2026-09-28, 14:37
Medlem
Galejans avatar
Citat:
FOI-analytikern Johannes Lindgren varnar i Ekot för att debatten om misstänkt valfusk i Järva och Borlänge kan utgöra en "påverkan" på valet.

https://www.friatider.se/foi-putin-kan-ligga-bakom-kritiken-mot-klanrostning

Ja, då vet ni det, boomergubbar med högerlutning. Totalförsvarets Forskningsinstitut pekar ut er som rysstroll och vatniks ifall ni problematiserar Mohamed Alis och andra politikers metoder för att komma in i riksdagen. Det är att gå Rysslands ärenden att diskutera detta offentligt, menar myndigheten. Så det är bäst att ni accepterar valresultatet och håller er tysta, annars är ni landsförrädare.

Vad anser ni om detta? Diskutera i små grupper.

Länk till SR:

https://www.sverigesradio.se/artikel/foi-falska-konton-eldar-pa-valfuskdebatten
Citera
2026-09-28, 14:54
Medlem
grungewhores avatar
Det är väl inte riktigt vad artiklarna säger? De säger att anonyma konton blåser upp polariseringen genom att spamma och får det att se ut som att fler har åsikt i frågan.
Det kan förvisso stämma, men jag tror också att folk på riktigt ruttnar när Expressen intervjuar två flator som minsann röstat på en ung somalier för att islamistiska röster behövs höras i Sverige. Den typen av idioti behöver inga ryssbotar för att få topplocket att gå på helt vanloga människor.
Citera
2026-09-28, 14:57
Medlem

Jag skulle hellre ha Vladimir Putin själv i riksdagen än någon jävla somalie.
Citera
2026-09-28, 15:04
Medlem
triptykens avatar
Klart dom är.

Alla anklagelser dök upp ungefär samtidigt, matades direkt till en samling olika redaktioner som hade liknande information men olika källor, man blandade högt och lågt "ivägtvingade röstare", "pengar som delas ut" och "gick och pratade med andra somalier som del i röstvärvning".

Det är det som facsinerar mig. En grej som är nåt alla politiker gör: prata med röstare, vävs snabbt in, på samma identiska sätt som dom andra. Alla redaktioner har "en källa". Källan verkar ha kontaktat flera redaktioner individuellt och gett dom identisk information. Information som just är samma "högt och lågt" i bekväma sound-bites du kan langa ut på boomer-facebook och twitter.

Jag vet inte vad som stämmer - har genuint hållt mig undan valfusket för att det verkar... skumt. Så varför ska jag säga nåt när jag inte vet.
Men ju mer folk gräver i det, desto mer skavigt är det, ett luftslott där man kombinerar att peka ut allvarliga brott utan direkta bevis, och misstänkliggöra nån lallare som röstar i en modern demokrati på grund av sitt namn.
Min gissning nu, veckor senare: är att målet är att destabilisera den Svenska demokratin.

Högerlallare ska baitas till att gå in på samma valfusk-för-vi-vann-inte och Somali-Svenskar ska baitas till "titta det är skitsamma om min morsa föddes här, jag är fortfarande bara en ramdom Somalisvensk som dom hatar. Varför rösta?"

Klassisk påverkanskampanj.

Och ju längre tiden går, desto snabbare kommer det viftas bort. Folk kommer komma ihåg det, men ingen ansvarig kommer krävas på info. Informationssekretessen går ju inte att ignorera så det är svårt för tidningarna NU att gå ut med att "samma källa gav oss och tio andra redaktioner samma vaga information som sparkade igång en undersökning för att anklagelser måste följas av en undersökning... men vi får inte gräva i varför vi fick infon och hur pga informationssekretessen"

Snyggt av vilken främmande stat det nu var som gjorde det hur som.
Senast redigerad av triptyken 2026-09-28 kl. 15:07.
Citera
2026-09-28, 15:11
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Galejan,

Jo men det kan nog vara en påverkanskampanj. Svenskarna brukar ju knyta näven i byxfickan och att offentlig ge uttryck för vad man anser är mycket osvensk. Så är det någon som säger något högljutt så är det helt klart inte någon svensk.

