2026-09-30, 23:03
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad var det för lastbil som vägde 100 ton? Riksbanken som flyttar guldreserven?
Så här ser 700 ton transformator, på väg till vindkraftpark i Ljusdal, ut på förstärkt vanlig väg som förstärkts.
https://youtu.be/JgmaihoEBD0?si=E6Afm5tGs3tQ-ymz

Jag håller med förslaget om felaktigt dragen ny wire vid renovering då lastbilschauffören hörde ett högt ljud före bron blev "konstig".
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-09-30 kl. 23:03. Anledning: Länk
Citera
2026-09-30, 23:07
Medlem
Sinraths avatar
Du kör en extremt tung lastbil där man fått dispens att köra över solo, hur bruna blir byxorna när man hör en enorm smäll från bron när man är mitt på den? Är det verkligen bäst att stanna om det känns som att skiten ger efter?
Citera
2026-09-30, 23:09
Medlem
Det här verkar handla om en allvarlig felkonstruktion. En bro godkänd för 74 tons transporter ska inte kunna rasa för 100 ton. Vad hade hänt om två tunga transporter möts eller åker tätt efter varandra? Man brukar ha en säkerhetsfaktor på åtminstone ett par gånger.
Citera
2026-09-30, 23:12
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det här verkar handla om en allvarlig felkonstruktion. En bro godkänd för 74 tons transporter ska inte kunna rasa för 100 ton. Vad hade hänt om två tunga transporter möts eller åker tätt efter varandra? Man brukar ha en säkerhetsfaktor på åtminstone ett par gånger.
Strömsundsbron belastades med 884 ton 1956. Bron sjönk 70cm precis som beräknat. Konstruktörerna använde räknesticka och penna…
Citera
2026-10-01, 00:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Bra förklarat! Eloge till dig.
Kan det vara så natt man har ökat lyftkraften för mycket på dom yttersta vajrarna mot dom andra innan, (vid bytet av dessa) så att det har lyft/ slitit bort bort bron vid begränsarna, när det var på väg mot slutet av bron pgav, att den sjönk vid dom innan onormalt mycket?

Den borde vara nere där då bilen står där, det är ju mest last på bron där den är som högst ?
Senast redigerad av braattha 2026-10-01 kl. 00:54.
Citera
2026-10-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja eller på de som gjort fel när bron renoverades. Man bytte tydligen ut alla vajrar bl a. Eller på de som besiktigat bron efter renoveringen. Jag tror mer på konstruktionsfel än räknefel då dispans gavs. Bron borde väl ha klarat 100 ton. Har förstått nu att den ska tåla långt högre maxbelastning än så.

Det här kan mycket väl ha gjorts förut på den här bron, Norrland och norra Norge är fullt av stora anläggningar för elproduktion t ex som behöver transformatorer. Säkert inte första gången Trafikverket ger exakt den här typen av dispens på olika platser. Transportföretaget verkar inte ha gjort något fel, om det inte skulle visa sig att vikten 100 ton inte stämmer förstås. Men de har inte buskört precis, de har ju gjort allt enligt regelverket med tillstånd osv.

Bron höll ju för 816 ton när den var nybyggd så det måste ju nästan blivit något fel vid renoveringen.
Jag jobbar ju med transformatortransporter och av vad jag kan se så skulle jag inte bli förvånad om den är tyngre än uppgifter.

Men svårt att fånga perspektivet på bilderna. Bron borde ju hålla ändå.
Möjligt att ekipaget är för kort kanske.intressant detta.
Citera
2026-10-01, 01:01
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Bron höll ju för 816 ton när den var nybyggd så det måste ju nästan blivit något fel vid renoveringen.
Jag jobbar ju med transformatortransporter och av vad jag kan se så skulle jag inte bli förvånad om den är tyngre än uppgifter.

