2026-09-26, 21:26
Medlem
ljummenprutts avatar
Det känns som att ingen riktigt tror på det längre, trots forskning. Medan jag själv är övertygad känns det som att vanliga människor inte diskuterar det, prioriterar det i sina liv eller ens tror på det.

Om ni inte tror på det, varför?

Om ni tror på det, känner ni flera som inte tror på det? Kan ni umgås med sådana, med tanke på att det är en ganska stor skillnad i värderingar?
Citera
2026-09-26, 21:28
Medlem
Vi bor inte i ett land som påverkas så mycket. Därför.
Citera
2026-09-26, 21:36
Avslutad
8 miljarder människor, som ska ha mat, som ska transportera sig, som ska skita och pissa, ... det vore konstigt om vi inte påverkade klimatet.
Citera
2026-09-26, 21:39
Medlem
Satans flum. Givetvis ändras klimatet. Även om människors påverkan lät vara föga, är den också potentiellt stor.

Men att betala mer skat4 skulle innebära bättre klimat, är superflum.
Citera
2026-09-26, 21:41
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Att människan påverkar klimatet vet man, men inte så mycket som påstås!
Det finns mycket överdrifter i debatten kring det här, och visst ska man kanske låta bli att spola ner giftiga kemikalier i toaletten. Men jorden går inte under ändå, det är bara skrämselpropaganda från miljömuppar som inte har nåt bättre att göra med sitt liv.
Citera
2026-09-26, 22:09
Medlem
Dimpens avatar
Jodå, visst förändras klimatet. Det har det alltid gjort. Precis som årstiderna. Det jag INTE tror är att vi skulle kunna göra nåt åt det och heller inte har någon anledning att göra det. Varför gör vi inte nåt åt årstiderna då. Ingen pratar om "årstidskris" när våren kommer och det blir varmare, precis som när klimatet förändras i sina cykler.
Citera
2026-09-26, 22:21
Medlem
Självklart tror jag på klimatförändringar, det bodde sköldpaddor här för ett antal tusen år sedan.
Citera
2026-09-26, 22:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Jodå, visst förändras klimatet. Det har det alltid gjort. Precis som årstiderna. Det jag INTE tror är att vi skulle kunna göra nåt åt det och heller inte har någon anledning att göra det. Varför gör vi inte nåt åt årstiderna då. Ingen pratar om "årstidskris" när våren kommer och det blir varmare, precis som när klimatet förändras i sina cykler.
Klimatet har förändrats cykliskt i en miljon år.

Diagram
Citera
2026-09-26, 22:25
Medlem
Folk har väl riktiga problem att bry sig om i sina liv än om vädret går upp eller ned någon grad pga förmodligen helt naturliga förändringar? Vi vet ju alla att Sverige upplevt många istider genom historien, utan mänsklig påverkan.
Citera
2026-09-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
Det känns som att ingen riktigt tror på det längre, trots forskning. Medan jag själv är övertygad känns det som att vanliga människor inte diskuterar det, prioriterar det i sina liv eller ens tror på det.

Om ni inte tror på det, varför?

Om ni tror på det, känner ni flera som inte tror på det? Kan ni umgås med sådana, med tanke på att det är en ganska stor skillnad i värderingar?

Ingen vanlig människa är det minsta intresserad av att prata om "klimatet" längre.

I sitt handlande så agerar en stor majoritet som om allt som har med klimat att göra bara är påhittat nonsens som politiker och journalister sysslar med.

Om du frågar dem däremot så säger de så klart att de tror på klimatpolitiken. Det blir enklast så, och man vill ju inte vara någon sådan där "klimatförnekare" för de har tydligen lika låg status som "Covidförnekare" eller Trumpanhängare.

Men mitt intryck är att nästan ingen längre tror att politikernas ältande har något med verkligheten att göra.
Citera
2026-09-26, 22:30
Medlem
Klart klimathotet är på riktigt. Det finns liksom inget att säga om det. Däremot tar det väl 1000 år innan det dödar oss. AI gör det innan dess.
Citera
2026-09-26, 22:34
Medlem
Tintinikongos avatar
Min åsikt är att klimatet kanske är på väg att ändras. Men jag tror inte det beror på människan. Så jag bryr mig inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in