2026-10-01, 10:27
Medlem
TjackOhejs avatar
Man kanske skulle bli lotsare själv och arbetsvägra lite det första man gör.
Citera
2026-10-01, 10:32
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Man kanske skulle bli lotsare själv och arbetsvägra lite det första man gör.
Lättförtjänta pengar
Citera
2026-10-01, 10:35
Medlem
Tropicalss avatar
Varför satt lotsen och de facto körde fartyget då? Kaptenen verkar ha sysselsatt sig med helt andra saker. Om man tycker att man inte ska ha ansvar för något så ska man rimligtvis heller inte utföra handlingen. Då hade det ju varit lämpligt om kaptenen "körde" och lotsen guidade bredvid. Tar man på sig ansvaret så ansvarar man också för handligen? Förstår inte lotsarna alls i detta faktiskt.
Citera
2026-10-01, 10:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ok, jag ska ju inte säga att jag vet men jag vet att jag såg någon dokumentar om lotsar nån gång och det jag minns mest från den var att jag imponerades av hur lotsarna tycktes kunna hantera vilka skepp som helst och i princip så gick de bara upp på "bryggan" och tog över spakarna.

"Rådgörande" roll verkar inte heller rimligt att anse att en lots ska ha. Som du själv skriver är ju uppgiften att hjälpa fartyg genom okända vatten, det är ju inte för att vi vill vara schyssta.

Men som sagt vet jag inte, liksom någon annan är jag pinsamt dåligt insatt i fallet sett till det rättsliga efterspelet men ska läsa in mig lite nu direkt för det är ju intressant.
Lotsar är ofta erfarna sjökaptener som tröttnat på att vara ute på dom sju haven, så dom har inga problem att ratta fartyg.

Kanske är det nåt fel i det arbetssätt som lotsarna har, och det ansvar dom tar på sig vid lotsning. Självklart sprider sig en oro bland personalen om ett ansvar dom inte har ändå läggs på dom. Det här måste ju arbetsgivaren klargöra.

I detta fall verkar lotsen ha tagit över medan kapten sitter vid nåt skrivbord och porrsurfar.

Det är kapten som har ansvaret för fartygets framförande:

Citat:
7 §

Lotsen ansvarar för lotsningen. Han skall ange och övervaka de åtgärder för navigering och manövrering som fordras för fartygets säkra framförande. Lotsning skall ske så att fartyget förs med hänsyn tagen till sjösäkerheten och risken för skador på miljön.

Bestämmelsen i första stycket inskränker inte befälhavarens ansvar för fartyget och dess framförande.

Handlar befälhavaren eller någon annan, som svarar för förandet av fartyget, mot lotsens anvisningar får lotsen frånsäga sig ansvaret för lotsningen. Förordning (1986:301).
https://lagen.nu/1982:569
Citera
2026-10-01, 10:36
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast lotsen har inte gjort fel. Det är inte lotsens jobb att hålla utkik eller se till att de finns någon som håller utkik. Bemanningen är kaptenens ansvar.

Den här domen kommer givetvis att överklagas.

Lotsen har framfört ett fartyg med bristande uppsikt över radarn. Det är självklart att ansvaret delvis vilar på honom.
Citera
2026-10-01, 10:38
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Fast lotsen har inte gjort fel. Det är inte lotsens jobb att hålla utkik eller se till att de finns någon som håller utkik. Bemanningen är kaptenens ansvar.

Lotsen kan vägra utföra uppdraget om bemanningen på bryggan inte är tillräcklig.

I aktuellt fall tog losen på sig uppgiften att själv framföra fartyget medan kaptenen utförde administrativa uppgifter på sin dator, så utkik saknades på bryggan vilket är olämpligt och regelvidrigt.
Citera
2026-10-01, 10:39
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ok, jag ska ju inte säga att jag vet men jag vet att jag såg någon dokumentar om lotsar nån gång och det jag minns mest från den var att jag imponerades av hur lotsarna tycktes kunna hantera vilka skepp som helst och i princip så gick de bara upp på "bryggan" och tog över spakarna.

"Rådgörande" roll verkar inte heller rimligt att anse att en lots ska ha. Som du själv skriver är ju uppgiften att hjälpa fartyg genom okända vatten, det är ju inte för att vi vill vara schyssta.

