2026-09-28, 16:47
Medlem
S.O.Bs avatar
Jag följer en mängd radioprogram dagligen, bl.a. Ekonomiekot Extra av Sveriges Radio, och idag hörde jag ett program som provocerade mig. Tänkte bara kolla hur ni ser på det.

Länk till avsnittet:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa-kan-sverige-tappa-fyra-miljoner-invanare-allvarliga-konsekvenser

Kontentan är ungefär detta;
Citat:
Man oroar sig över födelsetalen i landet. Kvinnor föder allt färre barn tydligen, och så sitter ett gäng experter och propagandamänniskor och ojjar sig för att om 75år då är vi minsann bara 4 miljoner människor i det här landet. Hur ska det gå!? Inga fler trevliga barnaskrik, inga fler lekplatser Vidare kan man inte låta bli att trycka på att allt mer invandring behövs för att få upp siffrorna.

Och jag bara lyssnade och satt och fistpumpade näven hela tiden och tänkte YES YES YES! Usch, jag hatar ungar, nästan lika mycket som jag hatar invandrare. Invandrarungar hatar jag mest av allt. Där snackar vi störande element i vardagen för alla oss som vill ha lugn och ro. För mig låter det som om drömmen besannades.

Tyvärr är ju slutsatsen man får dra av detta, som bildad akademiker, att det SR målar upp är ju någon slags kommunistisk propagandabild som inte alls kommer att inträffa. Jag kan inte tänka mig att vi kommer att vara 4 miljoner människor i landet om 75 år. Vad tror du?

Att kvinnor föder allt färre barn är inget unikt för Sverige. Det är en långtgående trend över i princip hela världen, förutom i negerländerna.

Vad tänker ni kring detta? Kommer Sverige bestå av 4 miljoner människor 2075? Sen kan vi bygga vidare på frågan och diskutera hur vi löser sjunkande födelsetal? Alla med minsta ekonomiska know-how förstår ju att ekvationen inte går ihop om allt färre tvingas betala för allt fler pensionärer som drar dyr sjukvård och resurser.

–Men löser vi verkligen krisen genom att ösa in analfabetiska afrikaner i landet? Jag är skeptisk. Jag tänker att det handlar om andra faktorer i första hand. Kanske ekonomiska och sociala initiativ för att förmå oss, svenskarna, att vilja och kunna föda fler barn.
Citera
2026-09-28, 16:53
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Jag följer en mängd radioprogram dagligen, bl.a. Ekonomiekot Extra av Sveriges Radio, och idag hörde jag ett program som provocerade mig. Tänkte bara kolla hur ni ser på det.

Länk till avsnittet:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa-kan-sverige-tappa-fyra-miljoner-invanare-allvarliga-konsekvenser

Kontentan är ungefär detta;

Och jag bara lyssnade och satt och fistpumpade näven hela tiden och tänkte YES YES YES! Usch, jag hatar ungar, nästan lika mycket som jag hatar invandrare. Invandrarungar hatar jag mest av allt. Där snackar vi störande element i vardagen för alla oss som vill ha lugn och ro. För mig låter det som om drömmen besannades.

Tyvärr är ju slutsatsen man får dra av detta, som bildad akademiker, att det SR målar upp är ju någon slags kommunistisk propagandabild som inte alls kommer att inträffa. Jag kan inte tänka mig att vi kommer att vara 4 miljoner människor i landet om 75 år. Vad tror du?

Att kvinnor föder allt färre barn är inget unikt för Sverige. Det är en långtgående trend över i princip hela världen, förutom i negerländerna.

Vad tänker ni kring detta? Kommer Sverige bestå av 4 miljoner människor 2075? Sen kan vi bygga vidare på frågan och diskutera hur vi löser sjunkande födelsetal? Alla med minsta ekonomiska know-how förstår ju att ekvationen inte går ihop om allt färre tvingas betala för allt fler pensionärer som drar dyr sjukvård och resurser.

