Igår, 10:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Själv känner jag inget större intresse för att läsa nyutgiven litteratur, alla vet hur AI kan producera texter och det är rätt sannolikt att aspirerande författare använder sig av AI för att snabba på och förenkla skrivprocessen.

Läser jag en bok från år 2020 och tidigare vet man liksom säkert att den är "äkta". Det är inte en dator som har skrivit boken utan en människa. Visst fanns tekniska hjälpmedel för korrekturläsning mm. även då men knappast på samma sätt som idag.

Idag kan man ju skriva "Släng ihop en deckare som utspelar sig år 1950 och där ett mord har begåtts" så får man ju en färdig text. Dvs. det krävs helt plötsligt väldigt lite författartalang för att bli författare, varför mitt intresse för ny litteratur är stendött.

Vad säger ni? Själv känner jag att att äldre litteratur intresserar mer än nånsin. Då vet man ju att det är äkta vara.
Citera
Igår, 11:01
Moderator
evilhoneys avatar
Ja, jag tror det. Det är lite som att gå in i ett nyproducerat modulhus. Det har allt som ska vara där med det saknar själ och liv.
En äldre bok är som ett gammalt hus med vinklar, vrår och nån form av ande som lever kvar i rummen.
Jag föredrar det senare.
Citera
Igår, 11:14
Medlem
Ifall det verkligen går att låta en dator få samma upplevelser som en individ anno 1904, så är det ju inte längre någon dator utan en människa av år 1904.

Vissa av oss har sådana otroliga krav o söker efter det perfekta, så det är ytterst få författare även som upplevt 1904 som vi blir att acceptera.

Både en författare o läsare lider. Den moderna människan har byggt bort lidandet och det ser jag också här inne på litteraturforum, att läsare vill roas och förskräckas, men att lida är inte längre modernt, ty det kräver att man därur också kan finna glädje.
Citera
Igår, 11:14
Medlem
C.B.G.s avatar
Men det här resonemanget gäller väl främst massproducerade böcker utan litterärt värde som nutida deckare och feelgood?

Eller finns det indikationer på att AI kommer att kunna skriva som Ian McEwan eller W.G. Sebald? Inte inom en överskådlig framtid tror jag iaf.
Citera
Igår, 11:17
Medlem
+100 på er båda

Vi har en bokcirkel förresten.....
Citera
Igår, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Men det här resonemanget gäller väl främst massproducerade böcker utan litterärt värde som nutida deckare och feelgood?

Eller finns det indikationer på att AI kommer att kunna skriva som Ian McEwan eller W.G. Sebald? Inte inom en överskådlig framtid tror jag iaf.

Trodde nästan att McEwan var en AI. En modernare människa är nog svår att finna o i det läget, och de som tycker om den typen av littertaur, så är nog AI redan här eller mycket nära inpå.
Citera
Igår, 11:21
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Själv känner jag inget större intresse för att läsa nyutgiven litteratur, alla vet hur AI kan producera texter och det är rätt sannolikt att aspirerande författare använder sig av AI för att snabba på och förenkla skrivprocessen.

Läser jag en bok från år 2020 och tidigare vet man liksom säkert att den är "äkta". Det är inte en dator som har skrivit boken utan en människa. Visst fanns tekniska hjälpmedel för korrekturläsning mm. även då men knappast på samma sätt som idag.

Idag kan man ju skriva "Släng ihop en deckare som utspelar sig år 1950 och där ett mord har begåtts" så får man ju en färdig text. Dvs. det krävs helt plötsligt väldigt lite författartalang för att bli författare, varför mitt intresse för ny litteratur är stendött.

Vad säger ni? Själv känner jag att att äldre litteratur intresserar mer än nånsin. Då vet man ju att det är äkta vara.

Tänker att äldre litteratur riskerar att inte handla så mycket om vår samtid av naturliga skäl. Sen tänker jag att man som konsument är lite mer vaksam och ganska snabbt upptäcker om någon inte håller måttet. Det blir väl visserligen svårare och svårare i och med teknikutvecklingen.

