• 1
  • 2
2006-09-15, 22:11
Bannlyst
Word!

Tnkte frska f fram en filosofisk tanke som jag har om mnniskans medvetande och frska f fram hur viktig jag anser att filosofin r fr mnniskan. Jag pstr absolut inte att det jag sger r ngon som helst sanning fr i grund och botten r det bara en tanke i min egen verklighet. Dremot vill jag f fram vikten av min och andras rtt att ha tankar som dessa.
Mnniskor som inte har ett ppet sinne, tar nog ofta sin egen verklighet och det system vi lever efter, p allt fr stort allvar vilket jag anser vara farligt. Behver nog inte backa upp det med ngot konkret. Frstr du inte vad jag menar s tnk bara p fanatiker, som Bush. Mnniskor som anser att deras tro om verkligheten r den enda rtta och att alla andras uppfattingar helt enkelt r fel.

Lt oss frst ta en titt p den yttersta illusionen. Det system vi byggt upp och som allting styrs utav. Fr det r redan i denna graden av medvetande, eller brist p medvetande, de flesta mnniskor befinner sig i.
De flesta av oss mnniskor ser nog det samhlle vi har byggt upp och politiken vi lever efter som en naturlig utveckling i mnniskans evolution.
Jag sger inte att dessa mnniskor har fel men dremot vill jag lyfta fram vikten av att ha ett mer ppet sinne n s. Ett djupare medvetande hos individen.
Fr mycket av den utvecklingen som sker i mnniskan idag skulle jag personligen nog mer se som onaturlig n som naturlig. Utvecklingen vi har idag tror jag inte gynnar vrt medvetande. Snarare tvrtom. Jag tycker det knns som att vi har lurat in oss sjlva p ett sidospr som leder oss rakt mot vr undergng.
Vr hjrna bombas hela tiden med information, som oftast r reklam eller propaganda. Genom denna information som ges till oss skapar vi vr syn av vrlden. Informationsfldet r s konstant och massivt att vi knappt fr ngon tid ver att tnka sjlva. Vi skapar oss vrderingar, sikter, stereotyper, frdommar etc. angende saker som vi egentligen inte vet ngot om. Vi anvnder andras sikter och gr dom till vra egna.
Tnkandet hos den "vanliga" mnniskan vrlden ver r hur styrt som helst. Verklighetsuppfattningen r styrd. De flesta har inte ens ngon uppfattning om det. Vi lever efter onaturliga behov som samhllet skapar till oss. Behov som aldrig kan bli riktigt tillfredstllda eftersom det hela tiden uppkommer nya behov i behoven. Vi idioter strvar allts efter en illusion av lycka som vi aldrig kan komma fram till.

Jag ser den fria tanken, dvs de tankarna som snurrar runt i oss, som bortser frn allt det du "vet" och "kan" om verkligheten, som att det r ditt "sanna" medvetande. Jag tror att det r just hr, i den fria tanken, som svaren till mnga av de problem som varje individ stlls infr gr att hitta. Men fr att kunna komma till den fria tanken krvs det att man vgar g in i sitt eget medvetande. Drfr r filosofi ngot av det mest uppenbart sanna som finns i vr gemensamma verklighet.

Filosofi r ju det som faller utanfr vetenskapen, dvs frgor som inte kan besvaras vare sig logiskt eller empiriskt. Med hjlp av ditt medvetande kan du fundera p saker och ting som du inte frstr, som inte direkt finns i din frklarade verklighet, men som du uppenbarligen nd kan tnka p. I dessa fria tankar kan du se allting frn andra synvinklar n den du vanligtvis har eftersom tanken r fri. Ska frska frklara vad jag menar genom att dyka lite lngre in i mitt eget medvetande och frska frklara vad som gmmer sig dr.

Vr id om verkligheten r ju egentligen ingenting mer n just en id. Det kan man ha delade meningar om kanske men vi skapar ju vr verklighet genom vra sinnen, eller hur? Vr verklighet skapas allts av upplevelser. Kanske mer rtt att sga att vi skapar vr verklighet genom tolkningar och ider av vra upplevelser. Vi skapar allts verkligheten genom att frska frst det vi upplever med hjlp av olika vetenskaper som vi har arbetat fram. Men vetenskaperna r skapta av mnniskan, ingen annan.
Nr man tnker p det, r ju allt det vi ser, hr, knner osv egentligen bara elektriska signaler som kommer till hjrnan frn vra olika sinnen. Hjrnan tolkar allts signalerna p ett visst stt och genom det tror vi att vi upplever ngot, men gr vi verkligen det? Allting hnder ju egentligen i hjrnan. Vr uppfattning om att det finns materia, tid och rum osv r ju egentligen bara ett phitt vi skapat oss genom vra upplevelser. Allting i universum r ju egentligen bara energi.

