2026-09-26, 16:28
Medlem
Mechilas avatar
Råkade snubbla över klippet:

"JO-video - Polis maktmissbruk"
på Youtube.

Självklart retar det upp mig... 😡

Det handlar alltså om en man som ringt 11414 eller kanske mer troligt 112 då han stött på en kvinna som han menar mår uppenbart psykiskt dåligt. Han uppger även att kvinnan klappat till honom. Det två poliser som påbörjat ärendet knallar iväg med kvinnan en bit.

Ytterligare en patrull ansluter och tycks från första sekund utan några egentliga skäl anse att inringaren är misstänkt och greppar därför tag i mannens underarm i ett typiskt "polisgrepp" innan hon sätter igång med att lite tafatt undersöka vad som hänt.

Är det på det här sättet vi vill att svensk polis arbetar eller vore det önskvärt om hon gjorde som mannen i videon ber henne, att ta ett steg tillbaka och be om ursäkt?

Jag kan för egen del inte köpa polisens argument att hon inte vet vem mannen är och att hon gör det för säkerhetens skull. Precis som mannen påtalar hade hon knappast agerat som hon agerade mot en äldre kvinna i samma situation.
Citera
2026-09-26, 16:43
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila

på Youtube.

Det handlar alltså om en man som ringt 11414 eller kanske mer troligt 112 då han stött på en kvinna som han menar mår uppenbart psykiskt dåligt. Han uppger även att kvinnan klappat till honom. Det två poliser som påbörjat ärendet knallar iväg med kvinnan en bit.

Ytterligare en patrull ansluter och tycks från första sekund utan några egentliga skäl anse att inringaren är misstänkt och greppar därför tag i mannens underarm i ett typiskt "polisgrepp" innan hon sätter igång med att lite tafatt undersöka vad som hänt.

Är det på det här sättet vi vill att svensk polis arbetar eller vore det önskvärt om hon gjorde som mannen i videon ber henne, att ta ett steg tillbaka och be om ursäkt?

Jag kan för egen del inte köpa polisens argument att hon inte vet vem mannen är och att hon gör det för säkerhetens skull. Precis som mannen påtalar hade hon knappast agerat som hon agerade mot en äldre kvinna i samma situation.
Något har ju uppenbart hänt innan han började filma som har föranlett det som finns på videon. Polisen tar inte och håller fast någon utan anledning. Troligtvis har han varit utåtagerande och otrevlig mot någon eller några på plats som polisen/poliserna har hört som vittne.
Citera
2026-09-26, 16:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Något har ju uppenbart hänt innan han började filma som har föranlett det som finns på videon. Polisen tar inte och håller fast någon utan anledning. Troligtvis har han varit utåtagerande och otrevlig mot någon eller några på plats som polisen/poliserna har hört som vittne.
Har du kollat på klippet? Poliserna har förutfattade meningar. Hade han varit gärningsmannen hade han ju stuckit därifrån. Han står ju kvar och t o m hälsar på dem vänligt.
Citera
2026-09-26, 16:59
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Har du kollat på klippet? Poliserna har förutfattade meningar. Hade han varit gärningsmannen hade han ju stuckit därifrån. Han står ju kvar och t o m hälsar på dem vänligt.
Nu var det inte det som jag menade, att han skulle varit gärningsmannen, utan jag menar att han har ju uppenbarligen varit inblandad i incidenten som polisen blev kallad till då han själv säger att det var han som ringde till polisen, och utan att veta vad som hände innan så kan vi inte veta vad som hänt mer än att gå på beteendet hos poliserna som tar tag i honom, vilket man vanligtvis inte gör med ett vittne. Så någonting har han gjort.

