodiackillers avatar
Det var ju för väl att dom las ned! På sextiotalet hade man fortfarande expansionsplaner för mentalsjukhusen och siktade på 40 000 vårdplatser. Sen kom öppenvården och man kunde reducera platserna till dagens, ja vad kan dom vara... kanske 13 000 slutenvårdplatser. Jag tycker man kunde reducera även dessa nedåt en bra bit.
Citera
2006-09-22, 17:25
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Det var ju för väl att dom las ned! På sextiotalet hade man fortfarande expansionsplaner för mentalsjukhusen och siktade på 40 000 vårdplatser. Sen kom öppenvården och man kunde reducera platserna till dagens, ja vad kan dom vara... kanske 13 000 slutenvårdplatser. Jag tycker man kunde reducera även dessa nedåt en bra bit.

Jag pratade väldigt ytligt med en terapeut som jobbar på en sluten mottagning och av att dömma av hennes upplevelser är det på tok för lite platser och resurser för att kunna behandla alla som behöver behandlas.
Citera
2006-09-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Jag pratade väldigt ytligt med en terapeut som jobbar på en sluten mottagning och av att dömma av hennes upplevelser är det på tok för lite platser och resurser för att kunna behandla alla som behöver behandlas.
Det är en vanlig uppfattning.
Vi kommer nog att få se en ökning av platserna för slutenvård de närmaste åren, helt i sin ordning tycker även jag - med utgångspunkt från erfarenheterna jag gör mitt arbete i den psykiatriska slutenvården..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in