2026-10-01, 09:29
Medlem
Turphiees avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-tjorndomen-lotsar-arbetsvagrar-pa-marstrand

Citat:
Efter att domen föll i det uppmärksammade fallet kring båtolyckan vid Tjörn, där en mamma och hennes dotter dog, arbetsvägrar lotsarna på Marstrand.

Vad är det här för dumheter? Deras kollega har varit medverkande i att framföra ett fartyg som senare haft ihjäl två personer och skadat ytterligare två.

Är det verkligen rimligt att arbetsvägra när det visar sig att det inte är ansvarsfritt att framföra ett fartyg på det viset?

Jag vet att det är väldigt generöst med ansvarsfrihet för lotsar, men i detta fall har lotsen defacto tagit över spakarna och framfört fartyget på egen hand.

Diskussionen bör hålla sig kring huruvida kollegornas arbetsvägran är en rimlig aktion i sammanhanget.

Mod får.gärns flytta tråden om det finns lämpligare underforum.
Citera
2026-10-01, 09:41
Medlem
triptykens avatar
Jag vet så enormt litet om fallet men också själva lotsarbetet att jag vill ducka ryggmärgsreflexen här.

Är det nån som vet mer och kan sammanfatta? Kanske med djupare insikt i jobbet som lots? Hade vart intressant att veta
Citera
2026-10-01, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag vet så enormt litet om fallet men också själva lotsarbetet att jag vill ducka ryggmärgsreflexen här.

Är det nån som vet mer och kan sammanfatta? Kanske med djupare insikt i jobbet som lots? Hade vart intressant att veta
Från vad man kan läsa sig till, så åker familjen med de döda i en liten motorbåt längs med farleden. Skeppet och lotsen åker i samma riktning och kommer eventuellt ikapp motorbåten och kör på den. Domen menar på att lotsen och skeppets besättning är fullt ansvariga då motorbåten tydligen ska ha synts på radarn, något som både lots och kapten ska ha missat.

Frågan är väl dock om man befinner sig i en liten båt och ser att stort skepp på väg mot en varför man inte flyttar sig, även om besättningen ser den lilla båten är det inte säkert att de kan stanna i tid eller navigera runt den lilla båten. Känns jämförbart med att nån stannar på järnvägsövergången och sen straffas lokföraren för att bilen blev påkörd av tåget.
Citera
2026-10-01, 09:50
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Lotsar vid lotsstationen i Marstrand har lagt ner arbetet efter onsdagens dom i Göteborgs tingsrätt där både en kapten och en lots dömdes efter den uppmärksammade dödsolyckan utanför Tjörn den 28 juli.

Omkring tio fartyg uppges vara drabbade och väntar nu på att lotsas in eller ut.

Enligt Lotsförbundets ordförande Ronny Löf är stämningen bland lotsarna väldigt irriterad. Aktionen ska inte vara initierad av vare sig arbetsgivaren eller facket.

https://www.sverigesradio.se/artikel/tjornolyckan-lotsar-lagger-ner-jobbet-efter-domen
Citera
2026-10-01, 09:59
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag vet att det är väldigt generöst med ansvarsfrihet för lotsar, men i detta fall har lotsen defacto tagit över spakarna och framfört fartyget på egen hand.

Är det inte lite det som är lotsens jobb?
Citera
2026-10-01, 10:06
Medlem
Hannitys avatar
Ska de arbetsvägra tills domen rivs upp?
Citera
2026-10-01, 10:06
Medlem
Så otroligt löjligt. De ska alltså som skrå anses vara några slags kungligheter som inte behöver stå till svars när de gör fel?
Citera
2026-10-01, 10:08
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Man vill väl inte ha ett arbete där man utpekas som ansvarig, för sådant man inte kan ha kontroll över?

Sådant kan ju väcka frustration, om det är anledningen till konflikten här.

Lotssrnas jobb är väl att hjälpa fartyg att ta sig igenom besvärliga farleder? De kanske inte har utbildning eller kompetens att kunna garantera att de till 100% kan undvika kollisioner med fritidsbåtar som beter sig galet och framförs av personer okunniga om sjövett?

Men varför är inte facket involverat? Nog för att facken idag tagits över av lata och korkade människor, istället för kompetenta och engagerade för sina arbetande medlemmar, men såhär passiva kan de väl inte vara?
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-10-01 kl. 10:12.
Citera
2026-10-01, 10:13
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Är det inte lite det som är lotsens jobb?

Nej, lotsens jobb är att hjälpa kaptenen genom okända vatten. Det är mer av en rådgörande roll.
Citera
2026-10-01, 10:22
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Nej, lotsens jobb är att hjälpa kaptenen genom okända vatten. Det är mer av en rådgörande roll.

Ok, jag ska ju inte säga att jag vet men jag vet att jag såg någon dokumentar om lotsar nån gång och det jag minns mest från den var att jag imponerades av hur lotsarna tycktes kunna hantera vilka skepp som helst och i princip så gick de bara upp på "bryggan" och tog över spakarna.

"Rådgörande" roll verkar inte heller rimligt att anse att en lots ska ha. Som du själv skriver är ju uppgiften att hjälpa fartyg genom okända vatten, det är ju inte för att vi vill vara schyssta.

Men som sagt vet jag inte, liksom någon annan är jag pinsamt dåligt insatt i fallet sett till det rättsliga efterspelet men ska läsa in mig lite nu direkt för det är ju intressant.
Citera
2026-10-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend
Så otroligt löjligt. De ska alltså som skrå anses vara några slags kungligheter som inte behöver stå till svars när de gör fel?

Fast lotsen har inte gjort fel. Det är inte lotsens jobb att hålla utkik eller se till att de finns någon som håller utkik. Bemanningen är kaptenens ansvar.

Den här domen kommer givetvis att överklagas.
Citera
2026-10-01, 10:26
Medlem
Är narcissism och bristande intelligens vanligt bland lotsar månne? Obegripligt att de vill att lotsen ifråga ska vara ansiktet utåt för deras förmågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in