2026-09-26, 18:36
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Fel. Polislagen paragraf 10 ger poliserna stöd för det. Även paragraf 13 om han börjar bråka osv.
Du behöver beakta alla parametrar som har med händelsen att göra. Du kan inte bara förutsätta att poliserna är maktmissbrukare.
Vad har skett som har föranlett polisen har tillkallats? Finns det våldsamma okända personer inblandade. Det vet inte polisen när de kommer dit. De vet inte att personen som filmar är den som ringt in. Han kan ju vara farlig, efterlyst osv. Då får polisen vidta åtgärder, och det inkluderar att hålla fast någon som verkar agiterad.

Jag som medborgare tycker att hela situationen hade kunnat lösas om de pekat på ett lagrum. Hade de sagt jag håller dig enligt PL11 exempelvis då hade jag i egenskap av medborgare varit 100% nöjd. Det är kritiskt att de pekar på varifrån mandatet kommer ifrån. Deras egenmäktiga beteende visar på att de på ett personligt pla inte tycker de behöver ett mandat.
Senast redigerad av Smekarn87 2026-09-26 kl. 18:42.
Citera
2026-09-26, 18:38
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag som medborgare tycker att hela situationen hade kunnat lösas om de pekat på ett lagrum. Hade de sagt jag håller dig enligt PL11 exempelvis då hade jag i egenskap av medborgare varit 100% nöjd.
Visst. Jag kan hålla med om att det är lite oprofessionellt från polisens sida. Men att kalla det maktmissbruk är lite löjligt.
Finns betydligt värre saker som hade kunnat hända, speciellt om det inte hade funnits kameror.
Citera
2026-09-26, 19:43
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Visst. Jag kan hålla med om att det är lite oprofessionellt från polisens sida. Men att kalla det maktmissbruk är lite löjligt.
Finns betydligt värre saker som hade kunnat hända, speciellt om det inte hade funnits kameror.

Mitt problem är att jag inte litar på folk som är avsiktsdrivna riktigt. Deras agendor konkurrerar med der samhället satt dem att göra.
Citera
2026-09-26, 22:32
Medlem
Dimpens avatar
Till och börja med så kan ju polisen följa uniformsreglementet och bära mössa enligt PMFS 2018:12, 3 kap, 4 § (https://lagen.nu/pmfs/2018:12)
"Utomhus ska mössa bäras till uniform. Detta gäller inte när hjälm, skyddsmask eller liknande skyddsutrustning hindrar bärandet."
Så den dag poliser, särskilt kvinnor som bryter mest mot regelverket, följer de regelverk de är satta att upprätthålla, och polismyndigheten ger represalier till den polis som inte följet regelverket, då kan de kanske få någon form av grundläggande respekt.
Senast redigerad av Dimpen 2026-09-26 kl. 22:48.
Citera
2026-09-26, 22:40
Medlem
Smekarn87s avatar
På jägarstenåldern på savannen. Då hade jag tagit livet av de tyranner vi ser på videon. Idag får jag nöja med med att rösta bort dem.
Citera
2026-09-27, 07:41
Medlem
Citat:
Fel. Polislagen paragraf 10 ger poliserna stöd för det. Även paragraf 13 om han börjar bråka osv.
Du behöver beakta alla parametrar som har med händelsen att göra. Du kan inte bara förutsätta att poliserna är maktmissbrukare.
Vad har skett som har föranlett polisen har tillkallats? Finns det våldsamma okända personer inblandade. Det vet inte polisen när de kommer dit. De vet inte att personen som filmar är den som ringt in. Han kan ju vara farlig, efterlyst osv. Då får polisen vidta åtgärder, och det inkluderar att hålla fast någon som verkar agiterad.

Paragraf 10 ger bara polisen rätt att använda våld om det är nödvändigt, vilket det inte är i denna situation.
Dessutom, när man inte går iklädd uniform så har man rätt att försvara sig vid angrepp. Klappa på kvinnorna varsin smäll eftersom de inte har uniform.

Polisers maktmissbruk är utbrett och tyvärr kommer de oftast undan.
Citera
2026-09-27, 12:31
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Paragraf 10 ger bara polisen rätt att använda våld om det är nödvändigt, vilket det inte är i denna situation.
Dessutom, när man inte går iklädd uniform så har man rätt att försvara sig vid angrepp. Klappa på kvinnorna varsin smäll eftersom de inte har uniform.

Ingen uniform? Dom har ju polisuniform på??
Såg vi samma video?
Citera
2026-09-27, 23:17
Medlem
Tomtekukars avatar
Mannen ringde 112 för att hjälpa någon. Stod still och hälsade vänligt. Filmade. Fick armen gripen.

Det här är inte ett undantag. Det här är ett mönster som många känner igen från egen erfarenhet, att vara den som hjälper och behandlas som den som hotar.

Tror att dessa snutar sett för mycket Nikita och Anna, som löser det på 42 minuter med perfekt proportionalitet och en välsittande läderrock. Men i den unkna svenska gynocentriska verkligheten är det en ponytail kvinna som håller fast eller slår en god samarit utan att fråga vad han heter.

Och den fetlagde Gunnar Strömmer som spätt på detta ytterligare genom att ha öppnat för att utreda om preventiva förelägganden a la Minority Report och kemisk kastrering. Kanske dags att utreda när en snut faktiskt ska behöva ange ett lagrum innan hon tar tag i en oskyldig mans arm.

Men det är nog fel kön för att hamna på agendan.
Citera
2026-09-28, 07:39
Medlem
Citat:
Ingen uniform? Dom har ju polisuniform på??
Såg vi samma video?
Mössan ingår i uniformen och den bärs inte.
Citera
2026-09-28, 09:17
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:

Lycka till med klappandet, det finns inget lagkrav på att uniform måste bäras av poliser.
Citera
2026-09-28, 10:17
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Mössan ingår i uniformen och den bärs inte.
Ser du inte att det står "polis" i tydlig gul text? Eller trollar du bara?
Citera
2026-09-28, 10:19
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Lycka till med klappandet, det finns inget lagkrav på att uniform måste bäras av poliser.
Precis. Kolla på Leo "Kinesen" som fick stryk av en civilpolis. Han försökte hävda samma sak som 45Lokar är inne på - d.v.s att försöka antyda att denne inte visste att personen var polis. Det hjälpte inte för fem öre.

Kan man inte uppföra sig när polisen ska utöva sitt jobb då får man ta konsekvenserna och käka grus!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in