2026-09-28, 08:08
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Vår "västeuropeiska" demokrati är ju en sentida kopiering av USA's författning från 1776. Amerikanerna har alltså haft demokrati ungefär hundra år längre. Moderaterna är det enda parti som är ärliga med att Sverige försöker vara Minnesota 2.0 och bejakar det.

Sverige var faktiskt tio år före USA med såväl tryck- som yttrandefrihet (1766).

/AI
Citera
2026-09-28, 08:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Verkligen en bra yttrandefrihet i USA.
Som när Trump begränsar vilka medier som får vara med.
Eller meddelarfriheten
Källlskyddet
Offentlighetspincipen
Förbud mot förhansgranskning av medier.
Dvs vi är bättre på pressfrihet, insyn, källor och att granska offentlig makt.
Vilket ä en viktig grund att stå på för att kunna få avslöjande yttranden
Citera
2026-09-28, 08:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Skriver du något om ett företag i USA så blir du stämd för förtal, i Sverige kan inte företag stämma privatpersoner för förtal, det kan endast personer göra

Med skillnaden att om det du skriver är sant så kommer du inte att dömas, till skillnad från här.
Citera
2026-09-28, 08:56
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Sverige har mer yttrandefrihet än USA. Sverige har ingen officiell censur, i USA har man "Seven dirty words", "fire in a crowded theatre" och just nu under exekutiv order ett förbud att bränna den amerikanska flaggan. Även andra inskränkningar råder i USA. Vad som räknas som förtal eller hets mot folkgrupp i Sverige utreds från fall till fall medan USA har duttat här och där med specifika förbud. Dessa amerikanska inskränkningar har gjorts för att högerns känslor inte ska uppröras, inte vänsterns.
Citera
2026-09-28, 09:06
Medlem
TheJesuits avatar
Problemet i Sverige är lagen "hets mot folkgrupp". Att man inte får kränka en annan specifik människa är en sak, där skall en dom falla. Men om man kritiserar en generell grupp så borde det såklart alltid vara tillåtet. Ibland är det ju dessutom tillåtet; ställ dig på stan och skrik att "danskar är dumma i huvudet" så kommer ingen döma dig. Ropar du samma om samer så sitter du i klistret. På samma sätt hade du kommit undan med "den vita rasen är kass", medan "alla svarta är smuts" lett dig rakt in i arresten.
Citera
2026-09-28, 09:10
Medlem
Smekarn87s avatar
Vi är för nervösa I Sverige. Man får inte ens peka på om ens granne är pedofil
Citera
2026-09-28, 09:14
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad gäller det yttrandefriheten skall skydda mot så är ju Trumpler på krigsstigen och försöker sig på vartenda litet trick han kan komma på för att staten skall sätta efter oliktänkande, eller folk som säger saker som inte faller Trumpler i smaken. Frågan är vad yttrandefriheten är till för nytta om det bara är på pappret.

Stämmer inte. Om något så har det blivit mer acceptabelt att kritisera medias narrativ t ex. Du borde testa följa någonting annnat utöver SVT och DN.
Citera
2026-09-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Även Svenska företag och offentlig arbetsgivare har lojalitet som en faktor och kräver det av arbetstagaren.

Men jag har också undrat vad som hänt med yttrandefriheten. Nu tycks det ofta låta såhär: du får säga vad du vill men du får räkna med konsekvenser. Ofta uttalat av vänstern. De både påstår att man har yttrandefrihet Men samtidig att man kan bli straffad för det. Men jag antar att det är dubbeltänk!
Kan du länka något citat där det framgår att det faktiskt är straff de menar med konsekvenser?

För mig låter det där som ett svar på de som faktiskt menar att det är ett yttrandefrihetsproblem att folk tar avstånd från en baserat från ens yttranden.
Citera
2026-09-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Stämmer inte. Om något så har det blivit mer acceptabelt att kritisera medias narrativ t ex. Du borde testa följa någonting annnat utöver SVT och DN.

Det beror ju på vem man är, men rent generellt så om man inte kan stå ut med att folk käftar emot när man säger något så är det ju inte yttrandefrihet man är ute efter. Yttrandefrihet innebär ju faktiskt att folk är fria att säga emot.

Och det är kanske inte så att du kommer få mothugg om du är liten och obetydlig, men om någon mer betydelsefull kritiserar media så skall du nog se att det blir reaktion på det också. Du kanske skulle följä SVT och DN också, då hade du kanske kunnat se/höra hur det låter när de blir kritiserad av någon tyngre röst.

Men tesen TS förde var väl lite mer att du hamnar i arbetsläger om du kritiserar media, det gör man inte.
Citera
2026-09-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Hur många gånger har man inte fått höra att vi har yttrandefrihet i Sverige? Att vi kan säga vad vi vill, kritisera makten, ifrågasätta politiker och medier. Det låter fint på papperet. I verkligheten ser det helt annat ut.

