2006-09-25, 22:56
Medlem
skurk2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Vilket språk syftar du på? Fram till ungefär 800 talades över hela Norden urnordiska utan några större dialektskillnader. Sedan började så småningom dialektskillnader att uppstå.
Sverige uppstod under perioden 1000-1300. Källa för dessa uppgifter: Nationalencyklopedien.

Ok det var dumt att inte skriva det så tydligt det kan bli. Jag syftar på det språk som talades i det område som sedemera skulle komma att bli Sverige innan urnordiska (troligen det första germanska språket i området) talades där. Vi vet idag inte om det var ett eller flera språk, eller vad det tillhörde för familj, men vid alla språkövertaganden förekommer substratumpåverkan, dvs påverkan från tidigare språk, fr a inom uttalsområdet (jmfr indisk engelska) men även bitvis inom grammatiken (jmfr estnisk "svenska").

Så frågan om "vilket språk" jag syftar på blir lite fånig. Som jag skriver är det inte känt vilket språk det är. För det är väl inte så att du tror att "urnordiska" är det första språket som talades i Norden? Snarare har man successivt övergått till ett nytt språk under en period mellan 200-talet och 500-talet (f ö samma period som runorna introduceras), och de som introducerar det nya språket (urnordiska) är sannolikt i dominant ställning i samhället.

Som alltid när nya språk introduceras.
Citera
2006-09-26, 21:36
Medlem
Òðinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Óðinn -> Sviktar du när det gäller pionjärskapet för återinrättande av trippelkonsonanter?

Platttyska eller plattyska, det är ingen fråga om för mig. Bara en fråga när.

Jo men när jag läser dagsens tidningar på väven varje morgon så förfäras jag dagligen av de allmänt förekommande stavfelen, och det får mig att anhågsa (betänka) hurvuvida svenskan har en framtid över huvutaget, lika väl kunde vi dräpa henne genast för förkorta lidandet och tvingas anskåda (beskåda) hur hon sargas av tidningsmännens huggande käftar.

Men som vanligt så har du helt rätt, jag må ha skrivit platttyska så att ingen risk för missskönjelse (missförstånd) hade kunnat uppkomma. (plat-tyska? platt-yska? nej platt-tyska).

Det är bara att vänta på trippelkonsonanter, det vore väl en het julklapp.
Citera
2006-09-26, 22:22
Medlem
petter eremitens avatar
skurk2!
Såvitt jag vet är det inte känt, om det har talats något annat språk i det svenska området, eller Norden överhuvudtaget, före urnordiskan. Jag säger inte, att det inte kan vara så, bara att ingen vet. Jag känner inte till, att det skulle finnas några belägg för det. Om det skulle vara så, borde det ju, som du säger, finnas spår av det språket i svenskan.
Citera
2006-09-27, 16:11
Medlem
Citat:
skurk2!
Såvitt jag vet är det inte känt, om det har talats något annat språk i det svenska området, eller Norden överhuvudtaget, före urnordiskan. Jag säger inte, att det inte kan vara så, bara att ingen vet. Jag känner inte till, att det skulle finnas några belägg för det. Om det skulle vara så, borde det ju, som du säger, finnas spår av det språket i svenskan.

Efter hva jeg har fått läre ser vår bekreftede språkhistorie ut så her:

Ur-Germansk, som utviklet seg til Germansk, som siden utviklet seg til ur-nordisk, som siden utviklet seg til norrönt, som siden utviklet seg til norsk, svensk, dansk, färöyisk og islandsk. Men om ur-germansk eller germansk utviklet seg til ur-nordisk för eller etter att skaninavia ble befolket vet jeg ikke.
Citera
2006-09-27, 16:33
Medlem
skurk2s avatar
Citat:
skurk2!

Konsensus bland språkhistoriker är att det första indoeuropeiska språket som talas har ett samband med snörkeramiska kulturer (tidigt jordbruk). Men vi vet att det finns materiella kulturer i hela Europa innan indoeuropeiska språk sprider sig, och sannolikt har även dom pratat med varandra. De nu dominerande IE-språken i Europa, bland dessa de germanska (Urnordiska om du vill) har inte tillräckligt stort språkdjup för att kunna sträcka sig längre bakåt i tiden, språkförändringarna och därmed skillnaderna mellan olika IE-språk borde vara större om de hade varit äldre.

Annat som tyder på icke-IE-språk i Norden är en förmodad substraumpåverkan i ordet för svin/gris i flera nordeuropeiska (nutida) språk, och frånvaron av ett ord för björn, vilket tyder på ett språktabu i ett tidigare språk. Vad gäller svenskan och andra nordiska språk har det diskuterats om den grammatiska konstruktionen att placera bestämd form som suffix efter huvudordet istället för som i många andra IE-språk före, är en grammatisk substratumpåverkan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in