Citat:
Ursprungligen postat av
ArtificialElegance
Du smyger in ”per definition” trots att jag aldrig har sagt det.
Jag skrev att svensk nationalism historiskt haft starka etnokulturella och härstamningsmässiga inslag. Det är inte samma påstående som att historisk svensk nationalism per definition är etnonationalism.
Och din egen Aftonbladet-källa gör faktiskt problemet ännu tydligare. Där ställs uttryckligen liberal nationalism mot etnonationalism som två olika former av nationalism. OM nationalism och etnonationalism vore samma begrepp skulle den distinktionen vara meningslös.
Det är också precis därför orden finns. Nationalism är det bredare begreppet. Etnonationalism preciserar en nationalism där nationstillhörigheten knyts till etnicitet, härkomst och ett historiskt folk. Medborgerlig eller liberal nationalism bygger i stället nationstillhörigheten mer på politisk gemenskap, medborgarskap och identifikation.
Samma sak med forskningen om SD: att forskare klassificerar SD:s nationalism som etnonationalistisk belägger något om vilken sorts nationalism SD företräder. Det belägger INTE att ordet nationalism i Sverige betyder etnonationalism.
Så... ”X har ofta varit Y”, betyder inte ”X är definitionsmässigt Y”. Du fortsätter gång på gång att belägga förekomsten av etnonationalism och försöker sedan smuggla över det till att etnonationalism är nationalismens enda möjliga innebörd.
Du har belagt etnonationalismens betydelse. Du har inte belagt dess ensamrätt på ordet nationalism.
Fast nu anklagar du mig för något som jag inte påstått, tvärtom skrev jag motsatsen, att nationalism är en överideologi precis som med demokrati, det krävs att definieras i sitt sammanhang för att bli begripligt. Tvärtom så har jag påvisat att liberal nationalism inte är samma som etnonationalism, däremot har jag visat är när man i Sverige diskuterar nationalism, så hänvisar man till just etnonationalism, fast det är slarvigt så när motståndare till nationalism kritiserar nationalism så är det just etnonationalism man hänvisar till, inte till amerikaniserad medborgarnationalism. Att du har dina egna definitioner gör inte att begreppet allmänt tolkas och beskrivs så. Om du tycker, eller tror att begreppet demokrati inom Demokratiska Folkrepubliken Korea är samma som demokrati inom en svensk kontext, så kommer du missta dig. Det jag påstår att inom svensk kontext, svensk nationalism och hur man använder begreppet nationalism allmänt i Sverige så innebär det implicit etnonationalism.
I vardagligt språkbruk är nationalism och etnonationalism synonyma i en svensk kontext. I en begreppsanalys eller akademisk kontext krävs det mer än den vardagliga betydelsen, men anklagar du verkligen gemene man att vara så precis i varje del av sina påståenden så kommer vardagliga samtal bli snabbt meningslösa. Precis som med ord som kommunism, så är det ett paraplybegrepp av en rad företeelser och när gemena man kritiserar kommunism är det i regel inte VPK 1989, utan Stalin 1940 som menas. För att få ett begripligt samtal krävs det i regel att man ser till den allmänna beskrivningen och inte den akademiskt precisa, för människor resonerar inte så.
Det intressanta i sammanhanget är att när liberaler pratar om nationalism så lägger de till just liberal nationalism, som en motpol till nationalism, vilket då refererar till just etnonationalism. De hävdar inte att nationalism är synonymt med liberal nationalism.