2026-10-01, 15:51
Medlem
Nationalister är grova rasister jämfört med borgerliga rasister.

Nationalister röstar Sverigedemokraterna.

Dock ojämn omröstning iår.
Citera
2026-10-01, 16:34
Medlem
I själva verket hade Moderaterna fler mandat än Sverigedemokraterna.

Men det var mer jämnt mellan dem, så att säga.

Moderaterna styr stadshuset i min stad.

Nationalism anföra äkta rasism.

Nationalister är rejäla anti-ryssar, anti-islam, anti-svarta och anti-asiater.

Nationalister anföra vit kultur.
Citera
Igår, 22:21
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Varför måste gräs vara grönt, himlen blå på solklara dagar utan moln och bärs vara jävligt gott? Det är inte jag som har "definierat" nationalism.

Är det viktigt för dig att säga fotbolls-boll? Vad är rasnationalism och vad skiljer den från nationalism? Vad är skillnaden mellan en fotboll och en fotbolls-boll i det fall man åsyftar själva bollen/den sfär-liknande kulan som man joxar med?

Jag kan sitta på internet och hävda 1+1 är lika med 1, för att om man slår ihop en sandhög med en annan sandhög så blir det en större sandhög, men inom matematiken så är 1+1 lika med 2 och det får man bara acceptera.

Trolla med definitioner och fina ord eller dra felaktiga slutsatser (eller inga satser alls) kan man göra, men vad är syftet med att försöka särskilja på rasnationalism eller som jag numer kallar det;

Superarisk rasnationalism med svenskblonda förtecken ideologiserat genom Handling och Närvaro

och nationalism?

Man kan rita pilar och försöka akademisera Roberto Carlos frispark mot Frankrike medan andra bara konstaterar att skruven var jävligt fet och att den satt där den skulle.

Totaalvoetbal för å snacka lite Anne Frank.

Absurt.

”Rasnationalism och nationalism är samma sak, eftersom ras redan ingår i nationalism. Hur vet vi att ras ingår i nationalism? Därför att nationalism är rasnationalism.”

Sedan försöker du göra den omstridda premissen till en självklarhet genom analogier med grönt gräs, 1+1=2 och fotbollar. Men nationalism är inte en observerbar färgegenskap eller ett axiom i ett formellt matematiskt system. Det är ett politiskt begrepp med dokumenterat olika teorier om vad som konstituerar nationen.

Stanford Encyclopedia beskriver uttryckligen att nationalism har olika betydelser och att nationstillhörighet kan grundas i bland annat gemensamt ursprung, etnicitet eller kulturella band, med både mer frivilliga och ofrivilliga föreställningar om medlemskap.

Och din ”fotbolls-boll” är särskilt avslöjande... Den analogin fungerar bara om du redan har bevisat att ras är en nödvändig beståndsdel i nationalism. Men det är exakt det jag frågat dig om hela tiden.

Du stoppar alltså slutsatsen i analogin och presenterar sedan analogin som bevis för slutsatsen.

Visa varför ras måste ingå i nationalismens definition. Inte varför du tycker att den gör det.
Citera
Igår, 22:41
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Då är vi överens om att historisk svensk nationalism är per definition etnonationalism och att etnicitet därför haft avgörande betydelse. Då kan vi titta på hur svensk nationalism definieras inom den nutida politiska debatten, det har funnits en debatt där man istället för att förkasta begreppet försökt att revidera det, för att kunna revidera det har det krävts att man först beskriver det; ”Det som i grunden står på spel är vilken typ av nation Sverige kommer att vara i framtiden. I det perspektivet kan en mångfaldsbejakande liberal nationalism bli ett verkningsfullt redskap i kampen mot etnonationalismens potentiella hot mot det fria och öppna samhällets fundament”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3EeqXv/debatt-om-nationalism-delar-liberalerna-var-motpol
Inom den samtida debatten så är det just en etnonationalism man kritiserar, och med det så har man definierat vad just nationalismen är. Att kritisera nationalism idag är inte att kritisera tanken om nationalstaten eller en medborgarnationalism, utan det som kritiseras är just etnonationalismen. Därför kan man dra slutsatsen att den svenska nationalismen definieras just som etnonationalism. Just därför har, som i exemplet från Liberalernas debatt, det gjorts försök att ersätta just den svenska etnonationalismen med en liberal medborgarnationalism. Hade den svenska nationalismen inte varit just etnonationalism hade det inte funnits något att ersätta.

