• 1
  • 2
2006-09-17, 03:40
Medlem
När en slutdetalj förhöjer något till fulländning är det brukligt att kalla detta "pricken över i".

Men va fan, pricken över i? Vad är ett "i"? Jo, det är en bokstav som med versal skrivs som ett enkelt streck utan några pirkcar: I, annars: i, ett mindre streck med en prick över. Men utan pricken så är det ju inget i, bara ett halvt streck. Pricken över i borde alltså ha innebörden två prickar över ett halvt streck eller en prick över ett redan fulltecknad bokstav.

Jag tycker det är oklart
Citera
2006-09-17, 10:53
Medlem
Egon3s avatar
Här är två gissningar om varför pricken anses viktig och fulländande:

1. Grekiska iota ι ser i detta typsnitt inte mycket ut för världen. I andra typsnitt finns en liten krok nertill, men vi som vant oss vid i med prick tycker att pricken är kritisk för resultatet och entydigheten. Det blev ett lyft när det det latinska alfabetet försågs med prick över gement i.

2. I flytande skrivstil av den typ som skolorna lärde ut på 1950-talet var det lätt gjort, att många små krusningar blev till förväxling lika. Ord som kummιn och fördumnιng blev stårtolkade om pricken över i glömdes (som dessa exempel försöker demonstrera). Bokstäverna m/n/u/i skiljde sig idealistkt på konvex/konkav, men när jag skriver kummin med penna är det ett tiotal krusningar efter k och en prick över tredje krusningen från slutet.

Kulspetspennan innebar en svårighet att producera en prick. Om man inte rör kulan, så matas inget bläck fram. Försöker man göra en riktig prick över i, så blir det en obestämt blå fläck, riktigt ful om pennan är dålig. Åtminstone i regniga trakter kan det därför vara motiverat att förse bokstaven med ett tak: î. Trema över i förekommer nästan bara i det engelska ordet naïve.

Vän av ordning kan förse sitt versala I med prick İ. Att få dagstidningar att följa den regeln torde kräva insatser från Språkrådet. Idag med sanserif-typsnitt "all over the plaice" är det ingen skillnad alls mellan ett gement L (l) och ett versalt i (I). Postkodmiljonären har uppenbara problem att skilja I från l och skriver ibland i i postkoder.
Citera
2006-09-17, 12:39
Medlem
Satyricons avatar
I t.ex. turkiska alfabetet är i och i utan prick (funkar inte att lägga in här) olika bokstäver med helt olika ljudvärden.

Franskan har dessutom ett i med två prickar, som i naïve.

Så pricken är nog rätt praktisk och ökar också läsbarheten, vilket Egon3 antyder.
Citera
2006-09-17, 12:45
Medlem
Strifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
I t.ex. turkiska alfabetet är i och i utan prick (funkar inte att lägga in här) olika bokstäver med helt olika ljudvärden.

Franskan har dessutom ett i med två prickar, som i naïve.

Så pricken är nog rätt praktisk och ökar också läsbarheten, vilket Egon3 antyder.

------------> ı <------------
Citera
2006-09-17, 12:48
Bannlyst
Det är lika dumt tycker jag när folk säger att saker och ting är a och o?
Det är ju minst ett lika dumt uttryck.
Varför just A och O varför inte A och Ö om man överhuvudtaget ska använda sig av det korkade uttrycket.
Citera
2006-09-17, 12:50
Medlem
Strifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Det är lika dumt tycker jag när folk säger att saker och ting är a och o?
Det är ju minst ett lika dumt uttryck.
Varför just A och O varför inte A och Ö om man överhuvudtaget ska använda sig av det korkade uttrycket.
Kommer från grekiska alfabetet. Alfa och Omega är första och sista bokstaven.
Citera
2006-09-17, 13:12
Medlem
Då har man lärt sig något nytt då.

På tal om konstiga uttryck, vad sägs om "med jämna mellanrum".
Min erfarenhet är att det inte alls handlar om regelbundna intervaller
när detta uttryck används utan istället om mycket ojämna mellanrum.

Hur har det blivit så här?

Varför?
Citera
2006-09-17, 15:53
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoI
... På tal om konstiga uttryck, vad sägs om "med jämna mellanrum".
Min erfarenhet är att det inte alls handlar om regelbundna intervaller
när detta uttryck används utan istället om mycket ojämna mellanrum. ...
Ett vårdat verk som Nationalencyklopedin använder "med jämna mellanrum" väsentligen i den egentliga meningen: med tämligen jämna mellanrum.
-- Algol ... är sålunda en tät dubbelstjärna där den ljussvagare komponenten med jämna mellanrum (68,8 timmar) passerar framför den ljusstarkare stjärnan och skymmer en del av dess ljus sett från jorden.

dosframkallning ... Detta sker genom att spiralinsatsen roteras eller genom att dosan vänds med jämna mellanrum.

idisslare ... Våmfloran producerar en stor mängd gaser, huvudsakligen koldioxid och metan, som rapas upp med jämna mellanrum.

Island ... Några av källorna är intermittenta, dvs. vatten slungas ut med jämna mellanrum, och kallas gejsrar.

Simplontunneln ... Tunnlarna förbands med varandra med jämna mellanrum (200 m) varigenom transporter, ventilation etc. avsevärt underlättades.
Nåja, med gejsrarna kan det nog vara rätt ojämna mellanrum, och i en artikel är användningen oegentlig:
Windows ... har med jämna mellanrum kommit i nya versioner ...
Med så täta mellanrum som marknaden tål, hade varit sanningen närmre.
Citera
2006-09-17, 20:56
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strife
------------> ? <------------

Nä, det blir frågetecken när jag postar inlägget.

?

en gång till: ?!
Citera
2006-09-17, 21:03
Medlem
TTKs avatar
Jag har alltid antagit att "pricken över i" har kommit ifrån att när man skrev med skrivstil så fick man inte lyfta på pennan och kunde därför inte pricka sina i när man skrev den löpande texten utan fick gå tillbaka i efterhand och pricka alla i (och å, ä och ö) och sålunda blev en en text fulländad först när man satt "pricken över i".
Citera
2006-09-17, 22:49
Medlem
P102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Jag har alltid antagit att "pricken över i" har kommit ifrån att när man skrev med skrivstil så fick man inte lyfta på pennan och kunde därför inte pricka sina i när man skrev den löpande texten utan fick gå tillbaka i efterhand och pricka alla i (och å, ä och ö) och sålunda blev en en text fulländad först när man satt "pricken över i".

Jag har alltid antagit samma sak. Engelskan har ett uttryck, "dot the "i"s and cross the "t"s" som jag tolkat som att sätta de sista detaljerna på plats så att det blir snyggt och prydligt.
Citera
2006-09-19, 14:36
Medlem
Är det bara jag som har problem att förstå trådskaparens fundering?

Citat:
Men utan pricken så är det ju inget i, bara ett halvt streck. Pricken över i borde alltså ha innebörden två prickar över ett halvt streck eller en prick över ett redan fulltecknad bokstav.
WTF?
Citat:
Jag tycker det är oklart

Jovars...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto