Citat:
Ursprungligen postat av
LudwigVonSkibidi
I det klassiska dubbelspaltsexperimentet observerar vi att partiklar, som elektroner, kan befinna sig i en superposition, det vill säga på flera platser samtidigt, så länge de inte mäts och ännu inte har sammanflätats (entanglats) med omgivningen. Men i samma stund som vi mäter elektronen och den växelverkar med mätapparaturen och omgivningen, antar den en specifik position. I min tolkning innebär detta att den helt enkelt kliver in i en specifik gren i multiversum
Jag upplever att dubbelspaltsexperimentet intuitivt ger ett starkt stöd för flervärldstolkningen, och även kvantmekanikens rena matematik pekar i den riktningen. Många fysiker tycker visserligen att tanken på parallella världar är för kontraintuitiv och antar därför att det måste ske en fysisk vågfunktionskollaps som man ännu inte har kunnat påvisa. Själv lutar jag dock hellre åt att ta ekvationerna bokstavligt: det framstår som betydligt mer rimligt att universum helt enkelt förgrenar sig vid mättillfället.
En tolkning/teori som inte ens tillfredställande kan förklara experimentet som gav upphov till densamma är inte särskilt övertygande. Om alla möjliga träffpunkter/utfall inträffar, varför ser varje experiment ändå ut att bygga upp samma interferensmönster...? MWI förklarar varför alla möjliga detektorutfall finns, men måste fortfarande förklara varför observatörer upplever Bornfördelningen och inte någon annan fördelning.