Om någon i svensk debatt säger att de kritiserar nationalism och samtidigt syftar på exempelvis föreställningen att svensk nationell tillhörighet bygger på etnicitet, härkomst, då är det mer precist att säga att kritiken riktas mot etnonationalism, inte mot medborgarnationalism i allmänhet. När kritiken kommer är det inte amerikaniserad multietnisk medborgarnationalism som ifrågasätts. När kritiker säger exempelvis att SD:s nationalism är exkluderande eller bygger på föreställningar om svenskhet kopplad till ursprung eller etnicitet, är det inte en kritik av medborgarnationalism som sådan, det är en kritik av en nationalism som kritikern tolkar som etnonationalistisk. Självklart finns de ett fåtal nyliberala globalister, liberala kosmopoliter och kommunistiska internationalister som helt förkastar idéen om nationalism och nationalstaten, men det är inte de argumenten som syns i debatten. https://www.svd.se/a/QlAEnP/vad-ar-en-svensk-egentligen

Konflikten handlar ofta inte om nationalism kontra icke-nationalism, utan om vilken princip som definierar den nationella gemenskapen, medborgarskap eller etnisk tillhörighet, när kritiker reagerar på etniskt svensk är det inte medborgarnationalism de angriper. De reagerar på själva idén att det finns en etniskt svensk befolkning som är analytiskt eller politiskt åtskild från svenska medborgare. Den vanliga kritiken mot nabionalistism i Sverige är inte att den är för medborgarnationalistisk. Tvärtom handlar kritiken ofta om att den nationella gemenskapen görs för snäv genom etnicitet, härkomst eller föreställningar om ett homogent folk. Forskning om SD har exempelvis uttryckligen analyserat partiets nationalism som etnonationalistisk. Vid en snabb sökning på nätet bekräftas det; https://sociologiskforskning.se/sf/sv/article/view/18235
https://direct.mit.edu/euso/article/21/4/583/127125/Frames-of-nostalgia-and-belonging-the-resurgence

Så;
Historisk svensk nationalism är etnonationalism.
Kritik idag när man pratar om nationalism är kritik mot etnonationalism.
Om X historiskt är Y, om X i nutid är Y, borde X begreppsligt vara Y.

Du smyger in ”per definition” trots att jag aldrig har sagt det.

Jag skrev att svensk nationalism historiskt haft starka etnokulturella och härstamningsmässiga inslag. Det är inte samma påstående som att historisk svensk nationalism per definition är etnonationalism.

Och din egen Aftonbladet-källa gör faktiskt problemet ännu tydligare. Där ställs uttryckligen liberal nationalism mot etnonationalism som två olika former av nationalism. OM nationalism och etnonationalism vore samma begrepp skulle den distinktionen vara meningslös.

Det är också precis därför orden finns. Nationalism är det bredare begreppet. Etnonationalism preciserar en nationalism där nationstillhörigheten knyts till etnicitet, härkomst och ett historiskt folk. Medborgerlig eller liberal nationalism bygger i stället nationstillhörigheten mer på politisk gemenskap, medborgarskap och identifikation.

Samma sak med forskningen om SD: att forskare klassificerar SD:s nationalism som etnonationalistisk belägger något om vilken sorts nationalism SD företräder. Det belägger INTE att ordet nationalism i Sverige betyder etnonationalism.

Så... ”X har ofta varit Y”, betyder inte ”X är definitionsmässigt Y”. Du fortsätter gång på gång att belägga förekomsten av etnonationalism och försöker sedan smuggla över det till att etnonationalism är nationalismens enda möjliga innebörd.

Du har belagt etnonationalismens betydelse. Du har inte belagt dess ensamrätt på ordet nationalism.
Citera
Igår, 22:45
Medlem
Jag kallar mig själv nationalist.
Jag är inte rasist vilket många verkar tycka är samma sak.
Jag vill mitt lands bästa men är motarbetat av de flesta som bor här tyvärr.
Citera
Igår, 23:16
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance

Jag skrev att svensk nationalism historiskt haft starka etnokulturella och härstamningsmässiga inslag. Det är inte samma påstående som att historisk svensk nationalism per definition är etnonationalism.

Och din egen Aftonbladet-källa gör faktiskt problemet ännu tydligare. Där ställs uttryckligen liberal nationalism mot etnonationalism som två olika former av nationalism. OM nationalism och etnonationalism vore samma begrepp skulle den distinktionen vara meningslös.

Det är också precis därför orden finns. Nationalism är det bredare begreppet. Etnonationalism preciserar en nationalism där nationstillhörigheten knyts till etnicitet, härkomst och ett historiskt folk. Medborgerlig eller liberal nationalism bygger i stället nationstillhörigheten mer på politisk gemenskap, medborgarskap och identifikation.

Samma sak med forskningen om SD: att forskare klassificerar SD:s nationalism som etnonationalistisk belägger något om vilken sorts nationalism SD företräder. Det belägger INTE att ordet nationalism i Sverige betyder etnonationalism.

Så... ”X har ofta varit Y”, betyder inte ”X är definitionsmässigt Y”. Du fortsätter gång på gång att belägga förekomsten av etnonationalism och försöker sedan smuggla över det till att etnonationalism är nationalismens enda möjliga innebörd.