Btw, har sett den där videon ett flertal gånger tidigare innan denna tråden ens existerade.
Senast redigerad av -Nigger- 2026-09-26 kl. 17:02.
Citera
2026-09-26, 17:16
Medlem
Smekarn87s avatar
Det är lite felet med människor som vill bli lärare läkare polis m.m. De är så avsiktsdrivna. De vill göra rätt till den milda grad att avsikten bestämmer och inte formen. De behöver ha bättre koll på reglerna kring våld och tvång för mannen I filmen har ju likt alla här i Sverige avsagt sig rätten att använda våld. Det är faktiskt förkastligt att polisen inte artikulerade sin rätt att bruka våld som polisen gjorde I filmen. Det räcker inte att säga att de brukar hålla fast folk utan de hade behövt peka på pl14 eller något.
Citera
2026-09-26, 17:24
Medlem
Smekarn87s avatar
Obehagligt att se polisen tro att de utan risk för påföljd eller för att de är kvinnor ska tro att de kan bruka våld utan risk för påföljd.
Citera
2026-09-26, 17:32
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Obehagligt att se polisen tro att de utan risk för påföljd eller för att de är kvinnor ska tro att de kan bruka våld utan risk för påföljd.
Hur tänkte du nu?
Hur brukar dom våld?
Hatar du bara kvinnor?
Citera
2026-09-26, 17:44
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Hur tänkte du nu?
Hur brukar dom våld?
Hatar du bara kvinnor?

Dom håller honom i armen. Ingen äger rätt att hålla kvar bågon på det sättet om inte ett brott begåtts. De utnyttjar sin maktposition också. Hade en vanlig person hållt fast mig så hade jag fredat mig men jag hade kanske avvaktat om det var poliser.
Citera
2026-09-26, 17:51
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Hur tänkte du nu?
Hur brukar dom våld?
Hatar du bara kvinnor?

Medborgaren har liksom frivilligt lämnat ifrån sig våldsmonopolet och jag vill inte se mitt skattefinansierade våldsmonopol användas mot laglydiga människor som I klippet
Citera
2026-09-26, 17:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nej, det där är inte sant. Det förekommer ju att förövaren inom en relation ringer polisen och försöker få dem att låsa in partnern .. Typ för att förekomma anmälningar mot sig själv.

När polisen kommer dit så kan hon inte veta vilken roll han spelar. Det hon kan se är att han befinner sig där och med sin kamera utgör en aktiv del i situationen.

Jag tycker det snarare är konstigt att den första polisen inte tagit reda på hans identitet, eftersom han
Utger sig för att vara inringare
Säger att han är vittne
Uppger att han följt efter kvinnan från spårvagnen eller tunnelbanan..

Nu har han agerat god samarit, men polisen måste ju givetvis säkerställa att han är det och vilken roll han har.

Med det sagt så är poliskvinnan väldigt osmidig, däremot har hon knappast begått något tjänstefel.
Själv har jag aldrig varit med om att polisen håller fast mig om jag står kvar på platsen och är beredd att uppge vem jag är och lämna en förklaring/vittnesmål.

Samtidigt så är ju han också agiterad och låter inte polisen prata till punkt, vilket nog bidrar till polisens agerande.

Jag har lärt mina barn att - även om du tycker polisen gör fel och du har rätt. Samarbeta för att hålla situationen lugn och anmäl det du anser är felaktigt efteråt.
Det är bästa sättet för att inte eskalera situationen.
Citera
2026-09-26, 18:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila

på Youtube.

Det fetade.
Nej, jag har också svårt att köpa den motiveringen eftersom han står still och enbart uppmanar henne att släppa armen.
Citera
2026-09-26, 18:26
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Dom håller honom i armen. Ingen äger rätt att hålla kvar bågon på det sättet om inte ett brott begåtts. De utnyttjar sin maktposition också. Hade en vanlig person hållt fast mig så hade jag fredat mig men jag hade kanske avvaktat om det var poliser.
Fel. Polislagen paragraf 10 ger poliserna stöd för det. Även paragraf 13 om han börjar bråka osv.
Du behöver beakta alla parametrar som har med händelsen att göra. Du kan inte bara förutsätta att poliserna är maktmissbrukare.
Vad har skett som har föranlett polisen har tillkallats? Finns det våldsamma okända personer inblandade. Det vet inte polisen när de kommer dit. De vet inte att personen som filmar är den som ringt in. Han kan ju vara farlig, efterlyst osv. Då får polisen vidta åtgärder, och det inkluderar att hålla fast någon som verkar agiterad.
Senast redigerad av -Nigger- 2026-09-26 kl. 18:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in