2026-09-25, 13:54
Medlem
Köpte en bmw 318d av bilhandlare förra året, vi besiktade bilen utan anmärkning men nu året efteråt får vi 2a på bilen då den står registrerad som körskolebil.

Vi har inte blivit informerad om detta och känner nu att vi blivit lurade?

Förutom en kostnad på 1400 för att avregistrera bilen samt ombesiktning så ogillar jag tanken av att det varit en körskolebil då jag vet att det påverkar värdet mycket samt slits mycket mer på bland annat koppling medmera

Vad hade ni gjort i detta läge?
Vilka rättigheter har jag?
Citera
2026-09-25, 13:58
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Men det hade du väl möjlighet att kontrollera innan? Och då är det väl snarare du som gjort fel?

Rent moraliskt borde dem nämnt det men det måste ju vara en offentlig uppgift som står väl synligt när man kollar upp bilen?
Citera
2026-09-25, 14:12
Medlem
Det måste ju ha stått på registreringsbeviset. Men det minsta ni ska ha är den kostnad ni fick. Är mätarställning rätt, ni kan ju jämföra med gamla besiktningsprotokoll?
Citera
2026-09-25, 17:00
Medlem
Det är exakt pga sånt här som man köper en fabriksny bil-
om man inte kan köpa en bil som andra ägare o där man
känner eller är granne med första ägaren
Citera
2026-09-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserwisser999
Köpte en bmw 318d av bilhandlare förra året, vi besiktade bilen utan anmärkning men nu året efteråt får vi 2a på bilen då den står registrerad som körskolebil.

Förutom en kostnad på 1400 för att avregistrera bilen samt ombesiktning så ogillar jag tanken av att det varit en körskolebil då jag vet att det påverkar värdet mycket samt slits mycket mer på bland annat koppling medmera

Fordonets ägarhistorik är ju inte dold på något sätt, lätt för den presumtive köparen att undersöka i förväg. Vad jag förstår så har inte säljaren hävdat att den brukats av någon alls, det är endast en uppgift som inte delgetts, kanske just för att det är lika lätt att kolla som vilken färg bilen har exempelvis.
Citera
2026-09-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det måste ju ha stått på registreringsbeviset. Men det minsta ni ska ha är den kostnad ni fick. Är mätarställning rätt, ni kan ju jämföra med gamla besiktningsprotokoll?
Har bilen varit försedd med dubbelkommando och denna demonterats utan att fordonet inställts till begränsad registreringsbesiktning så är det kanske en miss av säljaren, endast det faktum att den ägts av en trafikskola säger kanske inte så mycket. Om värdet är påtagligt lägre än en privatkörd bil beror givetvis också på vad det är för bil samt hur gammal den är. Har bilen under sitt första år använts för att öva på dragläge, men sedan under flera år körts privat så är det tveksamt om det inverkar på andrahandsvärdet.
Citera
2026-09-25, 20:31
Medlem
godboys avatar
Citat:

Bilhandlaren har gjort fel då han inte omregistrerat bilen på korrekt sätt om den nu varit reggad med dubbelkommando men ej har det längre. Huruvida du kan få det ersatt av handlaren ska jag säga att jag inte vet, men om handlaren har någon som helst skam i kroppen bör denne stå för omregistreringsbesiktningskostnaden och eventuella åtgärdandekostnader för att få bilen korrekt godkänd och besiktigad. Bilhandlaren ska ju givetvis inte sälja en bil som inte är korret registreringsbesiktigad.

Sen om bilhandlaren tillsett att bilen var registreringsbesiktigad när du köpte den så hade han väl inte gjort något juridiskt fel om han inte uppgav historiken, även att det moraliskt jättefel. Som andra påpekat så är det ju upp till köparen att kolla ägarehistoriken, men jag tycker ändå seriösa handlare borde tala om historiken om den är avvikande.

Just i ditt fall så behöver det inte vara någon jättefara att den gått som körskolebil, det garanterat inte sämre än de bilar som gått i hemtjänsten. När jag skulle köpa bil för några år sen så kollade jag runt på lite Toyotabilar. Så när jag var hos handlaren så berättade han om historiken på bilarna, han berättade vilka som gått på halkkörningsbanan och vilka som gått i kommunen för hemtjänsten. Det slutade med att jag köpte en ett år gammal demombil som de hade. Jag tackade honom för hans ärlighet och han svarade att det kommer sannolikt inte bli några bekymmer varken med halkörningsbilarna eller hemtjänstbilarna men att det alltid ändå till slut kommer fram om en bil har en udda historik och att det då kan bita en i ändan om man inte sagt det till kunden.
Citera
2026-09-25, 20:31
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det är exakt pga sånt här som man köper en fabriksny bil-
om man inte kan köpa en bil som andra ägare o där man
känner eller är granne med första ägaren

Nu håller iof begagnat marknaden på att dö. Nya bilar har delar av plast i motorn och håller därför max 10 år innan det blir mycket dyra reparationer med delar som inte finns att få tag på.

