2026-09-27, 15:37
Medlem
Omkring midnatt natten mot söndag ska ett stort bråk ha utbrutit i anslutning till nattklubben/konsertlokalen Plan B i Malmö. Så här skriver man på pppress:

"Flera polispatruller och två ambulanser kallades strax efter midnatt till Plan B på Norra Grängesbergsgatan. Enligt uppgift hade ordningsvakterna försökt att avvisa en person när besökarna angrep vakterna. Polis larmades då vakterna hamnade i underläge. När polisen kom hade två av besökarna skadats vid tumultet. /.../ Vakterna tillsammans med nattklubben bestämde sig vid 00.30-tiden för att stänga nattklubben efter bråket. Vid 01-tiden höll polis och vakter på att fösa ut de många motsträviga gästerna."

I notisen om händelsen på polisens webbplats står det bl.a.:

"Sju personer är gripna.

Två män misstänks för våldsamt upplopp.

Två män och en kvinna för våld mot tjänsteman

Två män och en kvinna misstänks för blåljussabotage.

Männen som fördes till sjukhus är två av dom gripna.

Anmälan om blåljussabotage, våldsamt upplopp och våld mot tjänsteman upprättas. Polisen är klara på platsen sedan cirka 03:00.

Rättelse: Totalt åtta personer är gripna."

Länkar:

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/storbr%C3%A5k-i-malm%C3%B6-tv%C3%A5-till-sjukhus/ar-AA2d32Nu

https://www.pppress.se/nyhet/tva-skadade-och-flera-gripna-efter-ett-storre-brak-pa-nattklubben-plan-b-i-malmo-strax-efter-midnatt /

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/september/27/27-september-00.00-valdhot-mot-tjansteman-malmo/

Nån som vet mer? Vad var det för spelning? Vilka är de inblandade?
Citera
2026-09-27, 15:40
Moderator
Chantres avatar
Punkare. Flertalet tillresta från andra länder.
Citera
2026-09-27, 15:47
Medlem
burialhexs avatar
slutsåld konsert med Totalitär, Warcollapse, Avskum, Counterblast, Gefyr.

punk/hc
Citera
2026-09-27, 15:49
Medlem
triptykens avatar
Tydligen försökte polisen mota bort folk med elvapen, vilket gjorde stämningen rätt pissig - och då var den redan riktigt pissig. Plan B är ju... tänk er att man försöka göra nåt undergroundy-vänsterigt men man är ett stort företag och rätt röten också, samt anställer vakter som tror dom jobbar på en bar vid Stureplan.

Så bråk mellan vakter och folk verkar rätt vanliga, och vakterna är notoriskt kissiga på hantera dom som går till stället.

Men det är ju bara rykten självklart, vad fan vet jag?
Citera
2026-09-27, 15:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tydligen försökte polisen mota bort folk med elvapen, vilket gjorde stämningen rätt pissig - och då var den redan riktigt pissig. Plan B är ju... tänk er att man försöka göra nåt undergroundy-vänsterigt men man är ett stort företag och rätt röten också, samt anställer vakter som tror dom jobbar på en bar vid Stureplan.

Så bråk mellan vakter och folk verkar rätt vanliga, och vakterna är notoriskt kissiga på hantera dom som går till stället.

Altamont speedway 1969 Rolling Stones är klassiskt. Där fick HA agera vakter. Inget bra upplägg.
Citera
2026-09-27, 19:53
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
slutsåld konsert med Totalitär, Warcollapse, Avskum, Counterblast, Gefyr.

