2006-09-19, 10:03
Medlem
genos avatar
Jag känner mig faktiskt lite nyfiken på framtiden, nu när vi fått en högerstyrd regering.

Det har pratats mycket om vilka onödiga myndigheter som existerar i Sverige, men jag själv lyckas inte komma på någon förutom Uppsala universitets filial för genusforskning.

Kan vi inte hjälpas åt att samla ihop och sammanställa förslag på relativt onödiga myndigheter som skulle kunna skrotas?
Undvik tramserier som att lägga ner/privatisera Vägverket, Skattemyndigheten eller polisen.

Lägg ett förslag på en myndighet som bör skrotas och kom med en motivering.
Citera
2006-09-19, 10:10
Medlem
Lassemans avatar
Cmr
Citera
2006-09-19, 10:14
Medlem
ChristianXs avatar
Här har vi en diger lista:
http://kurtlundgren.webblogg.se/3110...digheter_.html
Citera
2006-09-19, 10:23
Medlem
xxxxs avatar
Djurskyddsmyndigheten är den första som borde läggas ned.
Vad sägs om fantastiska förslag som att det är djurplågeri att meta med mask och därmed borde förbjudas.
Citera
2006-09-19, 10:27
Medlem
Snövits avatar
Här kommer lite exempel på vad vi borde sluta lägga pengar på.

Johan Hakelius kolumn Jag vill inte betala för renar och slöjd

Utdrag ur kolumnen:

Citat:
Delegationen för jämställdhet i förskolan: 2,5 miljoner,
Nämnden för hemslöjdsfrågor: 2 miljoner,
Statens folkhälsoinstitut: 130 miljoner,
bidrag Riksförbundet Goodgame 340 000,
presstöd: 507 miljoner,
partistöd: 170 miljoner,
sametinget: 21 miljoner,
trängselskattförsök: 1, 4 miljarder,
bidrag Sveriges schackförbund: 1,5 miljoner,
Medlingsinstitutet: 50 miljoner,
Myndigheten för skolutveckling: 96 miljoner,
bidrag Sveriges förenade gaystudenter: 300000,
Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap: 18 miljoner, Jämställdhetsombudsmannen: 28 miljoner,
maxtaxa i förskoleverksamheten mm: 3,7 miljarder,
Nationellt centrum för flexibelt lärande: 100 miljoner,
Centrala studiestödsnämnden: 393 miljoner,
Lotteriinspektionen: 43 miljoner,
Statens biografbyrå: 10 miljoner, F
örsöksverksamhet med ändrad regional fördelning av kulturpolitiska medel: 151 miljoner,
Konstnärlig gestaltning av den gemensamma miljön: 40 miljoner,
Främjande av hemslöjden: 21 miljoner,
Ungdomsstyrelsen: 19 miljoner,
bidrag för kvinnors organisering: 29 miljoner,
Ungdomsbostadssamordnare: 2,5 miljoner,
Allmänna regionalpolitiska åtgärder: 1,4 miljarder,
Glesbygdsverket: 26 miljoner,
Ersättning för vissa kostnader vid avveckling av Barsebäcksverket: 313 miljoner,
Främjande av rennäringen: 47 miljoner,
Gårdsstöd och djurbidrag: 6 miljarder.
Citera
2006-09-19, 10:28
Medlem
Realizts avatar
552 myndigheter alltså!
"GRANSKNINGSNÄMNDEN FÖR FÖRSVARSUPPFINNINGAR" var ny för mig. Annars kollade jag att klassikern "STÄNGSELNÄMNDEN" fanns med, varför listan är trovärdigt komplett. Men kom ihåg att det bara handlar om de statliga myndigheterna! Våra 25 landsting och 290 kommuner har alla gott om ytterligare myndighetsliknande organisationer!

De blå kommer dock inte att göra nånting åt den kaotiska djungel som offentlig förvaltning är idag. Tvärtom kommer de att addera åtskilliga nya myndigheter till denna redan oöverskådligt långa lista. Att de nu har majoritet i både riksdag och Stockholm stad, men ändå kommer att införa biltullar (ett scenario som jag förutsåg redan för ett par år sen) är ju symboliskt att det förslår för att de blå är lika goa sossar som sossarna själva!
Citera
2006-09-19, 10:31
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxx
Djurskyddsmyndigheten är den första som borde läggas ned.
Vad sägs om fantastiska förslag som att det är djurplågeri att meta med mask och därmed borde förbjudas.

Ja, det var väl MP:s påhitt så den skiten har gjort sitt. CMR tillhör verkligen samma sophög.

Eftersom Djurskyddet håller till i Skara så kommer garanterat någon S-typ att beskylla alliansen för att utarma landsbygden osv.
Citera
2006-09-19, 10:33
Medlem
mishimas avatar
Angående Hakelius-krönika har jag jävligt svårt att tro att Centern skulle gå med på en nedläggning av glesbygdsverket, att man drar bort pengarna till hemslöjd och att man lägger ned presstödet.

Tycker ibland att vissa människor har lite väl höga förväntningar på att allt ska hända de närmaste veckorna. De har fyra år på sig.
Citera
2006-09-19, 10:33
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
De blå kommer dock inte att göra nånting åt den kaotiska djungel som offentlig förvaltning är idag. Tvärtom kommer de att addera åtskilliga nya myndigheter till denna redan oöverskådligt långa lista.

Har du möjligen någon bra källa på att ambitionen är detta?
Citera
2006-10-15, 22:38
Medlem
Mad Jacks avatar
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd att ge sig på, men ansvarig moderator får väl flytta/tillrättavisa/bitchslappa mig om jag är fel ute.

Hur som helst, enligt TV4s hemsida (och 22-nyheterna) så kommer det att stå i morgondagens budget att Djurskyddsmyndigheten ska läggas ner. Äntligen! Typisk kompromiss som sossarna var tvugna att göra för att få med sig Mp och V. Djurskyddsmyndigheten kan gott och väl ligga under jordbruksverket.

Sen gör det mig inte så mycket heller att ett gammalt språkrör får sparken.
Citera
2006-10-15, 22:58
Medlem
TTKs avatar
Statens Kulturråd - http://www.kulturradet.se/
Statens Konstråd - http://www.statenskonstrad.se/

De två skulle ligga överst på min sida över myndigheter att stänga ned. Sen skulle någon åtalas för att båda myndigheterna tillåtits finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in