2026-09-30, 08:10
Medlem
Aftonbladet och Svenska Dagbladet har exempelvis att om man surfar till deras hemsidor så kan man endast avvisa/neka cookies mot betalning.

Det är helt horribelt tycker jag. Det borde finnas en lag som förbjuder detta? Typ GDPR?

Är det lagligt att erbjuda inga cookies mot betalning?
2026-09-30, 08:13
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Aftonbladet och Svenska Dagbladet har exempelvis att om man surfar till deras hemsidor så kan man endast avvisa/neka cookies mot betalning.

Det är helt horribelt tycker jag. Det borde finnas en lag som förbjuder detta? Typ GDPR?

Vad i helvete, varför skulle det vara olagligt?

Det finns ingen svensken gillar mer än lagar och regleringar, istället för valfrihet. Besök inte Aftonbladet då, som vi normala människor inte gjort på decennier.
2026-09-30, 08:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Långt ifrån någon ny frågeställning. Tas bl.a. upp här:

(FB) Får en sida ha som krav att man måste betala för att se sidan utan reklam?

(FB) Cookies - krav på medgivande?
2026-09-30, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Långt ifrån någon ny frågeställning. Tas bl.a. upp här:

Perfekt tack

Jag sökte men hittade inte. Jag skyller på Flashbacks dåliga sökfunktion
2026-09-30, 11:13
Medlem
Cookies är lite av en fågelskrämma, det finns tusentals andra sätt som olika sajter kan spåra dig på, vilket du varken kan se eller har någon kontroll över annat än att du kan mata sådana trackers med fejkad data. Cookies kan du ställa in i din webbläsare så att de raderas med jämna mellanrum, då tappar de alla spårningsmöjligheter som kakorna erbjöd.

Tyvärr så är det lagligt ja, och målgruppen de försöker lura lär vara folk som är smarta nog att förstå att de ska vara rädda för kakor, men som inte förstår varför de ska vara rädda för dem, eller hur de kan bekämpas.
2026-09-30, 11:25
Medlem
Citat:

Är det en mänsklig rättighet att få läsa artiklar på SVD och Aftonbladet kostnadsfritt?
2026-09-30, 18:41
Medlem
Citat:

Varför skulle det inte vara lagligt?
Vill du inte acceptera deras villkor för att läsa på deras hemsida så är det upp till dig.
2026-09-30, 18:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Är det en mänsklig rättighet att få läsa artiklar på SVD och Aftonbladet kostnadsfritt?
Nej, det är det inte, ändå läser jag dem gratis med Brave. Behöver inte ens godkänna några cookies. Om de gör så jag måste betala dem för det, slutar jag bara att besöka dem. Har för övrigt ingen reklam där heller.

Att det skulle vara olagligt att neka cookies är förstås helt fel. Frågan borde vara om det ska vara lagligt att placera dem på någon annans dator överhuvudtaget. Finns mycket inom det här som är dåligt reglerat och alltid till företagens fördel.
2026-10-01, 04:46
Moderator
sm910difs avatar
Vi håller oss till den befintliga tråden:

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in