I Sverige blir folk anmälda för att ha sagt fel saker. Anmälda för hets mot folkgrupp. Anmälda för ofredande. Anmälda för förtal. Det som borde falla inom yttrandefriheten hamnar istället hos polisen. Och polisen jagar med ljus och lykta efter folk, se svensk polis närvarande på gatorna. Och även om man inte döms är skadan redan skedd – utredningar, mediedrev, sociala straff. Vem vågar säga vad de tycker när priset är att bli uthängd?

Kritisera politiker? Lycka till. Kritisera Israel? Lycka till. Kritisera judar? Lycka till. I praktiken finns det åsikter som är lagliga men som ändå leder till anmälningar, utredningar och repressalier. Det är inte yttrandefrihet – det är rädsla med fina ord.

Jämför med USA. Där har man ett grundlagsskydd som faktiskt betyder något. USA har en nära relation till Israel – ändå kan man kritisera Israel och judar där utan att staten kommer efter en och folk blir inte kallade för antisemiter. Man kan bli socialt kritiserad, visst, men myndigheterna jagar dig inte för vad du säger. I Sverige är det tvärtom: staten och medierna är snabba att peka ut den som går utanför ramen, och kritik mot Israel eller judar möts nästan omedelbart av anklagelser om antisemitism och drevet och uthängning sker omedelbart på sociala medier medan i USA ingen bryr sig.

Trump skäller media helt öppet, lycka till göra det i Sverige för att sen den politiken blir anglad för ”hot mot demokratin”. Alla dessa fina ord för att tysta ner folk att säga vad de tycker och tänker.

Sverige och svenskt samhälle är kontroll förklädd till demokrati.

Nu tog jag bara Israel och judar som ett av de hundra exempel för att ni ska förstå och inte som en enda orsak.
Konstigt. Men jag kritiserar helt öppet och inte bara här på anonyma forum. Visst, jag har fått höra att jag är antisemit som inte gillar att staten Israel bombar oskyldiga människor. Men det kan jag ta.
Men det är det värsta som hänt.
I gengäld vet jag att jag har rätt att uttrycka mina åsikter så länge jag är saklig.
Som exempel:
Rätt ang ditt inlägg är: Du har fel
Fel ang ditt inlägg är: Men ditt jävla kukhuvud. Du är fan i mig mongolid och även utifrån detta är du dum i hela huvudet.
Förstår du nu eller har jag rätt i det andra exemplet?
Citera
2026-09-29, 02:21
Medlem
ViribusUnitiss avatar
1st amendment ger stark yttrandefrihet på pappret, men religion och kapitalism har alltid i praktiken inskränkt yttrandefriheten i USA. Sen har kongressen även kört över konstitutionen när det politiska intresset varit nog starkt; Schenck v. United States (1919) är ju ett tydligt exempel.

Generellt är det svårare att godtyckligt sparka folk från jobbet i Sverige, vilket påverkar möjligheten att yttra sig obekvämt. Men gentemot staten har Sverige svagare yttrandefrihet, med tanke på HMF m.m. Sociala begränsningar är omfattande i båda länderna, men olika.

Finns fler saker man skulle kunna ta upp, men sammanfattningsvis kan man säga att skillnaderna är betydande inom vissa områden men som helhet är det inte så stor skillnad som man kan tro. Finns mycket USA-romantik som gör att folk betraktar landet med rosaskimrande glasögon.
Citera
2026-09-29, 18:29
Medlem
5-Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Jämför med USA. Där har man ett grundlagsskydd som faktiskt betyder något... Man kan bli socialt kritiserad, visst, men myndigheterna jagar dig inte för vad du säger.
...
Trump skäller media helt öppet, lycka till göra det i Sverige för att sen den politiken blir anglad för ”hot mot demokratin”. Alla dessa fina ord för att tysta ner folk att säga vad de tycker och tänker.

Driver du med mig?

I USA sker just nu en systematisk nedmontering av demokratins allra heligaste grundsten: den fria tanken och det fria ordet. Detta under en orange, narcissistisk despot = Donald Trump. Osanning har reducerats till ”alternativa fakta” och den fria press stämplas som ”folkets fiende” och cencureras.

Böcker som handlar om mänskliga rättigheter, rasism och identitet rensas bort från skolornas bibliotekshyllor. Lärare och akademiker tvingas till tystnad och självcensur av rädsla för politiska repressalier eller indragna anslag. Förnuft och sanning dränks i en flod av desinformation och hatkampanjer.

Det krävs en ganska imponerande informationsresistens för att hylla USA:s yttrandefrihet just nu. Men friheten att blunda för sanningen är åtminstone fortfarande välfungerande i Sverige. Fast, har du lyckats missa allt det här andra kan du kanske inte ta till dig den här informationen heller?
Senast redigerad av 5-Fatale 2026-09-29 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in