2026-09-27, 12:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ja, lite irriterande kan de nog var ibland...

Men annars är det ju det där med att avfärda, det blir ju lite svårt att föra en diskussion om man likt Ts utgår från att folk är lurade och inte tycker som de tycker egentligen.

Vem är det du menar blivit avfärdad? 🙃
Du kan alltså inte läsa heller. Många människor är förstås lättlurade. Om någon anser att vänsteridioter är det, är det en åsikt som man får debattera utifrån det. Om man tar upp vänstervridningen inom SvT och vad de blivit fällda för, så är det en faktafråga. Om man då bara avfärdar det, utifrån vilka som gjort undersökningen, inte resultatet, har man dubbla måttstockar och är inte inte intresserad av sanningen. Man avfärdar det utan egentlig kritik.
Citera
2026-09-27, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigtunatjejer
Bra svar.

Extremt fördomsfullt påstående, men stora delar av den svenska traditionella högern :

1) Kan med enkelhet, på grund av läsförståelse och förmågan att tolka texter; förstå att det finns dubbla måttstockar, ta till sig fakta som finns dolt eller förvrängt.
2) Har, till skillnad från manliga nymoderater, inget behov av att gå i polemik med oliktänkande genom att klaga på Greta, aktivtister eller kalla dem för vänstervridna.
3) Har den intellektuella kapaciteten och erfarenheten från globala miljöer att förstå att inte alla muslimer är fundamentalister eller alla somalier oförmögna att prestera på arbetsmarknaden.

De flesta förstår såklart att inte alla muslimer är radikala islamister, men när vänstern ska debattera så är ju en negativ tanke om radikala muslimer oxå ett påhopp på samtliga muslimer och därav rasistsiskt.

Det kan man även se i debatten om Den nyblivne riksdagsledamoten från Borlänge.
Man debatterar ämnet men kommer ändå ifrån ämnet och övergår till att han får utstå rasism i kommentarsfälten.
Är det verkligen så jävla viktigt att driva det så långt att det kommer bort från ämnet, (jo, jag fattar att det oxå är poängen, men det är en låg jävla poäng)?
Citera
2026-09-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Av de ovan nämnda DN, SVT, Aftonbladet anser jag att DN och SVT är de värsta exemplen.

DN därför att DN sitter på så höga hästar, "Dagens Nyheter – en trovärdig och kvalitativ nyhetskälla med prisad bildjournalistik och granskningar som gör skillnad." är DN's egen beskrivning av sig som nyhetsorgan, ändå har chefredaktör Peter Wolodarski uttalat att de bedriver agendajournalistik. År ut och år in, dag efter dag, publicerar DN bekymrade artiklar, grinar och jämrar sig över Donald Trump, Jimmie Åkesson, SD, hotet från högerextremismen och nazisterna i Sverige, de hittar påstådda kopplingar till Putin och Ryssland lite här och där och framstår emellanåt som nästan besatta tycker jag, framförallt av Donald Trump, verkligen TDS varning där.

Tänker på skillnaden i hur rapporteringen såg ut när Joe Biden var president.

Aftonbladet är i en klass för sig men det har ju varit allmänt känt länge att Aftonbladet bedriver vänsterjournalistik med kraftig slagsida åt vänster.

SVT och SR, public service är ändå det värsta exemplet eftersom dessa finansieras via en individuell public service-avgift som tas ut via skattsedeln:

https://www.vlt.se/opinion/debatt/medias-politiska-slagsida/

https://research.chalmers.se/publication/518198/file/518198_Fulltext.pdf

Vad gäller Dagens Nyheter så är det många som har övergivit blaskan i besvikelse sedan Peter Wolodarski blev chefredaktör.
Du nämner skillnad i rapporteringen av Biden och Trump. Det är två olika typer. Jag vill minnas att traditionella medier skrev väldigt mycket om Bidens bloopers samt hans begynnande demens, medan i Trumps fall skriver man om hans idiotiska tourettes-grejer.
Inget konstigt mao.
Citera
2026-09-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
.
.
"Dubbla måttstockar" känns inte som det mest adekvata uttrycket här.

Det du är ute efter är väl vad som fordom kallades PK, d.v.s. det handlar om den vänsterextremistiska och vänsterliberala s.k. åsiktskorridoren.

Fast den frågan är ju inte precis ny i debatten. Är det en upprepning av den debatten du vill ha?

Ok, jag nämner pk i TS med.
Citera
2026-09-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigtunatjejer
Bra svar.

Extremt fördomsfullt påstående, men stora delar av den svenska traditionella högern :

1) Kan med enkelhet, på grund av läsförståelse och förmågan att tolka texter; förstå att det finns dubbla måttstockar, ta till sig fakta som finns dolt eller förvrängt.
2) Har, till skillnad från manliga nymoderater, inget behov av att gå i polemik med oliktänkande genom att klaga på Greta, aktivtister eller kalla dem för vänstervridna.
3) Har den intellektuella kapaciteten och erfarenheten från globala miljöer att förstå att inte alla muslimer är fundamentalister eller alla somalier oförmögna att prestera på arbetsmarknaden.

Håller med allt och håller med nästan allt i punkt 2. Det är väldigt nära att man kallar folk vänstervridna i en debatt där personen man pratar med har fått helt fel information och är djupt indoktrinerad till den grad att den måste förolämpa den andra personen den pratar med hela tiden.

Ofta beror det på att personen är hjärntvättad till den grad att den tror den pratar med någon som är ondskefull, då kan man vara även om det är fel uttryck; vänstervriden.

