Igår, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CivisMundi
Jo, maffians kopplingar till politiker på Sicilien har bevisats. Politiker har dömts, vittnen har hörts och ekonomiska och organisatoriska samband har dokumenterats. Italien har till och med en särskild brottsrubricering för politisk-maffia rösthandel. Cosa Nostras existens bygger alltså inte på att någon ”tolkat verkligheten”, utan på enorma mängder konkret bevisning.

Det bevisar däremot inte att varje myndighetsbeslut som gynnar en sicilianare är köpt av maffian. På samma sätt bevisar förekomsten av klaner och myndighetsinfiltration inte att just Alis skuldsanering och medborgarskap ordnades av infiltratörer.

Nu har historien dessutom vuxit igen. Från misstänkta personröster i Borlänge till att klanmedlemmar infiltrerat Kronofogden, Migrationsverket och socialtjänsten för att få bidrag och kunna tortera barn. Fortfarande utan en enda utpekad tjänsteman, kontakt, gentjänst eller transaktion. Varje gång jag frågar efter belägg blir berättelsen större istället för mer belagd.

Brå konstaterar faktist att kriminell påverkan och infiltration förekommer och ska tas på allvar. Samma rapport säger också att omfattningen är svår att fastställa och att det sannolikt rör sig om relativt få händelser. Det är ett argument för kontroller och utredningar, inte för att döma ut valfria myndighetsbeslut på känsla.

Och hur gör detta mig odemokratisk? Jag har flera gånger skrivit att hot, köpta röster, kontrollerade röster och privata gentjänster ska utredas och straffas oavsätt vilket parti som gynnas. Att kräva bevis innan man pekar ut personer som korrupta är knappast ett angrepp på demokratin.

Jag kan dessutom tycka att väljare som bara tänker på sin egen plånbok är själviska. Men demokrati kräver inte att alla röstar osjälviskt. Arbetare, pensionärer, företagare och villaägare röstar hela tiden på allmän politik som dom tror gynnar den egna gruppen. Korruption uppstår när en bestämd röst byts mot en privat tjänst, inte när någon gillar ett vallöfte.

Du har inte heller visat hur detta skulle gynna mig personligen. Du hittar alltså på mitt egenintresse med exakt samma metod som du hittar på dom korrupta tjänstemännen.

Vi vet att klaner finns och hur de agerar precis som vi vet att maffior finns och hur de agerar. Det finns bevis för det.

Om det luktar klan eller maffia lång väg så håller det inte att säga att det inte finns bevis som skulle hålla i en rättssal, utan när demokratin är hotad så agerar man och står upp för den. I Italien finns det mängder av speciallagstiftningen exempelvis för att kunna bekämpa maffian vilket har varit framgångsrikt.

De som du gör försöker förneka och minimera ett problem gör det av en anledning - det finns ett egenintresse som gör att att man försvarar det oförsvarbara. Det är svårt att veta exakt vilket det är, eller exakt vilka fördelar klanmedlemmarna har fått i det här fallet har fått eller hoppas på. Det går ju givetvis att spekulera på ett troligen väldigt korrekt vis dock.

Att det här som har hänt skulle vara något normalt för en genomsnittlig svenskt är en sådan flagrant och patetisk lögn att det givetvis inte går att ta på allvar.
Citera
Igår, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Vi vet att klaner finns och hur de agerar precis som vi vet att maffior finns och hur de agerar. Det finns bevis för det.

Om det luktar klan eller maffia lång väg så håller det inte att säga att det inte finns bevis som skulle hålla i en rättssal, utan när demokratin är hotad så agerar man och står upp för den. I Italien finns det mängder av speciallagstiftningen exempelvis för att kunna bekämpa maffian vilket har varit framgångsrikt.

De som du gör försöker förneka och minimera ett problem gör det av en anledning - det finns ett egenintresse som gör att att man försvarar det oförsvarbara. Det är svårt att veta exakt vilket det är, eller exakt vilka fördelar klanmedlemmarna har fått i det här fallet har fått eller hoppas på. Det går ju givetvis att spekulera på ett troligen väldigt korrekt vis dock.

Att det här som har hänt skulle vara något normalt för en genomsnittlig svenskt är en sådan flagrant och patetisk lögn att det givetvis inte går att ta på allvar.
Problemet är att du hela tiden byter nivå. Att klaner, maffior och myndighetsinfiltration förekommer är ett påstående det finns belägg för. Att just Alis skuldsanering, medborgarskap och politiska plats ordnades genom infiltratörer är ett helt annat. Det första bevisar inte nått av det andra.

