2026-09-26, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
Det känns som att ingen riktigt tror på det längre, trots forskning. Medan jag själv är övertygad känns det som att vanliga människor inte diskuterar det, prioriterar det i sina liv eller ens tror på det.

Om ni inte tror på det, varför?

Om ni tror på det, känner ni flera som inte tror på det? Kan ni umgås med sådana, med tanke på att det är en ganska stor skillnad i värderingar?
Jag som SDare tror fullt ut på klimatförändring.
Dvs jag tror på att klimatet förändras.

Däremot är jag starkt kristisk till att det människan gör påverkar i någon större utsteckning.
Det vi gör är bara en bråkdel av vad som faktiskt påverkar.

Dessutom är alla försök som MP, Extinsion Rebellion, Återställ våtmarker osv direkt kontraproduktiva för den delen som människan faktiskt påverkar.

Men för miljöns skull kan denna kontraproduktivitet kvitta eftersom den fortfarande bara är en bråkdel av sammanhanget.

Sättet MP, Extinsion Rebellion, Återställ våtmarker osv försöker hanterar deras påstådda situation på direkt skadlig för hela smahället, och då framförallt ekonomin.
Eftersom åtgärderna kostar multum, utan att egentligen få något tillbaka, och då menar jag få något tillbaka i form av att klimatet faktiskt återgår eller i alla fall avstannar.

Ingen jag umgås med pratar om klimat eller miljö förutom en ensamvarg som tillhör PK eliten.
Ingen pratar om det på jobb heler, de flesta tycker osm jag att ja klimatet förändras men inget vi kan göra något åt endå.
Citera
2026-09-27, 00:01
Medlem
Folk som tror på klimatförändringar är samma idioter som tror på kommunismen. Det pågår en rabiat hjärntvätt. Att lilla Sverige, där vi sopsorterar allting, skulle påverka klimatet.

Det är bara rabiata småflickor som Greta Thunberg (hoppas hon får samma öde som Rosa Luxemburg) som har fått för sig att klimatförändringar är något. I deras små barbiehjärnor måste de ha någonting att tro på och hetsa upp sej på.
Citera
2026-09-27, 00:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det känns som att ingen riktigt tror på det längre, trots forskning. Medan jag själv är övertygad känns det som att vanliga människor inte diskuterar det, prioriterar det i sina liv eller ens tror på det.

Om ni tror på det, känner ni flera som inte tror på det? Kan ni umgås med sådana, med tanke på att det är en ganska stor skillnad i värderingar?

Tror inte ett ögonblick på det. Låt Mainstream media köra sin larviga agenda, bryr mig inte. "KLIMATFÖRÄNDRING" är en idé aom genererar många sköna små pengar och det är politiskt korrekt att tycka att det är på riktigt.

Tänk om man kunde göra något åt miljö-problemen DÄR DE FINNS, men det beror framför allt ofta på korruption, dålig politik. Istället för att snacka sig varma om den totala myten "Global Warming" - gör något åt Indien, Bangladesh, Pakistan, Malaysia som slänger lastbilsflak med osorterade sopor i havet VARJE DAG. Åk dit och rensa havet från öar av sopor!

Nej, jorden blir inte varmare. Om något, så blir den kallare. De senaste tre somrarna har det varit rekordstor isbildning på Arktis och Antarktis mitt i SOMMAREN. Vi är på väg sakta men säkert till en ny istid. Temperaturerna kan fluktuera på vägen dit!

När folk uttalar sig om den senaste hjärntvättningen från SVT och TV4 iakttar jag dem bara med en sorgsenhet i blicken. Jag vet ju vilket j-vla liv det blir om jag säger "Du är ju hjärntvättad av SVT/etc".

(Det finns förvisso något bra program på SVT - men också en himla massa propaganda! Tyvärr. Tänk själv istället.)
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-09-27 kl. 00:33.
Citera
2026-09-27, 00:33
Medlem
rusmags avatar
Citat:

Hur ska man som enskild privatperson kunna ens "prioritera" frågan?

Det vi kan spela på är att ta bort ett par ton CO2 per år... När det finns länder som driver hela sin ekonomi på kolkraft.

Bara Bełchatów i Polen släpper ut ungefär lika mycket CO2 som Sverige totalt under ett år.

Om man ska börja nånstans, så är det där! Inte att vi enskilda ska svälta oss till döds med massor av symbolpolitiska "åtgärder".

Klart vi ska bry oss, men som sagt, det är helt snedvridet, hela debatten! Jag orkar inte med alla aktivister som vill begränsa vanliga människors liv.
Citera
2026-09-27, 00:52
Medlem
dude2ks avatar
Nej, det är bara påhitt.. eller ett bedrägeri rättare sagt.

