2026-09-27, 08:53
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Den gissningen är det närmaste vi kommer, men det känns ändå otroligt på nåt sätt? Att komma med fakta i vissa frågor och presentera dom med verklig statistik för ju få folk att allafall byta åsikt?

Men när faktan presenteras en rad år efteråt så kanske hjärntvätten och de dubbla måttstockarna sen innan har legat tät såpass mycket att man helt enkelt inte kan ta in fakta?
Ja. Finns ju dom som vaknat upp och börjat ifrågasätta. Men finns ju dom som ännu inte är där.
Citera
2026-09-27, 08:56
Avstängd
Mechilas avatar
Dubbla måttstockar används ju lite här och där i samhället vilket man som medborgare rimligtvis känner till då det accepteras. Antar att det ligger i den mänskliga psykologin att hela tiden rangordna och skapa grupperingar.

Vad det gäller "objektiv" nyhetsrapportering får man som nyhetskonsument använda sitt sunda förnuft och tillämpa gammal hederlig källkritik så som man gjorde förr. Nu var det längesedan jag gick i grundskolan men jag vill minnas att man redan där fick lära sig hur man ska se på media.

Det känns självklart att folk ser de dubbla måttstockarna, "det är som det är" säger man och rycker på axlarna. 🥹
Citera
2026-09-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du hade inte heller något exempel. Då vet jag.

Lite ironiskt att någon som frågan handlar om ger sig in i diskussion!
Kanske du som ska förklara hur det kommer sig att du inte ser dessa dubbla måttståckar som många andra ser dagligen i medi blandanat.
Eller du kanske inte förstår begreppet dubbla måttstockar,
Citera
2026-09-27, 09:04
Medlem
Citat:
Varför märker inte Västerlänningar av de dubbla måttstockarna i media kring både en rad politiska områden och frågor, samt om politiker och partier?

Extremt ofta, om inte alltid, så läggs en åsikt, en politiker, eller ofta ett parti fram i ett annat ljus än vad vissa andra åsikter, politiker eller partier gör.

För de som har öppna ögon så kallas detta för dubbla måttstockar, hyckleri och politiskt korrekthet mm.

Men varför är det bara så få som märker det? Är det så svårt att märka av?

Om en nyhetsmedia som skall berätta objektiva nyhetsrapporteringar helt plötsligt säger till mig i inte bara i varje nummer utan var andra eller tredje sida vad jag skall tycka om personer, partier, politik och samhällsfrågor.

Är det då en fortsatt objektiv nyhetsmedia?

Det bästa exemplet på det i västvärlden är väl Vänsterliberalism och liberalismen, allt som har att göra med det är gott och allt som är motsatsen eller ifrågasätter det, nästan uteslutande alltid med fakta, skall man enligt en "objektiv" nyhetsmedia och tidning betrakta som ondska.

Hur hamnade vi såhär snett? Och VARFÖR är det så få människor som inte ens märker att man behandlar frågor, åsikter, partier, politiker, företag och organisationer med uppenbara dubbla måttstockar på en daglig basis i det som är nyhetsmedian i nästan alla västerländska länder?

Det är en del av dagens slaskjournalistik. Det är ju massa annat skit som de också ägnar sig åt alldeles för mycket på daglig basis ex: halmgubbar, cherry picking, whataboutism. osv.
Jag skulle väl säga varför det blivit så här beror nog på en alldeles för stor slagsida på redaktionerna av vänsterfolk, samt att de ska konkurrera mot sociala medier i att dra till sig folk med att få dem att läsa artiklarna, istället för att kolla på massa korkade videoklipp.
Citera
2026-09-27, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Lite ironiskt att någon som frågan handlar om ger sig in i diskussion!
Kanske du som ska förklara hur det kommer sig att du inte ser dessa dubbla måttståckar som många andra ser dagligen i medi blandanat.
Eller du kanske inte förstår begreppet dubbla måttstockar,
Jag vet vad dubbla måttstockar är, men jag förstår inte trådstarten. Man kanske måste vara av någon speciell typ för att fatta?
Citera
2026-09-27, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja. Finns ju dom som vaknat upp och börjat ifrågasätta. Men finns ju dom som ännu inte är där.

Du har rätt, ja så är det!

Jag läste en undersökning om att 80 % av svenskar är för restriktiv invandring, hårdare integrationskrav och utvisning för utländska kriminella.

Det kan ses som sunt förnuft, och uppenbarligen gör det, med tanke på att så många tycker det och i bakgrund till alla problem vi fått i samhället.

Ändå tycker 20 % att nej, vi borde göra precis tvärtom. Även om vi har haft mest skjutningar i Europa, mest våldtäkter per kapita i världen, inga integrations krav alls, utbred islamism, parallella samhälls strukturer, korankravaller, hedersförtryck, hedersvåld, splittring och gigantisk bidragsberoende.

Alltså så mycket som 20 % har inte ens märkt av dessa problem....? Även om det bokstavligen talat har varit i varenda tidning under de närmaste 10 åren på ett mer rapporterande sätt än förr, då problemen har blivit så stora.
Citera
2026-09-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det är en del av dagens slaskjournalistik. Det är ju massa annat skit som de också ägnar sig åt alldeles för mycket på daglig basis ex: halmgubbar, cherry picking, whataboutism. osv.
Jag skulle väl säga varför det blivit så här beror nog på en alldeles för stor slagsida på redaktionerna av vänsterfolk, samt att de ska konkurrera mot sociala medier i att dra till sig folk med att få dem att läsa artiklarna, istället för att kolla på massa korkade videoklipp.

