Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Själv känner jag inget större intresse för att läsa nyutgiven litteratur, alla vet hur AI kan producera texter och det är rätt sannolikt att aspirerande författare använder sig av AI för att snabba på och förenkla skrivprocessen.
Läser jag en bok från år 2020 och tidigare vet man liksom säkert att den är "äkta". Det är inte en dator som har skrivit boken utan en människa. Visst fanns tekniska hjälpmedel för korrekturläsning mm. även då men knappast på samma sätt som idag.
Idag kan man ju skriva "Släng ihop en deckare som utspelar sig år 1950 och där ett mord har begåtts" så får man ju en färdig text. Dvs. det krävs helt plötsligt väldigt lite författartalang för att bli författare, varför mitt intresse för ny litteratur är stendött.
Vad säger ni? Själv känner jag att att äldre litteratur intresserar mer än nånsin. Då vet man ju att det är äkta vara.
Tänker att äldre litteratur riskerar att inte handla så mycket om vår samtid av naturliga skäl. Sen tänker jag att man som konsument är lite mer vaksam och ganska snabbt upptäcker om någon inte håller måttet. Det blir väl visserligen svårare och svårare i och med teknikutvecklingen.
Ser inte riktigt litteratur som det enda problemet. AI finns ju precis överallt. Jag vet inte hur gammal du är men jag gissar att du är tillräckligt gammal för att minnas hur det såg ut i på 90-talet och kring millenniumskiftet. De som är födda år 2000 eller senare kan man med goda skäl anta har en lite annan verklighetssyn än någon som är född 1975 eller tidigare.
Att utesluta ny litteratur i förebyggande syfte känns lite sisådär men jag klandrar dig knappast och frågan är definitivt värd att diskutera.
Vet inte om jag missat något men när jag tänker efter är det lite märkligt att det inte tycks pratas alls om riskerna eller vad man ska kalla det. AI genererad litteratur riskerar kanske att vara lite mer problematisk än AI genererad musik?