2026-09-25, 17:55
Medlem
Det blir David Oyelowo och Viola Prettejohn som axlar rollerna som Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander i en serie i åtta delar.

https://www.sverigesradio.se/artikel/de-far-huvudrollerna-i-nya-man-som-hatar-kvinnor

https://deadline.com/2026/09/girl-with-the-dragon-tattoo-david-oyelowo-viola-prettejohn-1237112372/
Citera
2026-09-25, 18:02
Medlem
proconsuls avatar
Jag har liiiite svårt för inkluderingshysterin. Mikael Blomkvist var med största sannolikhet inte svart, det framgår inte explicit i böckerna men det får nog anses som en självklarhet.

Jag har inga problem med svarta skådespelare, eller personer, jag har varit tillsammans med en svart kvinna en längre period och jag har mörkhyade vänner. Det är inte där skon klämmer.

I min värld är inte Mikael Blomkvist färgad, helt enkelt. Hur ser det ut i din?
Citera
2026-09-25, 18:05
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det blir David Oyelowo och Viola Prettejohn som axlar rollerna som Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander i en serie i åtta delar.

https://www.sverigesradio.se/artikel/de-far-huvudrollerna-i-nya-man-som-hatar-kvinnor

https://deadline.com/2026/09/girl-with-the-dragon-tattoo-david-oyelowo-viola-prettejohn-1237112372/

Något att se fram emot alltså. Tror David Oyelowo blir perfekt som en brittisk version av Blomkvist. 💖🇸🇪

När sjutton var det egentligen Stieg Larsson gick bort? 😵

🙏🌈
Citera
2026-09-25, 18:07
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag har liiiite svårt för inkluderingshysterin. Mikael Blomkvist var med största sannolikhet inte svart, det framgår inte explicit i böckerna men det får nog anses som en självklarhet.

Jag har inga problem med svarta skådespelare, eller personer, jag har varit tillsammans med en svart kvinna en längre period och jag har mörkhyade vänner. Det är inte där skon klämmer.

Ja alltså han är ju menad som en mer erotiskt laddad version av Larsson som får alla kvinnor, har nån form av polyförhållande med en enormt framgångsrik människa på SvD och samtidigt attraherar mystiska 20-åringar.

Och Larsson var ju vit, men han var ju inte nån av dom andra sakerna så varför inte svart?

(bara tillägg, har inget emot att nån författare är litet gubb eller tantsjuk, det är inga problem i min värld att skriva böcker där man också klämmer in litet knullska fantasier - karln var människa och folk som förfäras av oskyldigt våta mänskliga drömmar borde ramla av en Voi ner i Kattegatt)
Citera
2026-09-25, 18:55
Medlem
Anybodykillers avatar
Det hade varit kul om de vände på det hela i den nya versionen "Kvinnor som hatar män".
Citera
2026-09-25, 18:58
Medlem
53....so whats avatar
Finns det någon film eller serie som plagierats som varit bättre än orginalet?
Då menar jag inte att jämföra gamla dåliga inspelningar mot modernare varianter som vinner tekniskt eller på bättre skådespeleri?

Jag ser inte gärna plagiaten för jag vill ha kvar den bild jag skapat och förlikat mig med.
Förövrigt, i detta fallet var filmerna otroligt bra gjorda och ser hellre om dom igen.
Duger inte de för en bio eller TVpublik utomlands?
Senast redigerad av 53....so what 2026-09-25 kl. 19:01.
Citera
2026-09-25, 19:00
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Det hade varit kul om de vände på det hela i den nya versionen "Kvinnor som hatar män".

Va, vill du ha in Zara Larson i filmvärlden oxå?
Nä tack.
Citera
2026-09-25, 19:40
Medlem
Och denna homo erectus ska lajva Mikael Blomkvist?
Deras febrila inkvotering är bara patetisk vid det här laget
Citera
2026-09-25, 20:32
Medlem
fjollciggs avatar
Jag har redan sett Nyqvist-versionen, och så jävla bra är inte Millenium-trilogin att jag behöver se en till. Valet av skådisar kan jag inte kommentera då jag inte vet vilka de är, men jag antar att de har provspelat och ansetts dugliga.
Citera
2026-09-25, 21:55
Medlem
Då det är 2026 så är väl "kvinnorna" denna gången transor, måste ju vara woke osv..
Och klart man hatar transor.
Citera
2026-09-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Så är det. Hela det här fenomenet är så otroligt tröttsamt. Orkar inte ens skratta åt eländet längre. Scrollar bara förbi och konstaterar att jag inte kommer titta.

Och jag har inte heller några som helst problem med svarta människor eller filmer om dem. Men det här fenomenet att varenda vit karaktär skall göras om till svart, det får gärna dö för alltid.
Citera
Igår, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag har redan sett Nyqvist-versionen, och så jävla bra är inte Millenium-trilogin att jag behöver se en till. Valet av skådisar kan jag inte kommentera då jag inte vet vilka de är, men jag antar att de har provspelat och ansetts dugliga.

Bokserien (de tre första) tycker jag är tillräckligt bra för det. Det finns ju utrymme till förbättringar med rätt regissör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in