Citat:
Ursprungligen postat av
Besserwisser999
Köpte en bmw 318d av bilhandlare förra året, vi besiktade bilen utan anmärkning men nu året efteråt får vi 2a på bilen då den står registrerad som körskolebil.
Vi har inte blivit informerad om detta och känner nu att vi blivit lurade?
Förutom en kostnad på 1400 för att avregistrera bilen samt ombesiktning så ogillar jag tanken av att det varit en körskolebil då jag vet att det påverkar värdet mycket samt slits mycket mer på bland annat koppling medmera
Vad hade ni gjort i detta läge?
Vilka rättigheter har jag?
Bilhandlaren har gjort fel då han inte omregistrerat bilen på korrekt sätt om den nu varit reggad med dubbelkommando men ej har det längre. Huruvida du kan få det ersatt av handlaren ska jag säga att jag inte vet, men om handlaren har någon som helst skam i kroppen bör denne stå för omregistreringsbesiktningskostnaden och eventuella åtgärdandekostnader för att få bilen korrekt godkänd och besiktigad. Bilhandlaren ska ju givetvis inte sälja en bil som inte är korret registreringsbesiktigad.
Sen om bilhandlaren tillsett att bilen var registreringsbesiktigad när du köpte den så hade han väl inte gjort något juridiskt fel om han inte uppgav historiken, även att det moraliskt jättefel. Som andra påpekat så är det ju upp till köparen att kolla ägarehistoriken, men jag tycker ändå seriösa handlare borde tala om historiken om den är avvikande.
Just i ditt fall så behöver det inte vara någon jättefara att den gått som körskolebil, det garanterat inte sämre än de bilar som gått i hemtjänsten. När jag skulle köpa bil för några år sen så kollade jag runt på lite Toyotabilar. Så när jag var hos handlaren så berättade han om historiken på bilarna, han berättade vilka som gått på halkkörningsbanan och vilka som gått i kommunen för hemtjänsten. Det slutade med att jag köpte en ett år gammal demombil som de hade. Jag tackade honom för hans ärlighet och han svarade att det kommer sannolikt inte bli några bekymmer varken med halkörningsbilarna eller hemtjänstbilarna men att det alltid ändå till slut kommer fram om en bil har en udda historik och att det då kan bita en i ändan om man inte sagt det till kunden.