2026-09-28, 18:18
Medlem
Efter att ha kollat runt en hel del på diverse guider så omnämns ofta just XPS skum/frigolit för det. Men för mig så verkar det som att allt jag kan hitta är antingen över 3cm tjockt eller så måste jag köpa en hel lastpall för det och helt ärligt har jag inte platsen för det. Jag har dock lyckats hitta foamboard som är i rätt tjocklek för mig men jag kan inte riktigt urskilja hur den blir om man ska försöka få in olika textur i den. Mina frågor är därför

Har ni använt foamcore för att bygga med? tog ni bort pappret på utsidan? Hur gjorde ni det isåfall? Funkar det bra att bygga med?

Har ni fått tag på xps foam i sverige? Vart isåfall? Vilken tjocklek var det?
Citera
2026-09-28, 18:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu har jag ingen erfarenhet av detta men sån tätskum som du kan köpa på bauhaus som man då kan spruta in i en påse eller på en skiva för att sen skära ut hur du vill att det ska vara.

Kostar väl någon hundralapp per sprayburk och de bör nog räcka en stund om du bara vill ha 3cm högt.

Som sagt, jag har noll kunskap om det du ska göra så jag tänker helt utanför boxen.

Här är ett exempel på vad jag tänker på.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/fogskum-000155/?gclid=CjwKCAjwoOjVBhArEiwAUwDakykTYqOqqAS5Y92OzFJ _FDAS1GdjYqOsrcJgY-ephR_7Daj_dqH8YxoCMDEQAvD_BwE&srsltid=AU7gw4Wy08qc _u8E8fM5AK0sQEyyskcBfMLb_A0_4gU6galY5iJOZ0WOqwo
Citera
2026-09-28, 20:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu har jag ingen erfarenhet av detta men sån tätskum som du kan köpa på bauhaus som man då kan spruta in i en påse eller på en skiva för att sen skära ut hur du vill att det ska vara.

Kostar väl någon hundralapp per sprayburk och de bör nog räcka en stund om du bara vill ha 3cm högt.

Som sagt, jag har noll kunskap om det du ska göra så jag tänker helt utanför boxen.

Här är ett exempel på vad jag tänker på.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/fogskum-000155/?gclid=CjwKCAjwoOjVBhArEiwAUwDakykTYqOqqAS5Y92OzFJ _FDAS1GdjYqOsrcJgY-ephR_7Daj_dqH8YxoCMDEQAvD_BwE&srsltid=AU7gw4Wy08qc _u8E8fM5AK0sQEyyskcBfMLb_A0_4gU6galY5iJOZ0WOqwo
Det är i alla fall det som man använder när man bygger inomhusbanor till så kallade micro-crawlers inom RC-världen.
En annan variant är ett mesh-skelett av typ hönsnät och så gipsremsor ovanpå.
Citera
2026-09-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är i alla fall det som man använder när man bygger inomhusbanor till så kallade micro-crawlers inom RC-världen.
En annan variant är ett mesh-skelett av typ hönsnät och så gipsremsor ovanpå.

Fan det var inte en dum idé. enda problemet är väl att det kanske kan bli jobbigt med att bygga tak och sådant när man ska ha mer än bara väggar men det får jag väl lösa helt enkelt.
Citera
2026-09-28, 20:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrassDrag
Fan det var inte en dum idé. enda problemet är väl att det kanske kan bli jobbigt med att bygga tak och sådant när man ska ha mer än bara väggar men det får jag väl lösa helt enkelt.
Behöver ju inte vara nät/ståltråd utan du kan ju använda vad du känner för som stomme. Men hönsnät eller liknande är rätt lätt att forma till terräng.
Citera
2026-09-28, 20:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Vad har hänt med papier maché? Eller hur det nu stavades.
Är det ingen som använder papier maché längre!
Citera
2026-09-28, 20:55
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vad har hänt med papier maché? Eller hur det nu stavades.
Är det ingen som använder papier maché längre!
Jag förslog gipsremsor men principen är ju i stort sett densamma.
Citera
2026-09-29, 10:16
Moderator
^Eazs avatar
Byggmax och liknande har.

https://www.byggmax.se/cellplast-xps300
https://www.bauhaus.se/bygg/tak/isolering/cellplast

Vissa hobbybutiker har det med, men då betalar du hobbypremium.
Citera
2026-09-29, 13:16
Medlem
bananjuices avatar
Gips är dåligt för spel eftersom det inte är tåligt. Även terräng av cellplast pajar rätt snabbt men väldigt mycket mer hållbart än gips, armerat med hönsnät eller ej.

Idag använder folk 3D-printers mycket för terräng, kan vara värt att undersöka om du har någonstans att ha en.
Citera
2026-09-29, 13:53
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Gips är dåligt för spel eftersom det inte är tåligt. Även terräng av cellplast pajar rätt snabbt men väldigt mycket mer hållbart än gips, armerat med hönsnät eller ej.

Idag använder folk 3D-printers mycket för terräng, kan vara värt att undersöka om du har någonstans att ha en.

Cellplast med lite mod podge över blir bra.

Det beror ju lite på vad man ska göra, xps är riktigt bra för dioramas då det är lätt och enkelt att t.ex göra klippväggar osv.
Citera
2026-09-29, 15:02
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Cellplast med lite mod podge över blir bra.

Det beror ju lite på vad man ska göra, xps är riktigt bra för dioramas då det är lätt och enkelt att t.ex göra klippväggar osv.

Japp XPS är nära oslagbart för mer statiska installationer men idag föredrar jag 3D för terräng. Perfekt kombination av detaljrikedom och hållbarhet (men med högre instegskostnad)
Citera
2026-09-30, 06:52
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Japp XPS är nära oslagbart för mer statiska installationer men idag föredrar jag 3D för terräng. Perfekt kombination av detaljrikedom och hållbarhet (men med högre instegskostnad)

Jo till baser t.ex så kör jag gärna min 3dprinter alternativt texture paste om det ska vara öken/lera/snö eller något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in