Vem kan sga helt skert att ngonting r precis s som den personen upplever det? Att det r just det som r verkligt.
Som Descartes sa: Jag tnker, allts existerar jag. Ja, det ligger ju nnting i det sklart men d undrar jag; var existerar du? r du den materia som du tror att din tanke finns i eller r du tanken?

Frsk att definiera vad du egentligen menar med att ngot r verkligt. Ta t ex en schizofren person. Det han/hon upplever anses ju overkligt av oss "normala". Men fr personen i frga r det i hgsta grad verkligt. Personen upplever ju verkligen det. Hur kan det d vara overkligt? Det du sjlv upplever anser ju du som verkligt. Vad r skillnaden?
Allts borde man kunna sga att "verkligheten" finns i hjrnan och endast dr. och alla br p sin egen verklighet. D kan man sga att ditt universum, din verklighet, fddes nr du fddes in i illusionen... O att du, helt ensam, rymmer ett helt universum.

En sammanfattning... som jag sa r ju filosofi frgor som inte kan besvaras vare sig logiskt eller empiriskt och vr verklighet r ju skapad av olika vetenskaper som vi arbetat fram genom vra upplevelser av vra sinnen. r d det vi inte kan f svar p, genom de sinnen vi har, i s fall overkligt? Frstr du vad jag menar? r filosofin i sig sjlv overklig...? Fr filosofi r ju just det som inte kan frklaras med allt det som bygger upp vr verklighet. Eller r kanske filosofi beviset p att en verklighet faktiskt finns, just fr att vi kan filosofera kring den...? Pongen jag frsker f fram r att det borde inte kunna finnas bara EN verklighet. Det lter ju bara overkligt.

Hur som helst... Det finns allts ingeting som betyder ngot, frutom just det du sjlv bestmmer ska betyda ngot. Visst luras vi att tro att det finns en mening och betydelse i allt som hnder i vrlden men det gr det ju egentligen inte. Allting r bara ett spel som pgr i den yttersta illusionen.
Med ett djupare medvetande kan du hja dig ver det spelet och lra dig ngot som verkligen betyder ngot. Lra dig att inse vilka mjligheter vi har med vrt medvetande. Vilken styrka som finns i kraften vi kallar krlek och att det r vi som bygger vr egen verklighet med hjlp av vrt medvetande. Frstr du vilka mjligheter det finns hr!? Hur svrt ska det behva vara att f till en bttre verklighet n den vi lever i idag?

Tyvrr tror jag att s lnge mnniskans medvetande om vem hon egentligen r dljs av systemets girighet kommer vi bara att f ett svagare och svagare medvetande och g mot vr undergng.

Som jag skrev i brjan s r detta bara en tanke. Jag sger inte att den r rtt eller fel, s ingen kan frneka den. Den r fri. O det r just drfr filosofin r s viktig fr mnniskan. O ju lngre "fram" vi kommer i utvecklingen desto viktigare kommer den att bli. Fr filosofin r p ngot stt bundet till vrt naturliga medvetande och det r ju allt vi har...

Be Real
High_Hopes
Citera
2006-09-21, 15:05
Bannlyst
Du har satt ord p mina tankar. Tack!
Citera
2006-09-23, 04:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flodhest
Du har satt ord p mina tankar. Tack!

Knns sknt att hra att det inte bara r jag som gr omkring med tankar som dessa. Varsgod.
Citera
2006-09-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av High_Hopes
Hur som helst... Det finns allts ingeting som betyder ngot, frutom just det du sjlv bestmmer ska betyda ngot. Visst luras vi att tro att det finns en mening och betydelse i allt som hnder i vrlden men det gr det ju egentligen inte. Allting r bara ett spel som pgr i den yttersta illusionen.
Med ett djupare medvetande kan du hja dig ver det spelet och lra dig ngot som verkligen betyder ngot. Lra dig att inse vilka mjligheter vi har med vrt medvetande. Vilken styrka som finns i kraften vi kallar krlek och att det r vi som bygger vr egen verklighet med hjlp av vrt medvetande. Frstr du vilka mjligheter det finns hr!? Hur svrt ska det behva vara att f till en bttre verklighet n den vi lever i idag?

