Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Ok, jag ska ju inte säga att jag vet men jag vet att jag såg någon dokumentar om lotsar nån gång och det jag minns mest från den var att jag imponerades av hur lotsarna tycktes kunna hantera vilka skepp som helst och i princip så gick de bara upp på "bryggan" och tog över spakarna.
"Rådgörande" roll verkar inte heller rimligt att anse att en lots ska ha. Som du själv skriver är ju uppgiften att hjälpa fartyg genom okända vatten, det är ju inte för att vi vill vara schyssta.
Men som sagt vet jag inte, liksom någon annan är jag pinsamt dåligt insatt i fallet sett till det rättsliga efterspelet men ska läsa in mig lite nu direkt för det är ju intressant.
Lotsar är ofta erfarna sjökaptener som tröttnat på att vara ute på dom sju haven, så dom har inga problem att ratta fartyg.
Kanske är det nåt fel i det arbetssätt som lotsarna har, och det ansvar dom tar på sig vid lotsning. Självklart sprider sig en oro bland personalen om ett ansvar dom inte har ändå läggs på dom. Det här måste ju arbetsgivaren klargöra.
I detta fall verkar lotsen ha tagit över medan kapten sitter vid nåt skrivbord och porrsurfar.
Det är kapten som har ansvaret för fartygets framförande:
Citat:
7 §
Lotsen ansvarar för lotsningen. Han skall ange och övervaka de åtgärder för navigering och manövrering som fordras för fartygets säkra framförande. Lotsning skall ske så att fartyget förs med hänsyn tagen till sjösäkerheten och risken för skador på miljön.
Bestämmelsen i första stycket inskränker inte befälhavarens ansvar för fartyget och dess framförande.
Handlar befälhavaren eller någon annan, som svarar för förandet av fartyget, mot lotsens anvisningar får lotsen frånsäga sig ansvaret för lotsningen. Förordning (1986:301).
https://lagen.nu/1982:569