punk/hc

Hoppsan. Jag känner till alla banden utom det sista från 80- och 90-talet. Bandmedlemmarna måste vara 50-60 år i dagsläget och jag gissar att stora delen av publiken också var det. Så med tanke på vad som hände verkar de gamla takterna med att man ska supa, svina och leva djävulen sitta i. En gång punkare, alltid punkare som man brukar säga.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Angående vakter som inte förstår kulturen och ska slänga ut folk som röjer framför scenen osv så är det inget nytt fenomen. På min tid löste arrangörerna det ofta genom att ha vakter som kom från de egna leden, vilket brukade funka bra. Men det kanske är hårdare krav på ordningsvakter nuförtiden och då är det också större risk för sådana här kulturkrockar.
Citera
2026-09-27, 20:55
Medlem
panthr0s avatar
Vakterna provocerade hela kvällen. Kastade ut många besökare, knuffades, uppförde sig aggressivt och försökte starta bråk med gliringar och tykna frågor. Den typen av testosteronstinn auktoritet uppskattas nog inte av någon, men kanske allra minst av punkare.

De ska ha upptäckt att en besökare hade lyckats smussla med sig en (1) öl från utsidan och sen satte det igång. De tryckte ner två personer på marken, slog mot deras huvud med batong (det låg blodpölar på parkeringen efteråt) och gjorde det svårt för personerna att andas till den grad att en blev medvetslös. Då försökte folk gå emellan och det svarade man på med mer våld och sen anropade man polisen.

Minst fyra av de gripna personerna kommer från Italien. Vänner och anhöriga till de gripna vet inte hur de mår eller var de är.
Senast redigerad av panthr0 2026-09-27 kl. 20:58.
Citera
2026-09-27, 21:22
Medlem
Det är något konstigt med vakter i Malmö, de söker bråk. Annars så låter denna historien bisarr med att attackera blåljuspersonal som i sig är så typiskt Malmö. Har själv blivit angripen av vakter vid besök på både sjukhus och Arbetsförmedlingen i just Malmö. De har inledningsvis undrat va fan jag gjorde där?

Ja, vad tror ni egentligen blev mitt svar? I båda fallen mitt på dan för bokade besök. Helt olikt hur man blir behandlad i Lund. Är det en vakt man ska behöva bevisa för att man är en legitim besökare? Vad skulle jag annars göra där? Jag åker aldrig till Malmö om jag inte måste.

Men det är något med klientelet i Malmö och/eller att vakterna där blivit hårt prövade att de liksom är trötta på att möta människor. Nu ser ju inte jag ut som de som dessa vakter borde hata så de borde lära sig att inte gå till attack i förebyggande syfte. Vilket ställe är det frågan om eller heter det verkligen Plan B?
Senast redigerad av KamratBlue 2026-09-27 kl. 21:25.
Citera
2026-09-27, 21:46
Medlem
LeifD2s avatar
Har de hyrt in spän-blattar som vakter? Punkare brukar normalt inte vara våldsamma.
Citera
2026-09-27, 21:49
Medlem
BlackBookss avatar
Har fått höra att publiken inte fick lämna området efter de scannat in sig med biljetten, det kan ju lätt tänkas leda till stora irritationer om man typ glömt plånboken i bilen eller på hotellrum och sen inte få komma in igen.
Liksom wtf har aldrig hört talas om såna regler. Är det alltid såna regler på detta ställe?
Citera
2026-09-27, 21:58
Medlem
mishimas avatar
Ja, Plan B ute på Norra Grängesbergsgatan. Känt konsertställe numera.

Verkar ha varit tillresta punkare utifrån som bråkat med vakter. Lite uppfriskande ändå med slagsmål på punkkonsert. Några billaster raggare på det så hade det varit som förr.
Citera
2026-09-27, 22:11
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Ja, Plan B ute på Norra Grängesbergsgatan. Känt konsertställe numera.

Verkar ha varit tillresta punkare utifrån som bråkat med vakter. Lite uppfriskande ändå med slagsmål på punkkonsert. Några billaster raggare på det så hade det varit som förr.

Jaså var du på plats och kan verifiera att det var publiken som började slåss??

För i kommentarerna på Plan Bs Facebooksida så vittnar publik om att vakterna provocerat fram oroligheterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in