Om det hade varit på riktigt så hade man märkt av det vilket man inte gör.
Citera
2026-09-27, 01:09
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:

Varför riktar du frågan om man kan umgås med oliktänkande enbart till människor som tycker som du?

Och nä, jag tror inte på så kallade klimatförändringar, det handlar om maktmissbruk och att styra människor.
Citera
2026-09-27, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag vet flera (via deras mindre barn som informerat mig om hur deras föräldrar röstat) som röstar på miljöpartiet. Sen reser de på flotta långa resor utomlands och köper nya stora bilar. Så trodde jag inte människor som prioriterar miljö och klimat beter sig. Nästan som att de skiter i miljö och klimat, och samtidigt vill inbilla sig själva att de bryr sig om miljö och klimat.

Tokigt eller hur?
Någen folk gör sig personlig vinst på omvärldens bekostnad, inte alltid den man tror.
Citera
2026-09-27, 01:16
Medlem
Självklart tror jag att klimatet ändras. Jag märker det ju tom själv på att växter som inte trivdes på mina breddgrader när jag var barn nu själv etablerar sig där jag bor.

Om människan påverkar eller inte vet jag inte, men det är väl inte helt osannolikt.

Tror jag att vi kan stoppa klimatförändringarna? Svar nej. Människan får anpassa sig.
Citera
2026-09-27, 01:24
Medlem
needAlifes avatar
Jag tror på det absolut, givetvis är det så att om vi bränner kol och olja i 150 år så ger det utslag på atmosfären. Men med det sagt är det det sista jag tänker på. Sverige har landhöjning, Skåne kan möjligen drabbas av vatten höjning men i övrigt är jag noll orolig. Bara trevligt att det blir varmt och skönt. Vad resten av världen pysslar med är inte mitt eller vårt problem. Om skiten träffar fläkten får vi väl ta fram kulsprutorna bara för att skydda gränsen. Sverige kommer klara sig.

Vi ska också komma ihåg att när dinosaurierna vandrade här var det runt 10 grader varmare i genomsnitt. Jorden kommer överleva oavsett.
Citera
2026-09-27, 01:35
Medlem
Batagares avatar
Herregud nu får ni ju ge er om klimatbluffen!
Läs på och lär er hur det verkligen ligger till och lite inte på såna som lever gott på alla "klimatpengar" och rider på vågen till den dött ut..
Allt går i cykler och vi kan inte göra ett skit åt hur jorden kommer leka med oss. Det blir varmare på ett ställe, kallare på ett annat, mindre vatten på ett ställe och mer på ett annat! Det kallas VARIATIONER och har alltid funnits och kommer alltid finnas!
Citera
2026-09-27, 01:40
Medlem
Smekarn87s avatar
Ja. De gaser som bildas vid förbränning är bättre på att fånga elektromagnetisk strålning än andra gaser. Naturen är sådan beskaffad och man kan inte komma från en situation där man måste tillföra energi för att bli av med växthusgaser.
Citera
2026-09-27, 01:45
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Tro är ett besvärligt ord som för tankarna till religion och med det också hur religiösa ofta hävdar att deras tro är vad som stärker dem i sin tillvaro av ovetskap. Det vet genom tro, men att tro är samtidigt att inte veta.

Klimatförändringarna är konstaterade genom tillämpning av den vetenskapliga metoden på ett stort antal observerade fenomen inom vitt skilda naturvetenskapliga områden. Att som lekman säga att man tror på dessa resultat låter som att man har tagit till sig något med omfattande osäkerhet och att nästan vad som helst hade kunnat accepteras under samma premisser. Klimatvetenskap som religion, som den ofta kallas av anhängare av etablerade religioner för att för dessa att på så sätt försöka visa att religion inte är att lita på - inklusive deras.

Inte ens klimatforskare har full förståelse för hela fältet då det är mycket omfattande, så även dessa har tro i sitt förhållningssätt till andra forskares resultat inom andra områden. Det skulle helt enkelt inte gå att ta in allt.

Den vetenskapliga metoden har visat sig vara ett bra sätt att veta saker på. Dess korrekta tillämpning är det som gör vetenskapen till en självrättande process, till skillnad från religioner som bland kallas för andra sätt att veta. Den sista delen i jämförelse med den första får den sistnämnda att falla platt då dess anspråk inte kan verifieras.

Hur skulle vi kunna leva våra liv om vi aldrig skulle förlita oss till vår tro. Att testa om golvet framför oss håller för vår vikt inför varje steg är inte ett praktiskt sätt att leva. Men att helt förlita sig på tro är inte heller praktiskt möjligt, som fanatiska kristna predikanter i USA fått lära sig den hårda vägen då deras tro på Jesus inte var nog för att överleva skallerormarna de plockade upp inför församlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in