Ja, håller med!

Men frågan är Varför har folk har köpt allt detta och inte märkt av tydliga uppenbara dubbla måttstockar och när något så basalt som en nyhetsmedia som skall rapportera objektivt inte gör det överhuvudtaget på en daglig basis?

Och då talar vi om varenda tidning och nyhetsmedia i hela Sverige historiskt sätt. Sen har problemen blivit så stora att de tvingats nämna det och beröra problemen och att de överhuvudtaget existerar.
Citera
2026-09-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Dubbla måttstockar används ju lite här och där i samhället vilket man som medborgare rimligtvis känner till då det accepteras. Antar att det ligger i den mänskliga psykologin att hela tiden rangordna och skapa grupperingar.

Vad det gäller "objektiv" nyhetsrapportering får man som nyhetskonsument använda sitt sunda förnuft och tillämpa gammal hederlig källkritik så som man gjorde förr. Nu var det längesedan jag gick i grundskolan men jag vill minnas att man redan där fick lära sig hur man ska se på media.

Det känns självklart att folk ser de dubbla måttstockarna, "det är som det är" säger man och rycker på axlarna. 🥹

Historiskt sätt har folk inte märkt någonting utav dessa dubbla måttstockar.

Vänstern, MPs och Centerns väljare är t.ex. fortfarande djupt indoktrinerade av Vänsterliberala teorier som utmynnar i gigantiska samhällsproblem.
Citera
2026-09-27, 09:11
Medlem
Citat:
Jag vet vad dubbla måttstockar är, men jag förstår inte trådstarten. Man kanske måste vara av någon speciell typ för att fatta?

Vet du vad vänsterliberalism är för något?

Vi kan börja där om du vill lära dig?
Citera
2026-09-27, 09:16
Medlem
Citat:

Frågan är hur det kommer sig att vissa människor vägrar inse, se eller förstå vad som står i en tidning som ett exempel, fastän det står mitt framför ögonen.
Vissa människor om definierar vad dom läser, tolkar information åt helvete och får faktiskt text till att bli något helt annat än vad där står i stället för att ta in det där står.
Media påstår att dom är opartiska men det är helt uppenbart att dom inte är det,
Ett bra exempel är SD!
Media har aldrig skrivit något positivt om dom, bara obefogad kritik.
Citera
2026-09-27, 09:17
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Du har rätt, ja så är det!

Jag läste en undersökning om att 80 % av svenskar är för restriktiv invandring, hårdare integrationskrav och utvisning för utländska kriminella.

Det kan ses som sunt förnuft, och uppenbarligen gör det, med tanke på att så många tycker det och i bakgrund till alla problem vi fått i samhället.

Ändå tycker 20 % att nej, vi borde göra precis tvärtom. Även om vi har haft mest skjutningar i Europa, mest våldtäkter per kapita i världen, inga integrations krav alls, utbred islamism, parallella samhälls strukturer, korankravaller, hedersförtryck, hedersvåld, splittring och gigantisk bidragsberoende.

Alltså så mycket som 20 % har inte ens märkt av dessa problem....? Även om det bokstavligen talat har varit i varenda tidning under de närmaste 10 åren på ett mer rapporterande sätt än förr, då problemen har blivit så stora.
Tack.

Ja det är märkligt. Dessa 20% är fortsatt blinda och/eller vågar inte ifrågasätta.
Citera
2026-09-27, 09:19
Medlem
Citat:
Varför märker inte Västerlänningar av de dubbla måttstockarna i media kring både en rad politiska områden och frågor, samt om politiker och partier?

Extremt ofta, om inte alltid, så läggs en åsikt, en politiker, eller ofta ett parti fram i ett annat ljus än vad vissa andra åsikter, politiker eller partier gör.

För de som har öppna ögon så kallas detta för dubbla måttstockar, hyckleri och politiskt korrekthet mm.

Men varför är det bara så få som märker det? Är det så svårt att märka av?

Om en nyhetsmedia som skall berätta objektiva nyhetsrapporteringar helt plötsligt säger till mig i inte bara i varje nummer utan var andra eller tredje sida vad jag skall tycka om personer, partier, politik och samhällsfrågor.

Är det då en fortsatt objektiv nyhetsmedia?

Det bästa exemplet på det i västvärlden är väl Vänsterliberalism och liberalismen, allt som har att göra med det är gott och allt som är motsatsen eller ifrågasätter det, nästan uteslutande alltid med fakta, skall man enligt en "objektiv" nyhetsmedia och tidning betrakta som ondska.

Hur hamnade vi såhär snett? Och VARFÖR är det så få människor som inte ens märker att man behandlar frågor, åsikter, partier, politiker, företag och organisationer med uppenbara dubbla måttstockar på en daglig basis i det som är nyhetsmedian i nästan alla västerländska länder?

Till att börja med så finns inte ”objektiv” media. Alla journalister har någon slags övertygelse och det i sig ger utslag på vad som senare förmedlas.
Samma sak gäller när du tittar på det, du tar in det som redan överensstämmer med dina egna politiska övertygelser och reflekterar knappt ens på det, samtidigt som du tydligt ser när någon istället är vänster.

Det är ju därför som du ser högerpersoner skrika att media är vänstervridet, samtidigt som vänsterpersoner skriker att media är högervridet.

För 30år sen så var journalistiken mer o heltid än idag, men idag så. Isar man inte nyheter på det viset, utan nu är det journalistens tankar om nyheten som gäller, och därmed så blir den färgad åt något håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in