Igår, 14:27
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Hej på er,

Jag har hoppat runt mellan massa olika typer av yrken. Jag är nu på en mörk plats i livet där jag känner att jag vill byta bana helt igen. Jag är inte ute efter pengar, karriär eller framgång utan jag vill "bara" vara så lycklig jag kan bli och känna mening med mitt jobb.

Jag är inte helt slut i hjärnan och förstår att alla olika yrkesgrupper både har personer som är lyckliga och med grov psykisk ohälsa men jag letar efter något slags uppskattat snitt med breda penseldrag.

Exempel på yrkesgrupper kan vara kontorspersonal, sjukhuspersonal, chaufförer, hotell/resturang, kassapersonal, etc.

Vad tror ni? Vilka kommer hem och känner sig mest till freds med sitt jobb?
Citera
Igår, 14:29
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Folk inom upplevelsebranschen: restaurang, krog, hotell etc., tror/upplever jag. Långa pass, konstiga arbetstider och trötta fötter till trots.
Citera
Igår, 14:34
Medlem
Gorbis avatar
Det hör man tydligt på yrkestiteln: 'Glädjeflicka' eller som du kommer heta i ditt framtida yrke: 'Glädjekille'
Citera
Igår, 14:46
Medlem
che3s avatar
Gynekologer sägs vara väldigt lyckliga över sitt arbetsval
Citera
Igår, 14:47
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Vad tror ni? Vilka kommer hem och känner sig mest till freds med sitt jobb?

Vad skapar sådana känslor hos folk?

Jo, att de inte är stressade, att de känner att de gör något meningsfullt för andra, att de hjälper andra med något viktigt.

Så folk som jobbar deltid, med något jobb inom service branscher (dvs möter människor man kan hjälpa på ett tydligt sätt), gissar jag är nöjda när de kommit hem. De känner de har gjort nytta, spridit lite glädje till andra, och inte har jobbat så hårt att de är totalt slut väl hemma.
Citera
Igår, 14:50
Medlem
Merwinnas avatar
Det går ju inte att svara på, eftersom det beror på a) hur väl personen passar för sitt jobb och b) hur nöjd personen är med den "nivån" han är på - hade han från början drömt om något "högre" så blir det ju svårare att vara till freds med ett "enkelt" jobb.

Det är i alla fall inte så enkelt som att man blir lyckligare om man har ett jobb där man gör nytta, för jag har aldrig träffat en yrkesgrupp med så många bittra människor som undersköterskor... och på andra plats lärare. Fastän dessa yrkesgrupper ständigt hyllas i media som nyttiga och viktiga.

Advokater är ett exempel på en yrkesgrupp där folk ofta är lyckliga först över att de har lyckats och tjänar bra... men sedan blir de ofta väldigt cyniska med åren, p.g.a. alla futtiga och avskyvärda människor de måste umgås med.

Sedan har jag träffat människor som inte har något "märkvärdigt" jobb alls, men som nöjer sig med att vara "Benke på internposten", tjänis med alla på företaget. Det räcker så.

Sedan tror jag att kreativa yrken kan ge mycket lycka, när man är inne i ett flow och verkligen skapar något nytt som uppskattas inte bara av en själv utan även av andra. Konstnärer, författare, regissörer, kompositörer, dirigenter, musiker, skådespelare. Men inte detta heller är foolproof, det finns ju massor av olyckliga konstnärer av olika slag. Ambitionerna uppfylls inte, de känner sig oförstådda, verkligheten motsvarar inte fantasierna.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Skulle påstå snickare. Eller elektriker. Just elektriker är ju en sak man kommer dö med att fan att man inte blev det. Sådana enkla hantverksyrken. Fan prima. Är du ung satsa på dom. Komma hem till folk och göra något som gör hela deras värld så mycket bättre.
Citera
Medlem
grungewhores avatar
Det beror naturligtvis på vilken slags person du är.

För en del människor är nog lyckan där man utgör skillnad i människors liv, tänk sjuksyster/läkare/veterinär.
För andra är det större lycka att hålla på med något man älskar själv, t ex sälja kläder, importera vin o s v
För ytterligare andra är vad man faktiskt gör sekundärt och det primära är känslan av flow.
En del skulle säga att det är det yrke som låter dem fullt ut satsa på sin fritid utanför jobbet.
Det finns säkerligen jättemånga fler exempel, och ingen av dem har fel eller rätt.
Citera
Igår, 15:00
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Vilka kommer hem och känner sig mest till freds med sitt jobb?
Det fanns en tid när jag jobbade som taxichaufför i Göteborg. Skjutsade hem en hel del berusade äldre kvinnor som gärna knullade, det var en frisk fläkt i vardagen.
Citera
Igår, 15:16
Medlem
Präster, läkare, brandmän, sjukgymnaster och trädgårdsmästare. De är exempel på jobb med hög tillfredsställelse. Sen förstås alla jobb där man har sin hobby som yrke. Typ att vara dirigent för en orkester.
Citera
Igår, 15:32
Medlem
Timoteuss avatar
Jag gissar på yrken där man hjälper människor, men där det inte är extrem stress och man inte är nederst i hierarkin i en stel organisation.
Tex ortoped, audionom, logoped, typ konst- eller hantverkslärare på Daglig verksamhet, folkhögskolepersonal osv. Skulle tro att konstnärliga jobb där man har trygg försörjning och inte måste hanka sig fram med korta jobb och a-kassa kan vara bra också. Tex kyrkomusiker eller konst- eller dramalärare på gymnasiet.
Citera
Igår, 15:33
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto