Citat:
Ursprungligen postat av
Yllefilt
Veterinärer toppar självmordsstatistiken. Svårt att räcka till , arbete dygnet runt, maktlöshet att inte kunna hjälpa djur, krav från djurägare, människor i sorg och hot om att bli anmäld för felbehandlingar. Samma med kvinnliga läkare och psykologer. För att kunna stå ut som läkare krävs det att man inte har allt för mycket empati.
Bonde (jag och mannen är det) är ju fritt och härligt, mycket utevistelse. Men är också stressigt och ångestframkallande med stor missbruks och utbrändhetsrisk. Man är aldrig ledig, svårt att avsluta arbetsdagen i tid. Hela jobbet går egentligen ut på att reparera grejer som går sönder. Det är extremt stressigt under vår och höstbruk och man har hela tiden vädret som en faktor som kan ställa till det, och sabba hela inkomsten. Sen otroligt mycket regler och kontroller.
Jo, bönder vet jag har jobbigt med ekonomin, eller vädret, eller politikerna. Och veterinärer, som sannolikt gått utbildningen för att de älskar djur, måste se hemska saker hända med djur i sitt jobb.
Så de jobben är bara bra om dessa frågor av avklarade, och det kanske de aldrig är.
Då hamnar vi åter i mitt förslag, att ensamföretagare är världens bästa jobb om man får ihop ekonomin. För jag kan faktiskt göra exakt sånt som jag gillar hela dagarna.
Politiker och byråkrati kan förstöra vilket jobb som helst. Fråga bönder läkare poliser och lärare.
Kanske är det största problemet i yrkeslivet. Att nästan inga jobb längre går ut att göra just jobbet, en massa tråkiga saker har tillkommit som byråkrati, skatter, datorer, lagar. Kanske är jurist eller politiker drömjobbet.