Tyvrr tror jag att s lnge mnniskans medvetande om vem hon egentligen r dljs av systemets girighet kommer vi bara att f ett svagare och svagare medvetande och g mot vr undergng.

Som jag skrev i brjan s r detta bara en tanke. Jag sger inte att den r rtt eller fel, s ingen kan frneka den. Den r fri. O det r just drfr filosofin r s viktig fr mnniskan. O ju lngre "fram" vi kommer i utvecklingen desto viktigare kommer den att bli. Fr filosofin r p ngot stt bundet till vrt naturliga medvetande och det r ju allt vi har...

Be Real
High_Hopes

Vi gr framt i utvecklingen fast de giriga systemen vi har/har haft genom tiderna skall orsaka att vi gr bakt mot vr undergng?

r de rika lnderna giriga eller de fattiga giriga. De borde d vara de fattiga eftersom de inte har kommit lika lngt i utvecklingen?
Citera
2006-09-23, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stålfräs
Vi gr framt i utvecklingen fast de giriga systemen vi har/har haft genom tiderna skall orsaka att vi gr bakt mot vr undergng?

r de rika lnderna giriga eller de fattiga giriga. De borde d vara de fattiga eftersom de inte har kommit lika lngt i utvecklingen?

Vi gr kanske framt i utvecklingen. Men jag anser att vi gr bakt i vrt medvetande pga det konsument-samhlle vi lever i. Vrt samhlle r sjukt. Jag r iaf trtt p att vara en konsument i ett samhlle som bara bryr sig om pengar och jag tror det r den stress som stts p oss som gr att mnga mr dligt. Det finns ett ml som alla "ska" strva efter i vrt samhlle. Bli s jvla rik du bara kan! Annars r du inte vrd ngot! Det r vad all media berttar fr oss. Iaf indirekt...

Om det r ett rikt eller fattigt land spelar ingen roll... det r systemet i sig som r girigt. Vrt skapade behov efter alla meningslsa saker som fretagen sljer oss. Money money money....
Citera
2006-09-23, 18:46
Medlem
Citat:
Vi gr kanske framt i utvecklingen. Men jag anser att vi gr bakt i vrt medvetande pga det konsument-samhlle vi lever i. Vrt samhlle r sjukt. Jag r iaf trtt p att vara en konsument i ett samhlle som bara bryr sig om pengar och jag tror det r den stress som stts p oss som gr att mnga mr dligt. Det finns ett ml som alla "ska" strva efter i vrt samhlle. Bli s jvla rik du bara kan! Annars r du inte vrd ngot! Det r vad all media berttar fr oss. Iaf indirekt...

Om det r ett rikt eller fattigt land spelar ingen roll... det r systemet i sig som r girigt. Vrt skapade behov efter alla meningslsa saker som fretagen sljer oss. Money money money....

Jo, det finns lite utrymme fr att lixom jobba lite bara och leva p +- noll och njuta av livet.

Men det r kanske den pressen som att jobba heltid och konsumera som gjort att vi har det s bra? Om vi hade ett samhlle dr alla var njda med sin situation s hade vi kanske vart kvar p stppen medans de mer hrt presterande gtt om som hela tiden stressade efter utveckling och nya stt att tjna pengar(resurser). Det r vl nd gott att bo i ett i-land?

Att d luta sig tillbaka nu och lta alla gra som de vill tycker jag knns som ett svek mot vra fregngare, vi lever lixom upp den utvecklingstradition de byggt upp. Vi har ju trots allt skapat ett samhlle dr var och en kan luta sig tillbaka i tvsoffan i hgre grad n tidigare.

Givetvis ska man vl ha nn slags balans! Men nn form av samhllig prestationsmentalitet tror jag r nyttigt, vi kan ju inte bara flumma ivg

Jag tror p principen frndra lngsamt och se hur effekterna blir. kar brottsligheten? kar vr levnadsstandad? Vad gr vi rtt/fel.

