Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Jens Andersson dömdes för brott mot naturen. Denne var förmodligen en truckflata som träffat en bisexuell kvinna, som dessutom övergav den penislöse för en man med penis. Den "trans" episoden är förmodligen mer lik Irans syn på sexualitet och det gränsöverskridande brottet var att posera som man. Hade det varit det motsatta hade denne sats på tukthus och skrivits in som "idiot".
Translobbyn är vår tids största historierevisionister, och arbetar anakronistiskt på enskilda historiska figurer för att bevisa att Foucaults stolligheter skulle vara historiskt korrekta.
Det var på 1700-talet? En tid då det inte ens fanns ramverk för att prata om sexualitet eller könstillhörighet. Allt du kan veta är att folk av en samling orsaker levde som det motsatta könet. Problemet är också att vi ofta får höra om dom som inte gick under radarn. Dom enda dokument som finns är just dom som greps, eller på annat sätt blev straffade för hur dom ville leva
Samma sak kan sägas om homosexuella btw. Ta författaren HC Andersen som i en modern värld hade kunnat leva ut och faktiskt få utförska vad han ville - mellan homosexuella romantiska relationer och att han inte ville ha sex, men ändå kände sexuellt för folk så skulle han kunna landa litet varsom på ett modernt spektrum av sexualitet och könstillhörighet. Vart vet vi inte. Han är död och det han lämnade efter sig var knappast skrivet i sån klartext att det från vår tids syn är lätt att definiera karln.
Samtidigt kan man säga att "homolobbyn är vår tids största historierevisionister, och arbetar anakronistiskt på enskilda historiska figurer" när man nämner just dom enskilda historiska figurer som det faktiskt finns material på kring något så privat, så ofta illegalt och problematiskt för den enskilde, som sexualitet... eller för tråden - könstillhörighet.
Eller mig. Vad hade historien sagt om mig? Hade jag kunnat bena ut vad fan var som var felet i mitt liv när det begav sig? Hade jag kunnat testa vad det var jag ville? Hade jag kunnat komma ut för mig själv? Eller hade skam, lagar och förtryck gjort att jag helt enkelt undvikit ämnet och mått dåligt? Det var skakigt där ett tag för mig, och det var tidiga 90-talet, inte år 1700-nåt! Och hade det, om homosexualitet var förbjudet, funnits nåt att skriva om mig, förutom "han hade ihop det med några tjejer i ungdomen"? Och all antydan om nåt annat skulle vara ett uttryck för "homolobbyns" revisionism som du föreslår?
Det är just det som är diskussionen i historiografin. Vi kan veta vad säg Karl XII tyckte om trupptyper, det är inga problem, vi kan bara ana hur hans inre liv såg ut. Så man forskar kring dom få brev han lämnade efter sig utanför dom mer officiella. Vi kan titta på hans liv, och hur det samklingade med den epok han levde i. Och allt vi kan säga är "huh, det där är udda".
Det finns en orsak varför bara en forskare gissar homo på Karl XII och dom andra har en "vi har inte en aning, men hans grej var inte kvinnor i alla fall" för det vet vi. VARFÖR, vet ingen men vi vet att i en modern kontext, hade personen Karl (Kalle säger vi) haft möjlighet att utforska och definiera sitt eget liv fri från yttre krav på sig, skulle han kunnat öppet leva som han ville och då definiera vad han ville öppet för sig själv och andra.
Vi kan inte veta vad som försegick i folks inre. Men grejen som vi i "translobbyn" och "homolobbyn" vill är att alla ska ges möjligheten att leva som dom vill och inte tyst sjunka ner i en historisk moras av skam och självhat och tystnad. Att inte bara jag utan andra, när historiker om några hundra år gräver igenom arkiv, inte ska få våra inre liv övermålade.
Så var Jens Andersson flata? Bisexuell? Packad? Sinnessjuk? Trans? Ickebinär? Vem vet exakt, vi kan bara tolka efter hur hans liv såg ut i kontexten den var med dom bevis som finns. Att det här känns så otroligt radikalt och komplext ut för dig till skillnad från all annan historisk forskning där man gör samma sak (tidiga kristna i Rom exempelvis eller Pompeji ruiner) säger snarare enormt mycket om din egen ovetenskapliga syn, färgad av bias och idealism, än nån annan.