Du har belagt etnonationalismens betydelse. Du har inte belagt dess ensamrätt på ordet nationalism.

Fast nu anklagar du mig för något som jag inte påstått, tvärtom skrev jag motsatsen, att nationalism är en överideologi precis som med demokrati, det krävs att definieras i sitt sammanhang för att bli begripligt. Tvärtom så har jag påvisat att liberal nationalism inte är samma som etnonationalism, däremot har jag visat är när man i Sverige diskuterar nationalism, så hänvisar man till just etnonationalism, fast det är slarvigt så när motståndare till nationalism kritiserar nationalism så är det just etnonationalism man hänvisar till, inte till amerikaniserad medborgarnationalism. Att du har dina egna definitioner gör inte att begreppet allmänt tolkas och beskrivs så. Om du tycker, eller tror att begreppet demokrati inom Demokratiska Folkrepubliken Korea är samma som demokrati inom en svensk kontext, så kommer du missta dig. Det jag påstår att inom svensk kontext, svensk nationalism och hur man använder begreppet nationalism allmänt i Sverige så innebär det implicit etnonationalism.

I vardagligt språkbruk är nationalism och etnonationalism synonyma i en svensk kontext. I en begreppsanalys eller akademisk kontext krävs det mer än den vardagliga betydelsen, men anklagar du verkligen gemene man att vara så precis i varje del av sina påståenden så kommer vardagliga samtal bli snabbt meningslösa. Precis som med ord som kommunism, så är det ett paraplybegrepp av en rad företeelser och när gemena man kritiserar kommunism är det i regel inte VPK 1989, utan Stalin 1940 som menas. För att få ett begripligt samtal krävs det i regel att man ser till den allmänna beskrivningen och inte den akademiskt precisa, för människor resonerar inte så.

Det intressanta i sammanhanget är att när liberaler pratar om nationalism så lägger de till just liberal nationalism, som en motpol till nationalism, vilket då refererar till just etnonationalism. De hävdar inte att nationalism är synonymt med liberal nationalism.
Citera
Idag, 04:17
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Absurt.

”Rasnationalism och nationalism är samma sak, eftersom ras redan ingår i nationalism. Hur vet vi att ras ingår i nationalism? Därför att nationalism är rasnationalism.”

Sedan försöker du göra den omstridda premissen till en självklarhet genom analogier med grönt gräs, 1+1=2 och fotbollar. Men nationalism är inte en observerbar färgegenskap eller ett axiom i ett formellt matematiskt system. Det är ett politiskt begrepp med dokumenterat olika teorier om vad som konstituerar nationen.

Stanford Encyclopedia beskriver uttryckligen att nationalism har olika betydelser och att nationstillhörighet kan grundas i bland annat gemensamt ursprung, etnicitet eller kulturella band, med både mer frivilliga och ofrivilliga föreställningar om medlemskap.

Och din ”fotbolls-boll” är särskilt avslöjande... Den analogin fungerar bara om du redan har bevisat att ras är en nödvändig beståndsdel i nationalism. Men det är exakt det jag frågat dig om hela tiden.

Du stoppar alltså slutsatsen i analogin och presenterar sedan analogin som bevis för slutsatsen.

Visa varför ras måste ingå i nationalismens definition. Inte varför du tycker att den gör det.
Jag tycker att vatten är en sammansättning av väte och syre. Kan jag bevisa att det är det? Nej, såklart inte. Atomer och molekyler är bara abstraherade koncept och beskrivningar av (den uppfattade) verkligheten.

Du får fråga nationalismforskare dessa saker om du vill få svar i och hur "rasnationalism" och nationalism är två olika saker och ordvrängare kan säkert få dig att känna dig nöjd med sina svar?

Du har fortfarande inte fört något resonemang över huruvida Rasen inte skulle ingå i nationalism. Om det inte finns några svensk-arier kvar, men Midsommar firas och stugorna är röda med vita knutar i "Sverige" är det inte nationalism, det är cosplay. Detsamma tillämpas på den där japanska byn där svensk kultur utövas, de är inte svenskar bara för det.

Nationalism är vad nationalism är; Folket (Rasen) och dess politiska ambitioner. Rasen är de vita, de ljusögda och de ljushåriga. Allt annat är antinationalism (som alltså inte är nationalism trots att ordet innehåller "nationalism" i likhet med "liberal nationalism" eller "statsnationalism" och liknande).

Skyll inte på mig, jag spottar bara fakta.

På tal om absurdism så är det väl du i sammanhanget som beter dig absurt i ditt ifrågasättande av verkligheten och definierade begrepp?
Citera
Idag, 05:58
Medlem
GusFrings avatar
Citat:

Hur sannolikt tror du det är att en form av nationalism som saknar både historisk och samtida förankring i Sverige kommer bli politiskt relevant?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in