2006-09-18, 17:29
Bannlyst
Om du menar Helsingborgs-matchen så blev väl den flyttad till Råsunda pga damtennis-turneringen på Stadion?
Citera
2006-09-18, 18:25
Medlem
gorgons avatar
* De enda acceptabla platserna är nog de på långsidan som är framför alla pelare. Men att bygga en ny arena för det ändamålet, känns orealistiskt.
*Har för mig att det gällde belysningen av stadion, men även att man trodde sig kunna få in fler betalande på råsunda. Den urlöjliga bojkottningen av flytten, var givetvis marginell. Håller man på DIF, ser man dem även när de spelade på kristinebergs ip.
* Har svårt att tro att marginalerna skulle vara femton tusen personer eller ens fem tusen personer. Personligen finner jag det inte så charmigt med en arena utan publik, vilket 25tusen platser givetvis skulle resultera i.
* En ny stor arena höjer inget publiksnitt. Men en mindre arena kanske, men troligtvis inte!?

Det skall vara ekonomiskt hållbart och inte förhastade beslut pga att en konsultfirma gör glädjeanalyser över en fylle lunch på stan. För mig låter förslaget orealistiskt, hur kan man tro på en publikökning med 10 000 och inte ens då är det fullt!?. Visst behövs det en egen arena så vi slipper använda den i solna kommun, men då i en mindre skala. Men givetvis så att internationella matcher kan genomföras, men säkerligen är det inget som kommer att genomföras. Blir det konkurs innan derbyt?
Citera
2006-09-18, 18:30
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
http://sr.se/cgi-bin/radiosporten/nyheter/artikel.asp?artikel=944764

Hur det står till hos Bajen vet jag inte, deras tidigare ideér har väl varit att FÅ en arena av staden, så det skulle inte förvåna mig/någon om bajen inte har någon finansiering. Hos DIF ser det enligt mina tidigare uppfattningar bra ut då man tydligen haft en hel del finansiärer klara ett tag. Men det finns inga färdiga fakta om något så än så länge såtr det mesta till hoppet, men det börjar se ljust ut.

Allt som allt, bra!

Edit: Såg just att kommunen skulle betala det mesta, och då var det avklarat!

Vi vill ha mark för att kunna bygga och driva en arena själva. Hur finansiera? Bl.a. genom markförsäljningen av Söderstadion, 153 miljoner öronmärkta från kommunen samt AEG (även en hel del egna slantar om man får tro diverse uttalanden av Appelqvist)
Citera
2006-09-19, 09:35
Medlem
apgujeongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolarKnife
Precis som Ahruon skrev, taket går att ta bort.

Det största problemet med en fotbollsplan i Sverige är inte att det skulle råka regna på den någon gång. Det största problemet är att med höga läktare runt om så når inte soljuset ner till planen på våren när solen står lågt.

Därmed spelar det ingen som helst roll om det är skjutbart tak över planen när beslut om konstgräs eller naturgräs tas.
Citera
2006-09-19, 09:42
Medlem
Ahruons avatar
dif får säkert är fin arena med djurgårdaren reinfeldt vid makten.
Citera
2006-09-19, 09:47
Medlem
SamBams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Det största problemet med en fotbollsplan i Sverige är inte att det skulle råka regna på den någon gång. Det största problemet är att med höga läktare runt om så når inte soljuset ner till planen på våren när solen står lågt.

Därmed spelar det ingen som helst roll om det är skjutbart tak över planen när beslut om konstgräs eller naturgräs tas.