Om man filosoferar mycket r det inte skert att det blir s i verkligheten sen, d r det viktigt att inte stenhrt driva igenom ideal utan studera hur det verkligen blir genom stillsam manipulation samt studera historien.
Citera
2006-09-23, 19:35
Bannlyst
>>>stlfrs

Hller absolut med om det du sger men jag tycker att allt hller p att spra ur. Balansen r rubbad om man sger s... Som sagt r det bara en filosofisk tanke.
Jag r inte heller njd med vart vra ledare leder oss... och att ingen ifrgastter ngot direkt.. inklusive jag sjlv...

Edit: Stavfel
Citera
2006-09-23, 20:56
Medlem
Citat:
>>>stlfrs

Hller absolut med om det du sger men jag tycker att allt hller p att spra ur. Balansen r rubbad om man sger s... Som sagt r det bara en filosofisk tanke.
Jag r inte heller njd med vart vra ledare leder oss... och att ingen ifrgastter ngot direkt.. inklusive jag sjlv...

Edit: Stavfel

Men det kanske r s att alla egentligen innerst inne vet p ett filosofiskt plan hur man skapar ett idealsamhlle? Vi vet ganska vl vad vi borde gra och inte borde gra

Om nu det r s att de flesta vet vad som r rtt och fel hur kommer det sig att det inte blir bra?
Citera
2006-09-23, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stålfräs
Men det kanske r s att alla egentligen innerst inne vet p ett filosofiskt plan hur man skapar ett idealsamhlle? Vi vet ganska vl vad vi borde gra och inte borde gra

Om nu det r s att de flesta vet vad som r rtt och fel hur kommer det sig att det inte blir bra?

P grund av att systemet ter upp sig sjlv genom sin girighet och sitt stressande. Ju snabbare det gr desto mer skadade blir vi mnniskor. Ju fler mode, ideal och matriella ting vi skapar och tvingas att flja desto vrre blir det.
Mnniskor tnker inte lngre. Tidningar, TV och annan media tnker t oss.

Hoppet r borta fr en bttre vrld.. Ingen bryr sig om ngot annat n sig sjlv. (inte riktigt kanske men du frstr vad jag menar) Vi spelar ut varandra i ett sjukt jvla spel och den vanliga mnniskan tnker inte lngre n nsan rcker... sad but true!
Citera
2006-09-23, 21:28
Medlem
Kivans avatar
Visst r det s som du sger, eller fr att uttrycka mig som jag brukar: De enda lagar som alltid gller r naturlagarna.

Allt annat r i strsta allmnhet tankekonstruktioner.
Citera
2006-09-23, 21:54
Medlem
StefanHeterJags avatar
ven om verkligheten bara existerar inuti oss sjlva som en upplevelse av verkligheten s lever vi ju tyvr bara i denna verklighet och lyder dess lagar.
Vi kan vldigt lite ndra p verkligheten, det r inte s att bara fr att verkligheten existerar inuti dig som en tanke s kan du ndra p den hur du vill. Men vi kan dock ndra p hur vi ser, mottar och vljer att agera och frhlla oss till den.

Om verkligheten r "1", s kan man t.ex. vlja att vara glad ver att den inte r "0", eller ledsen ver att den inte r "2". Det ndrar inte verkligheten som oavsett hur du vljer att motta den fortfarande r "1". Det enda som ndras r du och ditt stt att frhlla dig till den.

P s stt kan man frbttra sin verklighet utan att frndra den. Man kan vlja att frhlla sig till saker p ett positivt stt eller ett negativt. Det val man vljer pverkar bde dig sjlv och alla runt omkring dig, s gr ett smart val.
Citera
2006-09-23, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
P s stt kan man frbttra sin verklighet utan att frndra den. Man kan vlja att frhlla sig till saker p ett positivt stt eller ett negativt. Det val man vljer pverkar bde dig sjlv och alla runt omkring dig, s gr ett smart val.

Helt sant!
Men jag tycker ofta det r svrt att hitta det positiva i den verklighet vi lever i. Men som du sger s r det en instllning just jag har mot vrlden. Ingen kan frndra den frutom jag. nskar att jag kunde koncentrera mig mer p det positiva i mitt liv istllet fr att frska hitta en lsning p det omjliga problemet att skapa en bttre vrld fr oss alla...
Fr visst finns det mycket vackert och mycket av betydelse i min verklighet. Absolut! Tyvrr vger det ltt jmfrt med det negativa i mina tankar i dagens lge.. Tankar r svra att styra...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in