Visst kan man agera innan någon är dömd: utreda, skydda valhemligheten, kontrollera rutiner och följa pengarna. Men förebyggande arbete förvandlar inte en misstanke till ett faktum. Italiens speciallagar bygger på definierade kriterier och konkreta kopplingar, inte att någon tycker det ”luktar maffia”.

Jag har heller aldrig påstått att röstköp är normalt bland svenskar. Jag skrev att identitetsröstning och grupplojalitet förekommer även här. Du blandar ihop det med mutor och korruption varje gång eftersom maffiajämförelsen annars faller.

Du säger att jag försvarar det oförsvarbara. Fast det är du som försvarar att Ali och flera myndigheter pekas ut som korrupta, samtidigt som du erkänner att du inte vet vad som hänt men tycker att spekulationen nog är korrekt ändå. När nån frågar efter belägg hittar du bara på ett egenintresse hos den personen också. Rätt bekvämt.
Citera
Igår, 19:33
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Sedan hoppar du direkt till att minst 500 röster ska antas vara köpta. Vart kommer den siffran ifrån?

Personer långt ner på listorna kan ofta få ett par hundra personkryss om de anstränger sig. I det här fallet var det två personer som fick oväntat många personkryss:

Kod:
648 . . Mohamed A. A.
343 . . Ahmed A. Omar
------------------------
991

Jag subtraherade 200 kryss var och avrundade neråt.

Ett annat sätt att räkna är hur många de kan skjutsa till vallokalen. Förtidsröstningen pågick 18 dagar. Om du kör i snitt tre personer i 30 minuter under 5 timmar per dag blir det 18*10*3=540 personer.

Även om det inte finns tillräckliga bevis för fällande dom efter att utredningen är klar, bör utredningen komma fram till någon sannolikhet för att rösterna vore köpta. Är den sannolikheten tillräckligt hög bör det bli omval. Annars skapas i praktiken ett prejudikat som gör det nödvändigt för kandidater att köpa röster.

Citat:
Nedläggningen kan ha försvårat utredningen, men det ger inte Valprövningsnämnden rätt att ersätta saknade bevis med värsta tänkbara scenario.

Jag förstår ordet "fog" som att de ska fatta beslut på bästa tillgängliga information. Det kommer varken vara "bevis" eller "värsta tänkbara scenario", i synnerhet som jag redan har påpekat att det är svårt att skatta något värsta tänkbara scenario. Utredningen berör tre personer men det kan vara fem eller tio som har jobbat på det sättet.

Citat:
Du har alltså två allvarliga anklagelser och i båda fallen behandlar du bristen på bevis som själva beviset.

Nu har du pratat så mycket om bevis så nu är det faktiskt din tur att bevisa att valet har skett på ett hederligt och pålitligt sätt.
Citera
Igår, 20:26
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Det torde stå klart nu att de rödgröna vann valet pga vänsterns valfusk. Eller?
Finns ingen annan trådstart än ett rimligt antagande.
Må rättvisa skipas.
Omval är det enda rimliga.
Kan hända omval inte skulle ändra valresultatet. Utgår ifrån att de som önskar omval inte röstade på vänstern vid det genomförda valet så om dom inte röstar på vänster vid omval gör det inte någon skillnad.

Vid omval kunde vänstern med lite tur komma ifrån problemet med en ny valsedel utan den misstänktes namn med och för säkerhet skull uppmana alla som röstar på vänstern i Dalarna att kryssa för något av de översta namnen på listan.
Citera
Igår, 20:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Vid omval kunde vänstern med lite tur komma ifrån problemet med en ny valsedel utan den misstänktes namn med och för säkerhet skull uppmana alla som röstar på vänstern i Dalarna att kryssa för något av de översta namnen på listan.
Mobilisering är liksom en engångsgrej, så v kommer nog att tappa i ett omval. Många "svenska" v-väljare kommer också att tappa lusten lite efter det som hänt gissar jag.

Det räcker inte för dem att behålla lesbiska grönavågare som väljer... få se,.. en neger! Den tar vi... nej, vänta, där är ju två negrer! Då tar vi den yngre.
Senast redigerad av GreffueAnthonius Igår kl. 20:45.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in