2018-11-09, 10:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
OK ska testa, men vad köper du för köttfärs då? Vilket märke är bra?

Som jag skrev tidigare i ett inlägg. Min mage mår inte bra av Nyhléns köttfärs.
Har aldrig tånkt på vilket märke köttfärsen har. Nyhlens har jag aldrig hört talas om. Kanske är ett lokalt märke där du bor. Min mage klarar antaglig all köttfärs. Jag kör på vanlig simpel köttfärs, inget högrev eller så.
Citera
2018-11-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Har aldrig tånkt på vilket märke köttfärsen har. Nyhlens har jag aldrig hört talas om. Kanske är ett lokalt märke där du bor. Min mage klarar antaglig all köttfärs. Jag kör på vanlig simpel köttfärs, inget högrev eller så.
Ok , jo det är ett märke från Norrland. Får helt enkelt pröva ett annat märke. Tack för tipset.
Citera
2018-11-09, 10:27
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Varför inte göra dom själv? Bara köpa köttfärs och fixa hamburgare. Finns hamburgepress att köpa som gör hamburgarna lagom stora.
Jag gör mina egna burgare med hamburgerpress... Jag brukar krydda blandfärsen med åtta olika örtkryddor, tre olika pepparsorter, grillkrydda, lökpulver, salt och ingefära... Resultatet blir häpnadsväckande bra/gott...

Sen äter jag burgarna med dressing, tomat, wokgrönsaker, svamp, stekt potatis eller pasta...
Citera
2018-11-10, 10:24
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag gör mina egna burgare med hamburgerpress... Jag brukar krydda blandfärsen med åtta olika örtkryddor, tre olika pepparsorter, grillkrydda, lökpulver, salt och ingefära... Resultatet blir häpnadsväckande bra/gott...

Sen äter jag burgarna med dressing, tomat, wokgrönsaker, svamp, stekt potatis eller pasta...

Vilka 8 örtkryddor använder du om man får fråga ?
Citera
2018-11-10, 10:52
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Vilka 8 örtkryddor använder du om man får fråga ?
Rosmarin, Koriander, Persilja, Oregano, Timjan, Mejram, Salvia och Basilika... Tillsätter dock bara lite av dessa örtkryddor, så att inte smaken på burgarna förstörs... Har alla örterna blandade i en och samma kryddburk så att det går snabbt och lätt att krydda maten...
Citera
2018-11-10, 10:58
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Rosmarin, Koriander, Persilja, Oregano, Timjan, Mejram, Salvia och Basilika... Tillsätter dock bara lite av dessa örtkryddor, så att inte smaken på burgarna förstörs... Har alla örterna blandade i en och samma kryddburk så att det går snabbt och lätt att krydda maten...

Aha tack för infon, typ dom frysta finduspaketen som provencale örter och persilja mm ... Jo dom är riktigt bra och dryga i smaken
Citera
2018-11-10, 13:52
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Hur gör lokala grillen burgare och var köper dem från??

För Scan och andra fryshamburgare 1. Vaknar upp på morgonen lösimagen. 2. Dålig kvalitet och smakar inte gudomligt, som en dubbelburgare från en grill/pizzeria.

Vad behövs för att kopiera lokala grillens burgare??
Det som ger den där speciella smaken på den "lokala grillen" är ju Stekflottet.

De steker hu hur många burgare (och allt det andra de också steker) på sin stekhäll.
Det innebär att det blir en Mycket kraftig smak, som det inte går att kopiera hemma.

Eller, visst, det hade kanske gått att komma i närheten genom att Aldrig mera diska stekjärnet.
Men, använd isf stekjärnet till Bara stekning.
Inte göra tomatsåser och sånt alltså, utan ett stekjärn som bara, uteslutande, är till för stekning.

Sen diskar du aldrig det.
Någonsin.
Ever.

Det kommer att ta lite tid, några månader säkert, innan det börjar ge smak. Men till slut så kommer det iaf. Och efter det blir det bara mer och mer, bättre och bättre.

Och det blir bara bättre ju fler olika saker du steker.
Dvs stek inte bara hamburgare, utan allt möjligt kött också. Även grönsaker kan du steka på den.
Bara det inte är sådant som blir Vätska.
Gärna svampar, för det ger en sk "umami-smak," och det är det du är ute efter ...