Så skulle säga att det nya svarta om man vill äga en bil är att köpa nytt och ta den privatekonomiska förlusten på en halv mille över bilens livslängd. Andrahandsvärdet för bilar som produceras idag lär vara ännu lägre om några år.
Citera
2026-09-26, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Bilhandlaren har gjort fel då han inte omregistrerat bilen på korrekt sätt om den nu varit reggad med dubbelkommando men ej har det längre. Huruvida du kan få det ersatt av handlaren ska jag säga att jag inte vet, men om handlaren har någon som helst skam i kroppen bör denne stå för omregistreringsbesiktningskostnaden och eventuella åtgärdandekostnader för att få bilen korrekt godkänd och besiktigad. Bilhandlaren ska ju givetvis inte sälja en bil som inte är korret registreringsbesiktigad.

Sen om bilhandlaren tillsett att bilen var registreringsbesiktigad när du köpte den så hade han väl inte gjort något juridiskt fel om han inte uppgav historiken, även att det moraliskt jättefel. Som andra påpekat så är det ju upp till köparen att kolla ägarehistoriken, men jag tycker ändå seriösa handlare borde tala om historiken om den är avvikande.

Just i ditt fall så behöver det inte vara någon jättefara att den gått som körskolebil, det garanterat inte sämre än de bilar som gått i hemtjänsten. När jag skulle köpa bil för några år sen så kollade jag runt på lite Toyotabilar. Så när jag var hos handlaren så berättade han om historiken på bilarna, han berättade vilka som gått på halkkörningsbanan och vilka som gått i kommunen för hemtjänsten. Det slutade med att jag köpte en ett år gammal demombil som de hade. Jag tackade honom för hans ärlighet och han svarade att det kommer sannolikt inte bli några bekymmer varken med halkörningsbilarna eller hemtjänstbilarna men att det alltid ändå till slut kommer fram om en bil har en udda historik och att det då kan bita en i ändan om man inte sagt det till kunden.
Det som inte framgår av ts beskrivning är om den kom direkt från en trafikskola eller om det varit en eller flera andra ägare efteråt. Ej heller framgår åldern på bilen. I det senare fallet är det inte säkert att handlaren visste historiken längre tillbaka i tiden. Det ni skriver om att 'säljaren borde informera om ägarhistoriken om den är avvikande, det ger genast upphov till bedömningar om vad som är "avvikande". Med detta sagt så kan vi dock vidgå er uppfattning om att kostnaden för begränsad registreringsbesiktning bör bestridas av säljaren, mer än så går knappast att kräva.
Citera
2026-09-26, 09:42
Medlem
För 30-40 år sedan var det vanligt att trafikskolor kostade på kopplingsbyte på sina bilar innan de såldes. Var man öppen vid försäljningen med att det var en trafikskolebil, fick man så mycket bättre betalt för den om det fanns papper på nybytt koppling, att det gott och väl vägde upp kostnaden för kopplingsbytet.
Citera
2026-09-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
För 30-40 år sedan var det vanligt att trafikskolor kostade på kopplingsbyte på sina bilar innan de såldes. Var man öppen vid försäljningen med att det var en trafikskolebil, fick man så mycket bättre betalt för den om det fanns papper på nybytt koppling, att det gott och väl vägde upp kostnaden för kopplingsbytet.

Fram till 80-talet var det vanligt med stora reparationer på bilar; man bytte kopplingar, vevaxellager och smörjde allt möjligt; en bilägare var alltid en hobbyfixare.
Idag kör man en bil 40k mil. Man byter torkarblad och däck. Går något halvkomplicerat sönder före det och garantin är slut, går den på skroten direkt.
En begagnad bil med dålig koppling är osäljbar. På 70-talet hade den vart ett fynd.
Citera
2026-09-26, 19:02
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:

Jag skulle kolla med säljaren och se vilket bud han skulle kunna ge. Ett rimligt alternativ vore att de kanske betalade hälften av kostnaden att ombesiktiga bilen till det skick om de inte kan påvisa att du blivit informerad. Då står allt på dig.

Jag tänker att om jag hade en bil så vill jag använda den och då pungar jag ut då jag annars får konsekvenser i mitt liv att jag då ej kan använda bilen. Denna kalkyl är med från start som en "oförutsedd händelse" och ingår i riskkostnaden och bilens reparationsfond om bilen var för billig vid köp exempelvis.

Jag är inte orolig över hur långt en bil gått. Jag ser det snarare som så att ju längre bilen gått desto bättre och att bilen bara fortsätter att prestera som den alltid har gjort. Alltså tvärtom mot den oro du kanske känner. Man får dock inte missa att byta olja. Det är väl det minsta man måste göra men inte dödligt heller att bara göra vartannat år om man vågar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in