Vitesses hemmaplan Gelredome har en smart lösning, där skjuter dom ut gräsplanen så den får all sol och luft den behöver.

http://www.worldstadiums.com/stadium_pictures/europe/netherlands/arnhem_gelredome.shtml

http://www.vi.nl/assets_tracker/kolom_d/stadion_vitesse.jpg
Citera
2006-09-19, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong

Men brinn upp, din negativa jävla plastgräskramare! Det går att ordna lampor som lyser på gräset som fungerar alldeles ypperligt.
Jag hoppas Djurgårdens nya arena får tak och planvärme. Det skulle innebära en plan på vintern som är likvärdig en plan på sommaren.
Citera
2006-09-19, 13:46
Medlem
will plays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorgon
En ny stor arena höjer inget publiksnitt. Men en mindre arena kanske, men troligtvis inte!?
elfsborg?

sluta vara så jävla feg och bekväm.
vill vi börja tjäna stålar så måste vi ha en egen arena med tillräckligt många platser. derby inför 15.000? nä, tack.

djurgården får egen arena -> publiksnittet höjs -> pengar rullar in -> bra spelare köps in -> djurgården kvalificerar sig till champions league -> fullsatt alla matcher -> pengarna väller in -> källström, isaksson och elmander köps in -> djurgården etablerar sig som nordens bästa fotbollslag

Citera
2006-09-19, 13:48
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamBam
Vitesses hemmaplan Gelredome har en smart lösning, där skjuter dom ut gräsplanen så den får all sol och luft den behöver.

Å andra sidan kräver det (i princip) dubbel markyta och är ruggigt dyrt att bygga. För övrigt är det inte bara Gelredome som har det, som en liten parentes.

Citat:
Ursprungligen postat av Kahnweiler
Men brinn upp, din negativa jävla plastgräskramare! Det går att ordna lampor som lyser på gräset som fungerar alldeles ypperligt.

Det största problemet är inte solljus, utan vind. Höga branta läktare och stängda hörn hindrar effektivt gräset att få smaka på lite blåst, vilket tydligen är ett problem.

/feldgrau
Citera
2006-09-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorgon
* De enda acceptabla platserna är nog de på långsidan som är framför alla pelare. Men att bygga en ny arena för det ändamålet, känns orealistiskt.
*Har för mig att det gällde belysningen av stadion, men även att man trodde sig kunna få in fler betalande på råsunda. Den urlöjliga bojkottningen av flytten, var givetvis marginell. Håller man på DIF, ser man dem även när de spelade på kristinebergs ip.
* Har svårt att tro att marginalerna skulle vara femton tusen personer eller ens fem tusen personer. Personligen finner jag det inte så charmigt med en arena utan publik, vilket 25tusen platser givetvis skulle resultera i.
* En ny stor arena höjer inget publiksnitt. Men en mindre arena kanske, men troligtvis inte!?

Det skall vara ekonomiskt hållbart och inte förhastade beslut pga att en konsultfirma gör glädjeanalyser över en fylle lunch på stan. För mig låter förslaget orealistiskt, hur kan man tro på en publikökning med 10 000 och inte ens då är det fullt!?. Visst behövs det en egen arena så vi slipper använda den i solna kommun, men då i en mindre skala. Men givetvis så att internationella matcher kan genomföras, men säkerligen är det inget som kommer att genomföras. Blir det konkurs innan derbyt?

Tur att du inte sitter med i DIFs styrelse för du har noll koll.
Citera
2006-09-19, 16:03
Medlem
gorgons avatar
För att besvara isglass, jag beskriver ett troligt scenario. Under 90-talet hade jag säkerligen platsat i styrelsen och inte ens då hade jag gått på arena finten. Men var är det som bevisar att jag har noll koll, är det för att jag inte litar på glädjekalkyler som indikerar en publikökning med tio tusen? Eller kan det vara så att min negativa inställning för ett orimligt förslag är grunden till ditt ogenomtänkta inlägg?
Citera
2006-09-19, 17:28
Bannlyst
Vi har 10-14,000 på läktarn idag. Maxkapacitet ligger på 14,500. Platserna idag är värdelösa. Långt från plan, få under tak, tråkiga bänkar och skymd sikt. Dessutom är arenan rätt kass sett till det övriga, som t.e.x toaletter.

Med en ny fräsch arena skulle publiksnittet utan tvekan höjas. Fullsatt? Nej, inte alltid, men på derbyn, övriga toppmatcher och eventuella matcher mot kvalificerat internationellt motstånd skulle man lätt sälja ut 24,000 platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in