Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Vilka språk har influerat svenskan som mest? Tittar man på holländska och svenska är dessa ganska lika, afrikaans är mer likt svenskan. Har holländskan som talades under den tid då koloniseringen av Sydafrika skedde influerat svenskan något nämnvärt? Tyskan talas det ju mycket om. Latin och engelska också. Men finns det andra språk?
Har spanskans bobería (dumhet) till exempel något med uttrycket "bobbe" (någon som beter sig som en kålsupare, tror han är något eller beter sig dumt) som man ofta finner speciellt i Skåne? Har det kanske kommit av latinet?
Lista gärna på fler sådana grejer.
Svenskan har självfallet tagit till sig en hel del andra språk, detta är bevis på att vikingarna var ett resande och tolerent folk (inom sin tid), de tog till sig saker å var enligt min uppfattning kunskapstörstiga människor.
Det finns en hel del begrepp såsom:
-angagemang, restaurang, resonemang,peu "en" peu(från franskan peu-ā-peu)...
-byrå (franska bureau)
-Kedja från arabiskan keudia som betyder berg (bergskedja)
-mondän
Dock kan vi tacka svenskan för ordet WINDOW= Vind öga!
Sedan är det av stor vikt att komma ihåg Jean Baptiste Bernadotte (Karl den XIV Johan) talade ingen svenska när han blev kung i Sverige... Det hände att han rörde vid något å uttryckte sig, direkt har folket tagit efter, därför tycker jag som är ett språkgeni (skratt!) å forskat i de skandinaviska språken att många begrepp förlorat sin etymologiska betydelse!
Jag kan också tillägga i detta ämne att spanska har (pga Omejjad-dynastin i Cordoba) många arabiska begrepp såsom:
-Aceite=olja= az zeit
-arroz=ris= el urz
Tänk på staden i Mexico, Guadalajara: ouad el akhdar= den blå oasen!
Jag tror att språken utvecklas å "reser"... undrar hur språken ser ut om 30 år!