Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Vilket språk syftar du på? Fram till ungefär 800 talades över hela Norden urnordiska utan några större dialektskillnader. Sedan började så småningom dialektskillnader att uppstå.
Sverige uppstod under perioden 1000-1300. Källa för dessa uppgifter: Nationalencyklopedien.
Ok det var dumt att inte skriva det så tydligt det kan bli. Jag syftar på det språk som talades i
det område som sedemera skulle komma att bli Sverige innan
urnordiska (troligen det första germanska språket i området) talades där. Vi vet idag inte om det var ett eller flera språk, eller vad det tillhörde för familj, men vid alla språkövertaganden förekommer substratumpåverkan, dvs påverkan från tidigare språk, fr a inom uttalsområdet (jmfr indisk engelska) men även bitvis inom grammatiken (jmfr estnisk "svenska").
Så frågan om "vilket språk" jag syftar på blir lite fånig. Som jag skriver är det inte känt vilket språk det är. För det är väl inte så att du tror att "urnordiska" är det första språket som talades i Norden? Snarare har man successivt övergått till ett nytt språk under en period mellan 200-talet och 500-talet (f ö samma period som runorna introduceras), och de som introducerar det nya språket (urnordiska) är sannolikt i dominant ställning i samhället.
Som alltid när nya språk introduceras.