• 1
  • 2
2006-09-18, 15:12
Medlem
Fula Gubbens avatar
Denna något aparta teori har föresvävat Fula Gubben hela året. Icke desto mindre blev jag överraskad när en av bisittarna på SVT:s valvaka igår framförde någonting liknande -- inte att Den Fete gjort det med flit och planering, men att det fanns något nästan avsiktligt med hans sätt att sabotera såssarnas valrörelse. Vi som levt med Den Fete i många år kan konstatera att han inte alls visade samma dynamik och smartness 2006 som tidigare, och vissa av hans uttalanden var direkt skadliga för (s) -- t ex tjatet om bidrag ("ersättning") istället för arbete.

Den Fete är en komplex, fetlagd människa. Vad som rör sig i hans skalle är svårt att veta. Ibland kan man få för sig att han tappade sugen efter det tragiska mordet på Anna Lindh; han kom liksom aldrig igen efter det. I takt med att kritiken (försiktigt) ökade mot honom inom partiet, och hans polare blev färre och färre (på slutet var det väl bara Grodan Nuder och Flyende Hakan Danielsson kvar), så kan en sjuk idé uppstått inom den ister-digra Perssonska kroppshyddan.

- F.G
Citera
2006-09-18, 15:16
Medlem
von Schmerzs avatar
Han har i alla fall lagt upp en fin försåtsminering med hög arbetslöshet under högkonjunkturen. När fallet kommer så lär det kännas, precis som förra gången borgarna fick ta smällen av vanstyret. Då kan sossarna säga, utan att fråga sig varför, att borgarna har sänkt landet två gånger i rad och aldrig mer bör få försöka.

Om jag får vara cynisk tror jag att sosse-adeln struntar i hur det går för landet, bara de får sitta på tronen.
Citera
2006-09-18, 15:20
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag tror i så fall att han gjorde det mer för att straffa de illojala sossarna, än motståndarna.

Det finns dock ett B-scenario, där Den Fete, Nuder och andra i bunkern har sett något i de svenska stats-siffrorna som de inte velat att ta i... en tidsinställd bomb som kan brisera nästa år. Bäst då att låta rookies:arna i Alliansen ta smällen, bida sin tid, och vinna valet 2010 på samma sätt som valet 1994. Att Den Fete nu lämnar politiken gör dock detta scenario mindre troligt.

Om han inte tänkt sig att Marita "Hönshjärna" Ulvskog och andra ska komma till herrgården på sina bara knän och be om en GP-comeback i såssarna.

Fullt möjligt. Förresten menar en såsse idag att Marita "Dum som spån" Ulvskogs uttalande om "våldtäkt" vid hacker-affären var det som avgjorde valet till Alliansens fördel.

Kanske är även hon med i konspirationen. Fast jag tror Den Fete avskyr henne.

- F.G
Citera
2006-09-18, 15:25
Medlem
"I lost my mojo!"

Vänta - gick konspirationsteorin ut på att GP saboterade sossarnas valrörelse som ett litet privat projekt eller att det fanns en konsensus inom S att göra en läggmatch?

Oavsett vilket så tror jag inte på den. Det händer nästan alla människor i rampljuset att de når en punkt där det vänder neråt. De märker det ofta inte själva, men det är som att deras talang bara sinar ut. Jag tänker på geniförklarade artister som plötsligt börja släppa skivor som är helt renons på "det", först tror man det är en tillfällig svacka men efter 2, 3, 4 plattor av samma dåliga märke så får man surt konstatera att artisten är slut. Jag tror Persson 'lost his mojo' nå'nstans i höjd med Anna Lindh-mordet och EMU-förlusten, och därefter har han själv trott att han rest sig och att han är lika bra som vanligt, men i själva verket är han helt enkelt förbrukad.
Citera
2006-09-18, 15:30
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vänta - gick konspirationsteorin ut på att GP saboterade sossarnas valrörelse som ett litet privat projekt eller att det fanns en konsensus inom S att göra en läggmatch?

Jag tror att gräsrötterna inom partiet och facket är ovetande och lika naiva som vanligt. Om foliehatten får sitta kvar är det nog ett projekt inom "adeln" på Rosenbad.
Citera
2006-09-18, 15:43
Medlem
Fula Gubbens avatar
Du har nog rätt angående GP:s "mojo", men det var rätt förbluffande att se Perssons brist på fingerspitzgefühl under valrörelsen, och även tidigare. Han orkade inte hela vägen fram, och hans majestätiska självuppfattning fick honom att tro att såssarna skulle vinna hur som helst, trots opinionssiffror. Hans aggressiva hackande på folkpartiet på slutet var också lite egendomligt, som om han inte kunde hitta rätt tonläge.