Man är helt enkelt vänsterhjärntvättad, eller hjärntvättad som mer vanligare uttryck.

Men folk som använder vänstervriden kanske ofta gör det för att de jämnt debatterar dessa på nätet och är en del av en polariserad nutida kultur där kulturkriget har eskalerat till maximala nivåer runt omkring när det blev tal om att det finns oändligt med kön t.ex.

Då märkte jag att det blev en annan klang och tonart, och folk som var totala psykfall från vänstern började bråka med totala idioter och ibland psykfall från högern. Alltså extrempolerna mot varandra i en helt onödig debatt även om saker i den debatten är värda och diskutera och sedan besluta om vad man ska ha eller inte, eller vad som skall definera vad.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-27 kl. 13:30.
Citera
2026-09-27, 13:30
Medlem
Dansk media håller inte på som Srockholm. De kallar en spade för en spade. Alla på SVT och DN skylle skita på sig om det dök upp en dansk main stream jornalist på red.

Där debatteras tex att de politiska partier som kräver mångkultur är ansvariga för våldtäkter, mord mm. Dansk media är på folkets sida. Inte elitens.

Ett exempel

https://www.bt.dk/debat/eva-selsing-lars-loekke-er-medansvarlig-for-den-tilvandrede-vold?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_sourc e=Facebook&fbclid=IwY2xjawS7TCRleHRuA2FlbQIxMQBzcn RjBmFwcF9pZA80MDk5NjI2MjMwODU2MDkAAR6a6NJn9ip-YOVP6LGhUsFYoHD 4QU_V2BqfjY6RY32YITfIEiI0BaAXYmuKaA_aem_W3f8p3DWXy XYAYERQ7TfPQ#Echobox=1783449834
Citera
2026-09-27, 13:30
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Ok, jag nämner pk i TS med.
.
.
Ja för all del. Det är ju skit, så man kan förstås ta ett varv till då.

PS Idag känner jag mig lite förståndsvarierad och icke-binär. Men ibland händer det att jag känner mig inte som man utan som kvinna och gravid och då vill jag naturligtvis kunna få abort.Det är ju så självklart.
Citera
2026-09-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du kan alltså inte läsa heller. Många människor är förstås lättlurade. Om någon anser att vänsteridioter är det, är det en åsikt som man får debattera utifrån det. Om man tar upp vänstervridningen inom SvT och vad de blivit fällda för, så är det en faktafråga. Om man då bara avfärdar det, utifrån vilka som gjort undersökningen, inte resultatet, har man dubbla måttstockar och är inte inte intresserad av sanningen. Man avfärdar det utan egentlig kritik.

Undersökningen gjordes av Näringslivets medieinstitutet. Vilket någon höjdare sa "borgerlig undersökning" om.

I texten till länken står de att de har utgått från Granskningsnämndens egna fällanden och domar. Vilket inte kan tänkas vara politiskt färgade till höger framförallt.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/

Att man inte förstår att det är fakta säger allt. I artikeln framgår att nästan alla 50 domar om politisk färgning som SVT blev fällda för var i favör för Liberalism och Grön politik.

Det visar tycker jag väldigt svart på vitt att det finns en politisk färgning i något så avgörande som vår egna Statsmedia och som har inte mindre än 8 miljarder av våra resurser till att utföra politiskt färgade nyheter och vilseleda folket i olika politiska frågor.

Beviset finns ju här:
https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/

Vad mer bevis vill en person som Merchila ha?
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-27 kl. 13:43.
Citera
2026-09-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ja, lite irriterande kan de nog var ibland...

Men annars är det ju det där med att avfärda, det blir ju lite svårt att föra en diskussion om man likt Ts utgår från att folk är lurade och inte tycker som de tycker egentligen.

Vem är det du menar blivit avfärdad? 🙃

Undersökningen gjordes av Näringslivets medieinstitutet. Vilket någon höjdare sa "borgerlig undersökning" om.

I texten till länken står de att de har utgått från Granskningsnämndens egna fällanden och domar. Vilket inte kan tänkas vara politiskt färgade till höger framförallt.

Att man inte förstår att det är fakta säger allt. I artikeln framgår att nästan alla 50 domar om politisk färgning som SVT blev fällda för var i favör för Liberalism och Grön politik.

Det visar tycker jag väldigt svart på vitt att det finns en politisk färgning i något så avgörande som vår egna Statsmedia och som har inte mindre än 8 miljarder av våra resurser till att utföra politiskt färgade nyheter och vilseleda folket i olika politiska frågor.

Beviset finns ju här:

Vad mer bevis vill en person som Merchila ha?
Citera
2026-09-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Läser du inga tidningar eller tittar på tv?
Kan du inte bara visa var media har dubbla måttstockar?
Citera
2026-09-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
handlar granskningsnämnden alltid om att vänsterstyrning?

Det visar tycker jag väldigt svart på vitt att det finns en politisk färgning i något så avgörande som vår egna Statsmedia och som har inte mindre än 8 miljarder av våra resurser till att utföra politiskt färgade nyheter och vilseleda folket i olika viktiga politiska frågor.

Beviset finns ju här:
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-27 kl. 14:02.
Citera
2026-09-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman

Det visar tycker jag väldigt svart på vitt att det finns en politisk färgning i något så avgörande som vår egna Statsmedia och som har inte mindre än 8 miljarder av våra resurser till att utföra politiskt färgade nyheter och vilseleda folket i olika viktiga politiska frågor.

Beviset finns ju här:
Så högerstyrning till skillnad mot vad ts tror och påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in