Ser inte riktigt litteratur som det enda problemet. AI finns ju precis överallt. Jag vet inte hur gammal du är men jag gissar att du är tillräckligt gammal för att minnas hur det såg ut i på 90-talet och kring millenniumskiftet. De som är födda år 2000 eller senare kan man med goda skäl anta har en lite annan verklighetssyn än någon som är född 1975 eller tidigare.

Att utesluta ny litteratur i förebyggande syfte känns lite sisådär men jag klandrar dig knappast och frågan är definitivt värd att diskutera.

Vet inte om jag missat något men när jag tänker efter är det lite märkligt att det inte tycks pratas alls om riskerna eller vad man ska kalla det. AI genererad litteratur riskerar kanske att vara lite mer problematisk än AI genererad musik?
Citera
Igår, 11:29
Medlem
Ett sätt att göra det på, är att hyra en stuga på landet och hålla en strikt diet. Den som gör det kommer att komma fram till de känslor som krävs för att läsa böcker.

En annan sak är att vara försiktig med all modern teknologi, gå ut ibland djur o natur o helst ej börja med SSRI. Den som ej ser någon romantik i lidandet är ingen skönlitterär läsare. Möjligtvis att dessa kan läsa postmodernister såsom herr Östergren, där det finns en skyddande hinna mellan verkligheten o en själv.
Citera
Igår, 11:35
Medlem
AI med sin ofattbara analysförmåga lär förmodligen kunna producera nästintill perfekta texter. Den kommer att förstå precis vad läsarna vill ha, oavsett om det handlar om fin- eller fulliteratur, och ge dem det. Kunna skriva vackrare och intressantare än vad någon människa med sitt begränsade språk- och känsloregister klarar av. I Framtiden kommer folk förmodligen inte att se någon mening med att läsa människoskrivna böcker med alla dess brister och tillkortakommanden.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
zzzTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Det finns en naturlig spärr . Bokläsare är ett rätt begränsat klientel och det finns helt enkelt inga läsare för en eventuell flod av utgivna AI-författade böcker i ett klimat där bokläsandet går ner och ljudböcker går upp kraftigt.särskilt bland yngre. Jag ser bara en enda nish, och det är litteratur för barn och fantasy för vuxna (kanske) Och bilderböcker med lätt text för de minsta.

många, speciellt äldre kvinnor som slukar böcker är det viktigt att ha ett sammanhang med en person. En författare som följs åt i div. kulturdebatter och seminarier ute i offentligheten också. Och det är nog så för de flesta. Att läsa datorgenererade anonyma böcker är rätt avtändande, därför tror jag att förlagen kommer att rata dessa
Senast redigerad av zzzT Igår kl. 11:44.
Citera
Igår, 11:38
Medlem
supremanics avatar
Jag konsumerar ganska stora mängder fantasy litteratur och i det segmentet jag ofta är i så är det väl ärligt talat ganska snabbt producerat och det är inte prosan i sig som är i fokus utan en intressant berättelse. Så jag tror inte att jag nödvändigtvis skulle upptäcka ett rent AI genererat verk om det är bra gjort.
Många erkända författare använder redan nu AI verktyg som hjälpmedel för research osv och det är nog lätt till hands att de ser vad AI:n producerat och tänker att "nä, det här ser ju bra ut" och bara klistrar in det utan ändring mer och mer.
Citera
Igår, 11:42
Medlem
Problemet fanns väl redan före AI? Cyberpunk var den sista genren som uppfanns, och den har funnits och dränerats på möjliga ideer sedan 1980-talet, alltså i två generationer redan. Man kan iofs möjligen argumentera för romantasy är en ny genre, den första på 40 år i så fall, men den lär ju inte få pojkar att börja läsa böcker så målgruppen är halverad redan från start.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in