2026-09-26, 22:34
Medlem
-Nederbird-s avatar
Klimatförändringar orsakade av människan är verkliga och bör motarbetas, men det är inte frågan om panik och forskningen har enligt media alltid varit rungande överens om att det är 10 år kvar att lösa det (har de sagt i över 50 år nu).
Citera
2026-09-26, 22:34
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Klimatet har förändrats cykliskt i en miljon år.

Diagram
Precis så är det. Klimatet går i cykler och de som är "klimatvurmare" är ju just de som är klimatförnekarna som inte accepterar FAKTA. Så skyller de på alla andra att vara "klimatförnekare" 🤣🤣🤣
Citera
2026-09-26, 22:42
Medlem
Behöver inte tro på det iom att all forskning tydligt pekar åt samma håll.
Citera
2026-09-26, 22:43
Medlem
Turphiees avatar
Citat:

Diagram

Det finns såna diagram som du länkar och det finns såna diagram som visar raka motsatsen till det du länkar.
Vad gör sitt diagram mer korrekt? Redogör gärna med hänvisningar.
Citera
2026-09-26, 22:50
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Behöver inte tro på det iom att all forskning tydligt pekar åt samma håll.
Samma forskning som i 100+ års tid sagt att "vi har bara 10 år på oss"?
Citera
2026-09-26, 23:05
Medlem
Batagares avatar
Atmosfärens temperatur beror dels på hur mycket solvärme som når jordytan, dels på atmosfärens massa och det tryck den utsätts för av Jordens gravitation. Solvärmen begränsas av dygnets mörka tider, låg solvinkel närmare polerna, mörka årstider samt skymmande moln och stoft. Nu är Solen åter lika passiv som under Lilla Istiden. Det förebådar kallare klimat. Inget att glädjas åt – men väl att planera för. Mänskligheten är nu bättre rustad än inför Lilla Istiden (ca 1300-1870).
Citera
2026-09-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

God sed enligt forskare, om jag kommer ihåg, är väl mätbara resultat.

Raka motsatsen till klimathysterin som startar om med några års mellanrum.
Citera
2026-09-26, 23:15
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
Det känns som att ingen riktigt tror på det längre, trots forskning. Medan jag själv är övertygad känns det som att vanliga människor inte diskuterar det, prioriterar det i sina liv eller ens tror på det.

Om ni inte tror på det, varför?

Om ni tror på det, känner ni flera som inte tror på det? Kan ni umgås med sådana, med tanke på att det är en ganska stor skillnad i värderingar?

Va e d me dej?

Klimatförändringar har skett historiskt i alla tider sen vår planets födelse.
Och de sker ännu i våra dagar.

Frågan du skall ställa dig, och som redan skett i hundra tidigare trådar, är om vi människor är orsaken till dagens förändringar.

Det kan vara så men i vilken utsträckning kan ingen säga helt säkert.
Men det lär det tvistas om så länge vi lever.
Citera
2026-09-26, 23:20
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:

Diagram
Ditt diagram visar ju bara 20.000 år, och tvärtom det du säger, att temperaturen stigit dramatiskt på bara 100 år.

Till saken kan sägas att vi inte påverkar klimatet så mycket men eftersom systemet är så skört så får även små förändringar stora konsekvenser.
Citera
2026-09-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Kan du länka till en forskningsrapport som hävdar det? Och 10 år på oss för vad, för att förhindra vad?
Citera
2026-09-26, 23:22
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Jag vet flera (via deras mindre barn som informerat mig om hur deras föräldrar röstat) som röstar på miljöpartiet. Sen reser de på flotta långa resor utomlands och köper nya stora bilar. Så trodde jag inte människor som prioriterar miljö och klimat beter sig. Nästan som att de skiter i miljö och klimat, och samtidigt vill inbilla sig själva att de bryr sig om miljö och klimat.
Citera
2026-09-26, 23:22
Medlem
Majsmannen2s avatar
Jag är rätt egoistisk och tänker att mitt liv på jorden kommer att kunna fortsätta ungefär som det gör.

Kanske är jag inte så annorlunda och fler tänker som jag.

Men visste jag att jag var tvungen att göra något för miljön för att få fortsätta leva om två veckor då hade jag tagit tag i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in