2026-09-30, 08:22
Medlem
HaraldH8rdr8des avatar
Jag har alltid trott det var ett skämt men det finns?
Vad är era erfarenheter?
Googlar man "laga bil fordonsgymnasium flashback" är det faktiskt en del tips i vissa trådar

Jag hörde nån som tipsa om ett gymnasium, läste lite på deras hemsida och facebook men nämndes inget
Är det bara att köra dit eller ringa först?

Är så trött på bilverkstäderna här, det finns några enstaka bra egna firmor men de har knappt tid

Och vilken omfattning? Har de lackering och fixa fälgskador?
Bara kul och stötta dem

Citera
2026-09-30, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldH8rdr8de
Vad är era erfarenheter?
Googlar man "laga bil fordonsgymnasium flashback" är det faktiskt en del tips i vissa trådar

Jag hörde nån som tipsa om ett gymnasium, läste lite på deras hemsida och facebook men nämndes inget

Är så trött på bilverkstäderna här, det finns några enstaka bra egna firmor men de har knappt tid

Bara kul och stötta dem

Det gick förr men de två fordonslinjer jag känner till tar inte emot längre. En ren gissning är att en verkstad ger garanti medan en skola/elev fått skit när de klantat sig.
Jag har precis haft problem med min bil och mekplatsen närmast väntrummet har en glasvägg ut mot verkstaden. Där har jag sett tre elever med en Volvomek utföra stora arbeten.
Med andra ord så har de haft en mekaniker som övervakat och gett instruktioner medan man på skolan är 30 elever på en lärare.
Men ett tips är att själv prata med eleverna.
Gå inte bara runt och fråga om de vill tjäna pengar. Det kan ge vissa problem😉.
Tidigare bodde jag på en mindre ort och åkte ofta förbi fordonsprogramet. Jag stannade till med besiktningsprotokollet och frågade om någon ville fixa på sin fritid och de var intresserade. Efter en kalkyl på delar så insåg jag att det var bättre att skrota.
Citera
2026-09-30, 08:40
Medlem
Det beror mycket på hur kunniga och seriösa lärarna på den aktuella skolan är. Så försök skaffa en del lokala erfarenheter innan du bestämmer dig. Och prata med någon lärare i förväg.
Rör det sig om reparationer som man inte har möjlighet att göra själv, och det skulle bli för dyrt i förhållande till bilens värde på riktig verkstad, så kan det vara värt att göra ett försök.
En gång på 90-talet köpte jag en krockskadad bil billigt, lät ett fordonsgymnasium i Gävle göra riktning och grovt underarbete inför lack, sen lejde jag en kompis till att lacka i mitt garage. Sålde bilen efter ett halvår och gjorde en bra affär. Bilen var i trafik åtminstone 10 år efteråt.
Citera
2026-09-30, 08:51
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Förr i tiden när bilarna var betydligt enklare i konstruktionerna så kunde man med gott samvete lämna in bilen till gymnasieeleverna på Fordonslinjen för vissa jobb. Var det nåt mer avancerat som behövde göras så valde iaf jag att lämna den till en riktig verkstad! Med tanke på all teknik som finns i bilarna idag så vet man inte om man hade vågat låta några finniga gymnasieelever meka med den!
Citera
2026-09-30, 09:22
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Vad är era erfarenheter?

Bara kul och stötta dem

Varit kännt sedan 80 talet, man köpte en tårta till läraren och eleverna, har alltid fungerat mkt bra.
Citera
2026-09-30, 09:35
Medlem
laughingducks avatar
Klassiska / traditionella fel inga problem lämna till dom .
Citera
2026-09-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Förr i tiden när bilarna var betydligt enklare i konstruktionerna så kunde man med gott samvete lämna in bilen till gymnasieeleverna på Fordonslinjen för vissa jobb. Var det nåt mer avancerat som behövde göras så valde iaf jag att lämna den till en riktig verkstad! Med tanke på all teknik som finns i bilarna idag så vet man inte om man hade vågat låta några finniga gymnasieelever meka med den!
Undrar dock om det inte är tvärt om nu för tiden. Nya bilar är notoriskt svåra att laga, även för en mycket erfaren mekaniker och samtidigt är det väldigt mycket mer elektronik som krånglar konstant. Där kanske en yngre förmåga är mer kunnig än en äldre mekaniker som är bra på mekaniska delar men inte så bra på elektronik.