Nej, om Den Fete jävlades med sina illojala soldater med flit, så var det en privat grej... en kejsare som blivit paranoid och tappat greppet.

- F.G

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Oavsett vilket så tror jag inte på den. Det händer nästan alla människor i rampljuset att de når en punkt där det vänder neråt. De märker det ofta inte själva, men det är som att deras talang bara sinar ut. Jag tänker på geniförklarade artister som plötsligt börja släppa skivor som är helt renons på "det", först tror man det är en tillfällig svacka men efter 2, 3, 4 plattor av samma dåliga märke så får man surt konstatera att artisten är slut. Jag tror Persson 'lost his mojo' nå'nstans i höjd med Anna Lindh-mordet och EMU-förlusten, och därefter har han själv trott att han rest sig och att han är lika bra som vanligt, men i själva verket är han helt enkelt förbrukad.
Citera
2006-09-18, 15:45
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Köpet av herrgården var signalen om reträtt. Perssons tankar gick i
en ny riktning, och en icke 100-%-ig satsning på en statsminister-
post är givetvis dömd att misslyckas, och dessutom svår att dölja.
Hans osedvanligt loja attityd i valrörelsen, bristen på förananalyser,
och ett torftigt valmanifest bekräftade att doktorn kroknat. Extra allvarligt
i det parti som haft en så totaldominant ledare, där lättviktare, föredettingar
och imbeciller (t ex Hans Karlsson) stod som förskrämda ja-sägare
bakom HSB. Persson sänkte på egen hand sitt parti, den starke mannen blev en försvagad förlorare,
och partiet kunde inte göra ett dyft åt förfallet, eftersom intern kritik inte existerar inom (s)-nomenklaturan.
Citera
2006-09-18, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Du har nog rätt angående GP:s "mojo", men det var rätt förbluffande att se Perssons brist på fingerspitzgefühl under valrörelsen, och även tidigare. Han orkade inte hela vägen fram, och hans majestätiska självuppfattning fick honom att tro att såssarna skulle vinna hur som helst, trots opinionssiffror. Hans aggressiva hackande på folkpartiet på slutet var också lite egendomligt, som om han inte kunde hitta rätt tonläge.

Nej, om Den Fete jävlades med sina illojala soldater med flit, så var det en privat grej... en kejsare som blivit paranoid och tappat greppet.

- F.G
Det är i och för sig också möjligt att Persson är en One Trick Pony som bara är dresserad för att ta debatter med bunkermoderater ā la Bildt och Lundgren. När Fredrik "Tvålen" Reinfeldt kom in och tog matchen på Perssons egen planhalva så blev det kortslutning och grammofonskivan hakade upp sig: "rikta udden... rikta udden... rikta udden... rikta udden..."

Apropå folkpartiet så har ju nå'n sosse gått ut idag och krävt Marita Ulvskogs avgång för att hon "dödade folkpartiskandalen" genom att utmåla Leijonborg som våldtäktsman. Sossarna står verkligen med brallorna nere när de dels öppet erkänner att folkpartiskandalen var en tillgång och inte ett hot, och dels att även de själva tyckte precis som vi att Ulvskog gick åt helvete för långt.
Citera
2006-09-18, 15:58
Medlem
Bleeps avatar
En liten parallell...

Fidel Castro fick i en intervju frågan "Vad tror du kommer hända med Cuba när du är borta?"

Hans svar: "Det struntar jag i."
Citera
2006-09-18, 15:58
Medlem
silverblues avatar
Vill man vara konspiratoriskt lagd så kan man tänka sig att det är ett halvmedvetet drag av GP att lyfta över den kommande lågkonjunkturen på borgarna. Den svenska ekonomin befinner sig i krönet av konjunkturscykeln och är påväg att vända ner i mitten av 2007.

Isåfall är det ett smart drag av S att låta Alliansen ta hand om skiten och problemen för att sen ta över styret 2011 när ekonomin vänder uppåt igen.

.
Citera
2006-09-18, 16:01
Medlem
Sun Rulers avatar
Mer av konspiratorisk natur. Flyttas därför till konspirationsforat. /Mod
Citera
2006-09-18, 16:02
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Jag är i denna fråga mindre paranoitt lagd och tror helt enkelt att GP var rätt ointresserad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in