–Men löser vi verkligen krisen genom att ösa in analfabetiska afrikaner i landet? Jag är skeptisk. Jag tänker att det handlar om andra faktorer i första hand. Kanske ekonomiska och sociala initiativ för att förmå oss, svenskarna, att vilja och kunna föda fler barn.
Trams, vi behöver inte fler människor.
Sverige fungerade utmärkt med 6-8 miljoner.
Citera
2026-09-28, 16:57
Medlem
Sverige hade knappt 2 miljoner invånare under sin storhetstid, och totalt 0 svartskallar.
Citera
2026-09-28, 17:02
Medlem
Ichwills avatar
Vi är runt 11 miljoner människor i Sverige, men bara runt 4,5 miljoner svenskar.
Så nej, vi behöver inte fler invandrare i Sverige.
Citera
2026-09-28, 17:02
Medlem
DeValeras avatar
En ökad invandring från u-länder förvärrar den demografiska krisen eftersom denna utgör en kostnad och inte en intäkt för samhällsekonomin.
Citera
2026-09-28, 17:03
Medlem
Dåligt för eliten, men bra för folket om befolkningen minskar.
Citera
2026-09-28, 17:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Sverige hade knappt 2 miljoner invånare under sin storhetstid, och totalt 0 svartskallar.

Nu var det kanske inga afrikaner men utlänningar hade vi redan då.
Det var mycke valloner, en del finnar, polacker, danskar och norrmän.

Men håller med om att idag är vi på tok för många i landet och en tillbakagång mot 7-8 miljoner hade inte gjort något.
Föds färre så krävs färre bostäder byggas och färre lärare, färre förskollärare mm mm. Vi automatiserar mängder med yrken och AI tar över andra så även här kommer färre arbetare behövas. Dessa kan skolas om och ta hand om äldre om det nu är det stora problemet.

Det bästa är också att en mindre befolkning släpper ut mindre Co2 så ren vinst.
Att hela tiden tänka på att man hela tiden måste bli fler är bara fel.
Citera
2026-09-28, 17:14
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Trams, vi behöver inte fler människor.
Sverige fungerade utmärkt med 6-8 miljoner.
Trams på dig själv. Det är självfallet så att flera som betalar skatt, desto mindre behöver var och en betala. Det måste ju även du fatta.
Citera
2026-09-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu var det kanske inga afrikaner men utlänningar hade vi redan då.
Det var mycke valloner, en del finnar, polacker, danskar och norrmän.

Ja nu är ju ingen av de grupperna några svartskallar direkt, och framförallt var det väldigt få som kom. Det var knappt tusen valloner som kom, och ännu färre polacker.
Senast redigerad av Rullator-Ronny 2026-09-28 kl. 17:33.
Citera
2026-09-28, 17:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ja nu är ju ingen av dem grupperna några svartskallar direkt, och framförallt var det väldigt få som kom. Det var knappt tusen valloner som kom, och ännu färre polacker.
Dom var dessutom bärande för samhället, inte tärande.
Citera
2026-09-28, 17:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja nu är ju ingen av dem grupperna några svartskallar direkt, och framförallt var det väldigt få som kom. Det var knappt tusen valloner som kom, och ännu färre polacker.

Det gällande vallonerna så trodde jag de var många fler men du har absolut rätt. Jag är uppväxt en bit ifrån områden dit många av dem kom så det var nog bara så att det kändes som många fler.
Googlade och det var ca 1000-2500 valloner som kom och ca 80% stannade.
Citera
2026-09-28, 17:25
Medlem
Ekonomerna är besatta av BNP, ett mått som inte säger mer än hur mycket pengar som byter händer inom landet, och sen jämför man sig med andra länder, å den som har högst BNP vinner. Så hur får vi då pengarna att snurra så att BNP går upp?

- Mer invandring, för mer folk konsumerar mer skit
- Enshitifiering, för när folk köper billig skit som går sönder snabbt måste de köpa nytt
- Skatt på tillgångar, så att konsumenterna tvingas spendera pengarna innan skattmasen tar dem
- Hög inflation, så att folk spenderar innan pengarna blir värdelösa.

Följ pengarna. Ett ensamt sketet mått är allt det hänger på, och vem som helst med fungerande hjärna kan räkna ut att ovanstående punkter inte gynnar vanligt folk. Snarare skapar dessa saker en osäkerhet och depression hos vanligt folk som ironiskt nog leder till minskat barnafödande.

Ett fåtal negerländer har fortfarande ökande befolkning, men så kommer det inte att vara länge till. Antingen så utvecklas dessa länder och får samma problem som civiliserade länder med lågt barnafödande, eller så dör negrerna ut på grund av alla av Kina orsakade föroreningar som sprider sig där genom koloniseringen.

Vinnaren i det hela blir den som lyckas skapa ett samhälle som inte är beroende av konstant tillväxt, utan klarar av att skala ner. Tycker också att det är konstigt att inte miljörörelsen funderat något över det, då ett stabilt samhälle med minskande befolkning minskar utsläppen utan att folk måste dra ner på levnadsstandarden, det är ju win-win för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in