Sen ska väl eleverna också lära sig meka med nya bilar då det är där efterfrågan på mekaniker är som störst, en ny bil kan ju stå på verkstad i flera månader, men lämna in en gammal Volvo på vilken verkstad som helst så är den fixad på några timmar oavsett vad det är som gått sönder.

Man kan ju låta dem utföra enklare jobb där inte mycket kan gå fel, t.ex läsa av felkoder borde de kunna göra billigt då märkesverkstäder kan ta flera tusen bara för en såpass enkel sak.
Citera
2026-09-30, 11:12
Medlem
Jag hade en Amazon inlämnad till ett fordonsgymnasium för länge sen för byte av en arm till en bakhjulsupphängning. När jag körde därifrån så tappade jag hjulet på en raksträcka så att det for över i mötande fil och tryckte in fronten och kylaren på en bil. Var förmodligen inte alls åtdragna hjulmuttrar. Inget kul alls.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-09-30 kl. 11:45.
Citera
2026-09-30, 18:51
Medlem
Citat:
Vad är era erfarenheter?

Bara kul och stötta dem

Tror inte lackering o fix av fälgar är intressant för dom, brukar helst vilja ha inte lastgamla bilar så eleverna får ta på problem som liknar dom de kommer stöta på i verkligheten efter skolan(en Volvo 240 kan va aktuellt om de är ett elfel tex o eleven behöver öva på basic el men annars rätt utdaterad o ointressant), o lagom svåra jobb, tex kamremsbyte på en långmila bil som ändå inte är lastgammalt kan va intressant, rostlagning-inte intressant
Citera
2026-09-30, 19:55
Medlem
HaraldH8rdr8des avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag hade en Amazon inlämnad till ett fordonsgymnasium för länge sen för byte av en arm till en bakhjulsupphängning. När jag körde därifrån så tappade jag hjulet på en raksträcka så att det for över i mötande fil och tryckte in fronten och kylaren på en bil. Var förmodligen inte alls åtdragna hjulmuttrar. Inget kul alls.
Spännande, kan tyvärr hända på vilken verkstad som helst
Vill tro att just den biten är mindre sannolik på fordonsgymnasiet
Citera
2026-10-01, 00:32
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghfgh
Tror inte lackering o fix av fälgar är intressant för dom, brukar helst vilja ha inte lastgamla bilar så eleverna får ta på problem som liknar dom de kommer stöta på i verkligheten efter skolan(en Volvo 240 kan va aktuellt om de är ett elfel tex o eleven behöver öva på basic el men annars rätt utdaterad o ointressant), o lagom svåra jobb, tex kamremsbyte på en långmila bil som ändå inte är lastgammalt kan va intressant, rostlagning-inte intressant

Lackering är intressant för de som har valt kaross/lack som inriktning (har själv gått lackering).
Citera
2026-10-01, 09:21
Medlem
Har haft en hel del praktikanter från både fordonsgymnasium och yrkesutbildningar genom åren, allt från årskurs 1 till 4. Överlag är kunskapsnivån tyvärr extremt låg. Det känns många gånger som att de knappt får lära sig något praktiskt alls i skolan.

De som haft lite bättre koll har nästan alltid varit sådana som skruvat hemma sedan barnsben, till exempel tillsammans med farsan, och därför redan haft ett eget intresse och grundkunskaper.

Vi har dessutom fått in ganska många bilar för att rätta till eller göra om reparationer som tidigare utförts på fordonsgymnasium, vilket inte direkt förbättrar bilden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in