Men svårt att fånga perspektivet på bilderna. Bron borde ju hålla ändå.
Möjligt att ekipaget är för kort kanske.intressant detta.
Vajrarna byttes vid renoveringen och man har kalkulerat för en högre belastning, så jag håller med dig, en felberäkning är nog svaret på varför, bron har ju inte gett vika utan lossnat och lyfts upp
Citera
2026-10-01, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Detta kan jag förklara. Detta är en kontinuerlig balk som hålls uppe av de 2 stöden i älven. Du kan enkelt skapa en modell av bron hemma om du har 2 sudd och en plastlinjal på 30 cm. Lägg sudden 20 cm från varandra, detta är pylonerna i älven. lägg på linjalen, den är brobalken. Tryvk nu med tummen på nitten av linjalen. detta är vår lastbil när den når mitten av bron. Då ser du att ändarna reser sig, det är troligen vad som hänt. Den här bron har lyftbegränsare som ska hindra att bron lyfts upp i ändarna, men på bilderna kan du se att lyftbegränsaren är uppsliten ur betongen, jämför denna nyhetsbilden
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/trafikverket-om-broskadan-i-stromsund-allvarligt
med denna streetviewbild
https://maps.app.goo.gl/pHmcxNu99MEFKPhm9
Då ser du att staget dragits upp.

Här kan man se kabelbytet på bron
men det filmar även under vägbanan så man ser en lyftbegränsare vid några tillfällen.

https://youtu.be/_gguTczf5TY?t=151

en av dom har alltså lossnat medans den andre förmodligen fortfarande höll emot och då vridit vägbanan så pass mycket att den inte kan falla tillbaka i ner i infästningen/hålet sedan när tyngden av lastbilen borde få den att göra det.

Spannet har nog inte flyttat i sidled utan det är bara vridningen som gjort att den inte kan falla tillbaka ner.

Så minst 2 lyftbegränsare måste fixas innan den kan öppna igen.
Senast redigerad av painkiler 2026-10-01 kl. 01:20.
Citera
2026-10-01, 03:50
Medlem
Riksreptilens avatar
Först måste lastbilen med lasten bort men fortsatt oklart hur fort det kan ske.

Bonus: Bättre i zoomad bild på ytliga skadorna på bron.

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9310325
Citera
2026-10-01, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Skall tydligen körts liknande transporter innan broförstärkningen. Så detta kan bli dyrt för entreprenören som "förstärkt" bron.
Då det är en utförandeentreprenad så är det inte entreprenören som gjort beräkningarna, utan ska bara bygga efter tillhandahålla specifikationer. Mer troligt en konstruktörsmiss, förutsatt att entreprenören följt bygghandlingarna
Citera
2026-10-01, 08:50
Medlem
Kommer det ordnas med färjetransport för stackarna i Näsviken över till Strömsund? Kanske något slags båtkollektiv kan startas upp så pensionärsstackarna kan besöka kooperativet iallafall. Ifall inte Trafikverket skjutsar upp en linjefärja det vill säga. Annars så är det ju faktiskt bara 500 m över älven så en sån här typ av hängbro kan inte bli alltför kostsam
Citera
2026-10-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är lite motsägelsefullt att bron skulle resa sig när den blir belastad. Eller reste sig vägbanan vid brofästet när tungtransporten befann sig mitt på bron?
Media vinklar det som att bron bara klarar 74 ton vilket naturligtvis inte är korrekt. Två lastbilar på bron så kan belastningen vara 140 ton. Fyra lastbilar 80 - 296 ton.
Kolla denna bro mellan Sverige och Norge så förstår man kanske att bron måste klara av mer än 74 tons belastning.
https://svinesundskommitten.com/sv/press/rekordtrafik-pa-svinesund/

Nej det är inte alls motsägelsefullt.
Bron vilar på två brostöd i mitten, förutom de två brofästen som finns.
Trycker man på mitten så böjs bron där och således kommer den resa sig i ändarna.

Brospannet mellan stödpunkter verkar vara som längst på mitten och således torde det vara mest logiskt att lastbilen befann sig där när olyckan hände.
Men om föraren hörde en ljudlig smäll, skulle han då ha fortsatt ända till änden av bron innan han stannade fordonet?
Jag gissar på att föraren stannade direkt när smällen kom och med tanke på lastbilens position så verkar det ha varit på den ena halvan av bron som det hela skedde.

Smällen var tydligen så ljudlig att poliser inne på polisstationen i närheten hörde det hela o tittade ut genom fönstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in