Citat:
Ursprungligen postat av
Djurmo
Ja, jag tror det är det minsta, med den stora vridning som skett av balken kan det mycket väl uppstått buckling av något balkliv i både huvudbalk och tvärbalkar. I så fall lär det dröja innan vi har BK4-trafik på bron igen är jag rädd.
Det är dithän det lutar.
Händelsen illustrerar hur ytterligt nedsliten vår svenska infrastruktur är, och vilken bottenlös okunskap som grasserar hos Trafikverket i Borlänge.
Låt mig påminna om att E 45 är inte bara riksintresse, utan även Europaväg samt ingår i EUs prioriterade unionsnätverk TEN-T med krav på bärighet och framkomlighet.
Med inträdet i NATO kommer nya, berättigade krav på att rusta upp svensk infrastruktur
Citat:
Med Sverige i Nato ställs högre krav på robusthet. Svenska vägar och järnvägar håller inte måttet.
https://www.svd.se/a/LlJX6P/de-viktiga-delarna-maste-sverige-rusta-upp-som-natomedlem
Andra ser hur illa ställt det är med den svenska infrastrukturen, bara vi själva verkar blunda - tills något rasar: E6 Småröd, E6 Stenungsund, E45 Lilla Edet, E4, E20, E22 vinterframkomlighet osv etc mm
Låt mig peka på Trafikverkets brist på framåttänkande;
"Högsta bärighetsklass" var tidigare Bk1, med därpå fallande bärighet och vilkor för Bk 2 och Bk 3.
Sedan - illa förberett och genomtänkt tvingas man genomföra en ny huxflux-bärighet för att hjälpligt försöka hänga med Finland som ligger långt, långt före oss i utveckling utav infrastrukturen.
Den nya 74-tonsgränsen gavs epitetet "Bk 4", medans stafflingen Bk 1, Bk 2 och Bk 3 ligger kvar i en fallande skala.
Precis så amatörmässigt sköter Trafikverket - vår största och därtill vår mest korrupta myndighet sitt uppdrag att förvalta och utveckla vår infrastruktur.
Strömsund är ytterligare en nål på kartan över haverierna i svensk infrastruktur: för lite, för sent - och alldeles för ofta fel.