2025-07-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Jag vet inte om det blivit bättre men vad jag hört gick/går arenan back med 90-100 miljoner per år.

Nationalarenan går däremot med vinst (13 miljoner kr ifjol).
Citera
2025-07-14, 20:59
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Nationalarenan går däremot med vinst (13 miljoner kr ifjol).

Har du koll på om siffrorna jag skrev gällande Tele3 arena fortsatt är aktuella? Har ju ändå konserter och två plastlag som spelar där..
Citera
2025-07-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Har du koll på om siffrorna jag skrev gällande Tele3 arena fortsatt är aktuella? Har ju ändå konserter och två plastlag som spelar där..

Inga exakta siffror men jag har hört samma sak.
Citera
2025-07-14, 21:24
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Tele 2 Arena tar bara 30 000 åskådare men dess centrala läge gör att byggkostnaden uppgick till hela 2.7 miljarder kr. Byggkostnaderna skrivs av efter förväntad livslängd och det är framförallt det som belastar resultatet negativt. Det är en fast kostnad på 27 miljoner kr/år i 100 års tid.

Allianz Arena kostade bara 340 miljoner euro att bygga som en jämförelse.
39500 fick Kent in 4 gånger i vintras, så mer än 30000 på konserter. Bara en sån konsert drar garanterat in mer än 27 miljoner på endast biljettpriset. Så det är en usel ursäkt i min värld. Med det sagt har jag inte stenkoll på hur arenadrift fungerar men att inte kunna få snurr på den arenan med två fotbollslag och andra evenemang året runt är under all kritik.
Citera
2025-07-15, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
39500 fick Kent in 4 gånger i vintras, så mer än 30000 på konserter. Bara en sån konsert drar garanterat in mer än 27 miljoner på endast biljettpriset. Så det är en usel ursäkt i min värld. Med det sagt har jag inte stenkoll på hur arenadrift fungerar men att inte kunna få snurr på den arenan med två fotbollslag och andra evenemang året runt är under all kritik.

Arenabolaget får uppskattningsvis 10-20% av biljettintäkterna (affärshemligheter så det är en ren uppskattning) och resten tillfallar själva arrangören (d.v.s. Hammarby, Djurgården och Kent). AIK:s publikintäkter ifjol uppgick till 88 miljoner kr (total omsättning 287 miljoner kr) medan de totala matchomkostnaderna (inklusive personal) uppgick till 27 miljoner kr.

En arena som har årliga utgifter på 100 miljoner kr måste således sälja biljetter för 1 miljard kr för att gå runt och det kräver bra mycket mer än 30 allsvenska matcher.
Citera
2025-07-15, 12:11
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Arenabolaget får uppskattningsvis 10-20% av biljettintäkterna (affärshemligheter så det är en ren uppskattning) och resten tillfallar själva arrangören (d.v.s. Hammarby, Djurgården och Kent). AIK:s publikintäkter ifjol uppgick till 88 miljoner kr (total omsättning 287 miljoner kr) medan de totala matchomkostnaderna (inklusive personal) uppgick till 27 miljoner kr.

En arena som har årliga utgifter på 100 miljoner kr måste således sälja biljetter för 1 miljard kr för att gå runt och det kräver bra mycket mer än 30 allsvenska matcher.
Jo, men de har ju även inkomster på mat och dryck vid alla evenemang. Och vilka mer utgifter har de matchdag?

Säg att det spelas 40 matcher per säsong i allsvenskan och cupen ungefär, några år lite fler några år lite färre beroende på Europaspelet. Snittar vi 20.000 på alla matcher är det 800.000 besökare bara där. Ett snittpris på 300 kr/biljett ger cirka en kvartsmiljard bara på biljetterna. Då räknar vi inte in kiosk.

Sen x antal konserter med upp mot 40.000 åskådare och betydligt högre biljettpriser och kioskintäkter på det. Det kan inte vara annat än inkompetens att man inte får snurr på det här.
Citera
2025-07-15, 12:52
Medlem
rigbos avatar
Det finns väl knappt en ny arena i hela världen som går plus?

I alla kalkyler så räknar kommuner in andra intäkter som hotellnätter och restaurangbesök för att motivera kostnaden.

Jag skulle säga att det är helt omöjligt att få snurr på en arena av Tele2/3 arenas storlek bara på procentandel av biljettintäkter och kiosker.
Citera
2025-07-15, 13:10
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Det finns väl knappt en ny arena i hela världen som går plus?

I alla kalkyler så räknar kommuner in andra intäkter som hotellnätter och restaurangbesök för att motivera kostnaden.

Jag skulle säga att det är helt omöjligt att få snurr på en arena av Tele2/3 arenas storlek bara på procentandel av biljettintäkter och kiosker.
Fast 3 arena har väl inte så mycket konserter?
3 Kent dagar var väl stort men ”bara” typ 100 000 biljetter? Var Iron maiden på 3Arena kanske? Sen blir det väl sparsmakat?

Svårt att komma upp i den där miljarden iaf.

Nu vet jag att staden får mycket bättre lånevilkor än om en klubb skulle bygga agen arena. Det är enorm skillnad där. Men löpande räntor på miljardbelopp skall betalas årligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Jo, men de har ju även inkomster på mat och dryck vid alla evenemang. Och vilka mer utgifter har de matchdag?

Säg att det spelas 40 matcher per säsong i allsvenskan och cupen ungefär, några år lite fler några år lite färre beroende på Europaspelet. Snittar vi 20.000 på alla matcher är det 800.000 besökare bara där. Ett snittpris på 300 kr/biljett ger cirka en kvartsmiljard bara på biljetterna. Då räknar vi inte in kiosk.

Sen x antal konserter med upp mot 40.000 åskådare och betydligt högre biljettpriser och kioskintäkter på det. Det kan inte vara annat än inkompetens att man inte får snurr på det här.
Dom har också utgifter på matchdag. Massa folk som skall jobba frenetiskt i 2-4 timmar. Och supportrar som är priskänsliga och organiserar bojkott om dom inte gillar priserna.

Just saying alltså.
Citera
2025-07-15, 23:14
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Fast 3 arena har väl inte så mycket konserter?
3 Kent dagar var väl stort men ”bara” typ 100 000 biljetter? Var Iron maiden på 3Arena kanske? Sen blir det väl sparsmakat?

Svårt att komma upp i den där miljarden iaf.

Nu vet jag att staden får mycket bättre lånevilkor än om en klubb skulle bygga agen arena. Det är enorm skillnad där. Men löpande räntor på miljardbelopp skall betalas årligen.

Dom har också utgifter på matchdag. Massa folk som skall jobba frenetiskt i 2-4 timmar. Och supportrar som är priskänsliga och organiserar bojkott om dom inte gillar priserna.

Just saying alltså.
Kent hade 6 st konserter som drog cirka 240.000 åskådare. Den billigaste biljetten låg på 999 kr. Bara där är du säkert uppe i åtminstone 300 miljoner i biljettintäkter. Lågt räknat.
Citera
2025-07-16, 09:10
Medlem
bananjuices avatar
Årsredovisningarna för SGA Fastigheter AB som äger alla arenorna i Johanneshov ser inte jätteljusa ut tycker jag..
Citera
2025-07-21, 11:21
Medlem
Östermalms IP vore ju grymt. Eller Norra Djurgården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in