Men som sagt vet jag inte, liksom någon annan är jag pinsamt dåligt insatt i fallet sett till det rättsliga efterspelet men ska läsa in mig lite nu direkt för det är ju intressant.

"En lots är, inom sjöfarten, en vägvisare som efter beställning anlitas när fartyg över en viss storlek ska anlöpa hamn (hamnlotsar) eller passera speciellt svåra områden."

En vägvisares uppgift är att visa ut lämplig väg, inte att framföra skeppet längs densamma
Citera
2026-10-01, 10:41
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det här måste ju arbetsgivaren klargöra.

I detta fall verkar lotsen ha tagit över medan kapten sitter vid nåt skrivbord och porrsurfar.

Det är kapten som har ansvaret för fartygets framförande:

https://lagen.nu/1982:569

Jag är som sagt för okunnig för att ha en åsikt om lotsens jobb men en grej apropå det ovanstående. Vet man om de som arbetsvägrar har en arbetsgivare? De kanske är frilotsare?

Varken fackförening eller arbetsgivareförening ligger ju bakom.
Citera
2026-10-01, 10:42
Medlem
Ur länken i trådstarten:
Domen väcker så många principiella frågor att man är osäker på om man kan fortsätta med det man håller på med, säger Ulf Eriksson, chef för lotsområde Marstrand, till Göteborgs-Posten.
Kaptenen och lotsen som var ombord på fartyget Misje Verde dömdes bland annat för vållande till annans död, då rätten anser att de både brustit i utkik när de körde på fritidsbåten.

Båda anses ha brustit och hur det än är så blev en mindre båt påkörd. Menar man att domen är fel? Någon eller några har ju felat eftersom en båt blev påkörd. Det borde alltså aldrig ha behövt hända, men nu hände det.
Det är alltså enligt domen alltid den som kör på en annan båt som anses ha gjort fel? Är det de regler som gäller på sjön?
Citera
2026-10-01, 10:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:

Ilskan och protesten är väl att lotsen dömdes alls. Uppenbarligen var det kaptenen som felade och hade ansvaret och bara han borde dömas.

Att sedan den uthängda lotsen var totalt inkompetent och förde ett 1000-tonsfartyg som om det var en lego-båt är säkert generande för alla lotsar i sammanhanget.
Citera
2026-10-01, 10:50
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Ilskan och protesten är väl att lotsen dömdes alls. Uppenbarligen var det kaptenen som felade och hade ansvaret och bara han borde dömas.

Att sedan den uthängda lotsen var totalt inkompetent och förde ett 1000-tonsfartyg som om det var en lego-båt är säkert generande för alla lotsar i sammanhanget.

Lotsen har frivilligt tagit på sig ansvaret att framföra fartyget. Han har alla möjligheter att neka framförandet om han anser att det är olämpligt sett till bemanning, andra individers arbetsinsats eller skicket på skeppet.
Inget av detta har lotsen gjort, istället har han erbjudit sig att ta över styrningen.
Ur mitt perspektiv är det solklart att ett sådant handlande inte ska kunna gå fritt från ansvar när två individer dör i handlingens förlängning
Citera
2026-10-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Man vill väl inte ha ett arbete där man utpekas som ansvarig, för sådant man inte kan ha kontroll över?

Sådant kan ju väcka frustration, om det är anledningen till konflikten här.

Lotssrnas jobb är väl att hjälpa fartyg att ta sig igenom besvärliga farleder? De kanske inte har utbildning eller kompetens att kunna garantera att de till 100% kan undvika kollisioner med fritidsbåtar som beter sig galet och framförs av personer okunniga om sjövett?

Men varför är inte facket involverat? Nog för att facken idag tagits över av lata och korkade människor, istället för kompetenta och engagerade för sina arbetande medlemmar, men såhär passiva kan de väl inte vara?
Lol, man måste ha sjökaptensbehörighet och erfarenhet som seniorbefäl inom handelsflottan för att kunna jobba som lots. Vad trodde du, att de behöver gå en liten kvällskurs för att säkert navigera gigantiska handelsfartyg genom trånga farleder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in