Stekpannan ska - måste - vara av gjutjärn.
Inte teflon alltså.
Inte så där "non stick" heller.
Utan köp en vanlig, gammal hederlig traditionell stekpanna av gjutjärn.
Varför inte en från Myrorna eller så ???
Citera
2018-11-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det som ger den där speciella smaken på den "lokala grillen" är ju Stekflottet.

De steker hu hur många burgare (och allt det andra de också steker) på sin stekhäll.
Det innebär att det blir en Mycket kraftig smak, som det inte går att kopiera hemma.

Eller, visst, det hade kanske gått att komma i närheten genom att Aldrig mera diska stekjärnet.
Men, använd isf stekjärnet till Bara stekning.
Inte göra tomatsåser och sånt alltså, utan ett stekjärn som bara, uteslutande, är till för stekning.

Sen diskar du aldrig det.
Någonsin.
Ever.

Det kommer att ta lite tid, några månader säkert, innan det börjar ge smak. Men till slut så kommer det iaf. Och efter det blir det bara mer och mer, bättre och bättre.

Och det blir bara bättre ju fler olika saker du steker.
Dvs stek inte bara hamburgare, utan allt möjligt kött också. Även grönsaker kan du steka på den.
Bara det inte är sådant som blir Vätska.
Gärna svampar, för det ger en sk "umami-smak," och det är det du är ute efter ...

Stekpannan ska - måste - vara av gjutjärn.
Inte teflon alltså.
Inte så där "non stick" heller.
Utan köp en vanlig, gammal hederlig traditionell stekpanna av gjutjärn.
Varför inte en från Myrorna eller så ???
Jaså. Det är där smaken kommer från. Får åka till myrorna och titta nästa vecka då om jag hittar en sådan stekpanna. Tack för tipset!
Citera
2019-01-15, 00:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Någon som smakat Brioche Hamburgerbröd från Pågen?

https://pagen.se/sortiment/brioche-gourmet-hamburgerbrod/

Willys (där Garants briochebröd finns) är långt från mig och jag undrar om dessa är fungerande substitut?
Citera
2019-01-15, 21:06
Medlem
TraXzmans avatar
Vilket märke är mest känd för autentisk mest extremt rökta kryddorna med ändå en tydlig smak av grönsaken, kryddan eller örten för tex burger färs?

Och isf hur framhäver man röken och smaken bättre i kryddorna ? Tex att bryna kryddor i lite olja och smör innan man bakar in det i färsen ?

Kan knappast tänka mig nåt svenskt märke som kockens, eller santa maria med "rökt" smak

Kryddorna får gärna va rökt med olika spån ochså om det "skulle" utgöra en smakskillnad om det ens finns?

Inget tillsatt hickory smoked liquid nu i efterhand
Senast redigerad av TraXzman 2019-01-15 kl. 21:10.
Citera
2019-01-15, 21:48
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Någon som smakat Brioche Hamburgerbröd från Pågen?

https://pagen.se/sortiment/brioche-gourmet-hamburgerbrod/

Willys (där Garants briochebröd finns) är långt från mig och jag undrar om dessa är fungerande substitut?

Pågens variant är inte alls som Garants. Smuligare och inte lika söta, "krispet" på toppen tillför inget förutom massor av skräp i köket. Funkar i brist på annat. Har ännu inte hittat det ultimata köpebrödet. Garants har bra konsistens men på tok för söta för min smak.
Senast redigerad av JerryCotton 2019-01-15 kl. 21:55.
Citera
2019-01-16, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Vilket märke är mest känd för autentisk mest extremt rökta kryddorna med ändå en tydlig smak av grönsaken, kryddan eller örten för tex burger färs?

Och isf hur framhäver man röken och smaken bättre i kryddorna ? Tex att bryna kryddor i lite olja och smör innan man bakar in det i färsen ?

Kan knappast tänka mig nåt svenskt märke som kockens, eller santa maria med "rökt" smak

Kryddorna får gärna va rökt med olika spån ochså om det "skulle" utgöra en smakskillnad om det ens finns?

Inget tillsatt hickory smoked liquid nu i efterhand

Jag har aldrig hört talas om att man skulle röka kryddor.
Det som ingår i alla ”smokey rubs” för att få röksmak är rökt paprikapulver, det i sin tur är torkad, rökt och mald paprika.
Du kan få en häftigare smak av i princip alla torra kryddor genom att rosta dom lätt i TORR panna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in