Men jag tror också att det som upprör svenskarna är att somalierna beter sig så osvensk. De göre och ting i grupp. De väljer släkt och klan före välfärdssamhället. Det är klart konstigt.

I sak är det extra väldigt konstigt att en somalier röstar på vänster då vänstern vill att politiska församlingar ska ta beslut åt folk (absolut inte en klan). Kanske är det också ett iscensatt förlopp av vänstern för kunna skapa kaos inför den kommande världsrevolutionen?

Men frågan är vad Putin vill med oss. På något sätt blir svenskarna mer svenska om de får reda på att somalier är annorlunda. Vill Putin svetsa ihop svenskarna extra mycket?
Citera
2026-09-28, 15:22
Medlem
Mannen med den homoerotiska Putin-avataren viftar bort anklagelserna

Självklart var ryssen med och eldade på detta. Det är lite deras grej.
Citera
2026-09-28, 15:26
Avstängd
Melange5738s avatar
Om Galejan påstår det så är sanningen antagligen det motsatta.
Citera
2026-09-28, 15:45
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

Ja, då vet ni det, boomergubbar med högerlutning. Totalförsvarets Forskningsinstitut pekar ut er som rysstroll och vatniks ifall ni problematiserar Mohamed Alis och andra politikers metoder för att komma in i riksdagen. Det är att gå Rysslands ärenden att diskutera detta offentligt, menar myndigheten. Så det är bäst att ni accepterar valresultatet och håller er tysta, annars är ni landsförrädare.

Säger han som har en boomer-gubbe som avatar.
Citera
2026-09-28, 15:55
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Alla anklagelser dök upp ungefär samtidigt, matades direkt till en samling olika redaktioner som hade liknande information men olika källor, man blandade högt och lågt "ivägtvingade röstare", "pengar som delas ut" och "gick och pratade med andra somalier som del i röstvärvning".
När skulle anklagelserna annars dyka upp - då? Två veckor innan valet och röstningen påbörjades?
Citera
2026-09-28, 16:02
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
https://www.friatider.se/foi-putin-kan-ligga-bakom-kritiken-mot-klanrostning

Länk till SR:

https://www.sverigesradio.se/artikel/foi-falska-konton-eldar-pa-valfuskdebatten

Klart det är ryssen som ligger bakom.
Bra att vi har Totalförsvarets Forskningsinstitut annars skulle vi aldrig ha upptäckt detta.
Frågan är varför inte Paasikivi har blivit intervjuad i ämnet och lämnat sin analys?
Citera
2026-09-28, 16:18
Medlem
plattfiskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Galejan,

Jo men det kan nog vara en påverkanskampanj. Svenskarna brukar ju knyta näven i byxfickan och att offentlig ge uttryck för vad man anser är mycket osvensk. Så är det någon som säger något högljutt så är det helt klart inte någon svensk.

Men jag tror också att det som upprör svenskarna är att somalierna beter sig så osvensk. De göre och ting i grupp. De väljer släkt och klan före välfärdssamhället. Det är klart konstigt.

I sak är det extra väldigt konstigt att en somalier röstar på vänster då vänstern vill att politiska församlingar ska ta beslut åt folk (absolut inte en klan). Kanske är det också ett iscensatt förlopp av vänstern för kunna skapa kaos inför den kommande världsrevolutionen?
Om du är för ung för att ha upplevt det kalla kriget så känner du kanske inte till att Somalia var en kommuniststat under diktatorn Siad Barre som styrde tills landet föll samman 1991, dvs samtidigt som Sovjetunionen kollapsade.

Siad Barre styrde från Mogadishu och lyckades ganska bra med att bekämpa klanerna fram till han försökte krossa klanväldet genom att bomba Hargheisa som idag ligger i Somaliland vilket bara skapade mer motstånd mot regimen.
Citera
2026-09-28, 16:18
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag tycker man skall lägga ner FOI.

Vad skall vi med en sådan myndighet till.

Någon har repat min bil vid ikea i fredags. Kan det vara putin?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in