2026-10-02, 09:38
Medlem
Vad vet vi?

Citat:
En man i 65-årsåldern avled i samband med jakt i Arjeplogs kommun under torsdagen. Anhöriga är underrättade.
Enligt initiala uppgifter ska mannen ha blivit skjuten.
En förundersökning gällande mord alternativt grovt vållande till annans död är inledd. En man, som även han är i 65-årsåldern, är gripen.

Aftonbladet
Citera
2026-10-02, 10:06
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Båda är hemmahörande i Norge enligt TV4
Citera
2026-10-02, 10:08
Medlem
Undra om det är Älgjaktsbrännvin inblandat?
Citera
2026-10-02, 10:58
Medlem
fredricomartins avatar
Zigenare som supit till och börjat bråka om något stöldbyte. "Älgjakt" är jag tveksam till. Vanligt zigenarbråk.
Citera
2026-10-02, 11:21
Medlem
Omöjligt klandra någon då vi inte vet vad som gick fel, kan vara att man skjutit på en älg och kulan fortsatt och träffat den döde.
Kan också vara att man glömt patron i pipan när man ska fika tillsammans och geväret ramlar omkull och det går av ett skott.
Har man handskats med skjutvapen vet man att saker kan gå fel om man inte tänker innan.

Jag följde med min pappa på älgjakt när jag var 13 och vi gick med hunden och sökte älgarna.
Sen ba " pang!" jävligt nära och kulan träffade ett träd 3m ifrån oss.
Det visade sig att en av passkyttarna hade dragit in en skott rakt i den täta vegitationen eftersom han trodde det var en älg som rörde sig där, utan att ens ha sett vad det var.
Medelålders män kan ibland var lite bristfälliga i sitt omdömme och det är ingen bra kombination med vapen.

En annan jag känner stod ofta och torrklickade med sin 22.a hemma i huset, men en gång hade han glömt det var en patron i pipan och skottet gick av inne i huset haha.
Även sturla holm lägreid,skidskyttekungen, gjorde ju exat så, så olyckor kan hända även den bästa.

Dom flesta jägare sköter sig dock, tror jag iaf.
Citera
2026-10-02, 12:22
Medlem
En man, som i 65-årsåldern, är gripen. Han var med i jaktsällskapet. Inledande förhör har hållits och åklagare har beslutat om att anhålla mannen.

https://brottsplatskartan.se/norrbottens-lan/mord-drap-arjeplog-arjeplogs-kommun-510843
Citera
2026-10-02, 12:38
Medlem
Bör den inte flyttas brott?
Polisen har ju öppnat en fu gällda bla mord
Citera
2026-10-02, 12:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Omöjligt klandra någon då vi inte vet vad som gick fel, kan vara att man skjutit på en älg och kulan fortsatt och träffat den döde.
Kan också vara att man glömt patron i pipan när man ska fika tillsammans och geväret ramlar omkull och det går av ett skott.
Har man handskats med skjutvapen vet man att saker kan gå fel om man inte tänker innan.

Jag följde med min pappa på älgjakt när jag var 13 och vi gick med hunden och sökte älgarna.
Sen ba " pang!" jävligt nära och kulan träffade ett träd 3m ifrån oss.
Det visade sig att en av passkyttarna hade dragit in en skott rakt i den täta vegitationen eftersom han trodde det var en älg som rörde sig där, utan att ens ha sett vad det var.
Medelålders män kan ibland var lite bristfälliga i sitt omdömme och det är ingen bra kombination med vapen.

En annan jag känner stod ofta och torrklickade med sin 22.a hemma i huset, men en gång hade han glömt det var en patron i pipan och skottet gick av inne i huset haha.
Även sturla holm lägreid,skidskyttekungen, gjorde ju exat så, så olyckor kan hända även den bästa.

Dom flesta jägare sköter sig dock, tror jag iaf.

Nu är jag inte jägare men just detta att man skjuter på något som man tror är en älg utan att se denna måste vara så jävla fel som det kan bli.
Med tanke på att man inte vill ha några skadeskjutna djur så gäller det verkligen att veta vart man träffar och utan att ens se djuret är det omöjligt.

Fan, vissa ska inte vara ute i skogen helt enkelt. Vi läser om liknande fall som i TS och din text mer eller mindre varje år och jag gissar att det finns ett visst mörkertal också där allt gått bra förutom brun kalsong och man drar allt bara internt i laget.
Citera
2026-10-02, 13:37
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu är jag inte jägare men just detta att man skjuter på något som man tror är en älg utan att se denna måste vara så jävla fel som det kan bli.
Med tanke på att man inte vill ha några skadeskjutna djur så gäller det verkligen att veta vart man träffar och utan att ens se djuret är det omöjligt.

Fan, vissa ska inte vara ute i skogen helt enkelt. Vi läser om liknande fall som i TS och din text mer eller mindre varje år och jag gissar att det finns ett visst mörkertal också där allt gått bra förutom brun kalsong och man drar allt bara internt i laget.

Min farsa fick för ett herrans tag sen sitt hus beskjutet av en tysk som tyckte att rådjuren framför huset såg lämpliga ut att öppna eld på. Hade två kulhål i kåken efter det.
Det är det som överraskar mig så enormt, att karln först bommar och sen tänkar "äh en till!" efter flyende rådjur.

Grejen är att jakt ÄR farligt just för att det är en samling lallare med skjutvapen och förhoppningar i snårig skog. Min svärmor brukar när det är säsong och hon är i skog och mark sjunga högt hela tiden, inte för att undvika björn utan för att undvika kulorna.

Det mörka är ju att det inte krävs att ALLA jägare är piss, det är dom inte, det krävs att EN jägare är piss.
Citera
2026-10-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Min farsa fick för ett herrans tag sen sitt hus beskjutet av en tysk som tyckte att rådjuren framför huset såg lämpliga ut att öppna eld på. Hade två kulhål i kåken efter det.
Det är det som överraskar mig så enormt, att karln först bommar och sen tänkar "äh en till!" efter flyende rådjur.

Grejen är att jakt ÄR farligt just för att det är en samling lallare med skjutvapen och förhoppningar i snårig skog. Min svärmor brukar när det är säsong och hon är i skog och mark sjunga högt hela tiden, inte för att undvika björn utan för att undvika kulorna.

Det mörka är ju att det inte krävs att ALLA jägare är piss, det är dom inte, det krävs att EN jägare är piss.
Just tyskarna är problem enligt en eftersöksjägare jag känner. Pangar på det mesta och massor med skadeskjutningar. Oftast ingen jägarexamen heller. Inbjudna av stora bolag eller betalar till giriga markägare.
Citera
2026-10-02, 15:11
Medlem
dvraptors avatar
Hört att det är i Mellanström nedan trädgränsen, endast två norrmän inblandade så det har förmodligen skett i samband med småviltjakt, troligtvis skogsfågel.
Citera
2026-10-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Just tyskarna är problem enligt en eftersöksjägare jag känner. Pangar på det mesta och massor med skadeskjutningar. Oftast ingen jägarexamen heller. Inbjudna av stora bolag eller betalar till giriga markägare.
Ja penningstarka tyskar som inte ens vet hur en älg ser ut. För många år sen kunde man läsa om en "tysk älgjägare" utrustad med ett automatvapen som sköt ihjäl ett 10-tal renar i en renhjord som han trodde var älgar.

Han var jätteglad ända tills renägaren kom och berättade att det var renar som han skjutit...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in