2026-09-25, 07:51
Medlem
Som frågan lyder, hur är det? Har läst recensioner från personal från olika centraler på Indeed, så problemen verkar vara genomgående och inte isolerat till enskild central. De indikerar missnöje kring ledning, chefer och kultur bland annat. Har hört liknande tidigare och blev nyfiken på om någon här har erfarenhet och vill dela med sig?

"En ledning som fungerat dåligt de senaste tio åren har bidragit till att så många flyr SOS alarm som arbetsplats."

"Låga löner och dåliga förutsättningar. En del gruppchefer är på fel arbetsplats och nästan alla teamleaders är otroligt inkompetenta och fryser gärna ut kollegor."

"Men ingen gemenskap kan väga upp för en arbetsgivare som ser sina anställda som utbytbara och som behandlar dem därefter. Att lämna mitt drömjobb var en av de tråkigaste och svåraste besluten jag tagit, men för min egen hälsas skull hade jag inget val. Jag kan inte stå bakom ett företag som behandlar sina anställda på det här sättet."

"Brist på stöd från ledningen, misstro mot anställda med sjukfrånvaro, chefer skvallrar om personalärenden, bestraffningskultur istället för stöttning, krav på fysiska förstadagsintyg trots digitala alternativ, orimliga krav på att bevisa sjukdom, ingen uppföljning efter psykiskt påfrestande samtal, svårt att få sammanhängande ledighet, ingen möjlighet att påverka arbetsschemat, hög arbetsbelastning utan tillräcklig återhämtning."

"För att inte tala om cheferna som öppet, framför alla står och pratar om kollegor. Som står och viskar och sneglar. Gör man något litet misstag så får alla reda på det och dom gör det synligt för alla på arbetsplatsen också. Väldigt kränkande beteende."

"Ett heldagspass avlöses med ett morgonpass och därefter ett kvällspass så man hinner inte vila i kapp sig."

"Det är en klar hierarki på arbetsplatsen som cheferna själv har skapat,man hotar med reprisalier om man inte fogat sig i ledet."

"Stressigt där ledningen inte bryr sig om sin personal utan enbart att funktionerna täcks, som tidigare nämnt att de nämner högt i tak men som straffas med utfrysning från ledningen om man ses som en jobbig medarbetare och inte uppehåller ett falskt leende för att hålla fasaden uppe till alla nya som kommer hela tiden och flyr lika fort när de börjar inse verkligheten bakom den falska, familjära fasaden."

"Bristande ledning och syn på medarbetare. Lönen motsvarar inte det som företaget kräver från sina arbetare och det finns en tydlig policy med avseende på att det inte är okej att diskutera lön."

"Arbetsmiljön var usel och cheferna var hemska. Mycket mobbning på arbetsplatsen som cheferna var med att skapa."

"Chefer rekryteras internt utan någon utbildning eller erfarenhet. Mycket mobbning på arbetsplatsen, speciellt av cheferna som är mycket unga och osäkra."
Citera
2026-09-25, 08:08
Medlem
Fakeds avatar
(FB) Jobbar på SOS Alarm 112 - Ställ era frågor!
Citera
2026-09-25, 08:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Alltid tyckt att det är märkligt att en sådan viktig central samhällsfunktion inte sköts av staten.

Inte för att det är en garanti att arbetsmiljön blir bättre...
Citera
2026-09-25, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faked
(FB) Jobbar på SOS Alarm 112 - Ställ era frågor!

Tänkte inte främst på arbetsuppgifterna i sig som avhandlas av en enda person i den andra tråden. Utan hade gärna sett svar från flera som har erfarenhet från arbetsplatsen, som hade kunnat ha åsikter kring det som jag tar upp i mitt inlägg.
Citera
2026-09-25, 08:55
Medlem
Var där på intervju en gång på en av deras larmcentraler för jag tyckte arbetet verkade intressant och potentiellt givande och var synnerligen grovt trött på mitt nuvarande jobb. Det som fick mig att hoppa av processen var tiderna som rådde då, tre skift där du ibland förväntas göra natt som utgångspunkt, du kunde ha riktigt sena kvällar, halv 11-11 minns inte riktigt och ha ett morgonpass dagen efter där du skulle vara på plats och redo för att ta samtal 6:50 vilket med även sparsamt pendlingsavstånd blir mycket få timmar sömn och återhämtning, lägg där till lite natt ibland så kändes det som mycket dålig återhämtning.

Dessutom var det lite sådär betalt, värt att nämna är att detta kan ju varit lite med denna larmcentralen så kan ju vara annat löneläge nu och annorlunda tider på andra centraler.

TLR Var på intervju och arbetstidernafick mig att säga att jag inte var intresserad.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Alltid tyckt att det är märkligt att en sådan viktig central samhällsfunktion inte sköts av staten.

Inte för att det är en garanti att arbetsmiljön blir bättre...
Du tänker att det skulle vara en myndighet istället för ett bolag? Sen visst sveriges kommuner och regioner äger ju hälften så helt statligt är det inte.

Men nej det är ju ingen garanti för arbetsmiljön även om jag personligen tycker man kan förvänta sig mer.
Citera
2026-09-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterflugan

"Det är en klar hierarki på arbetsplatsen som cheferna själv har skapat,man hotar med reprisalier om man inte fogat sig i ledet."

Vad är det för hot om straff som ni blir utsatta för?
Citera
2026-09-25, 10:31
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerKatt
Vad är det för hot om straff som ni blir utsatta för?
e du bakom flötet?

det där är ett citat från recensionen av företaget ifråga som en (fd?) anställd skrivit, alltså inget ts kan svara på.
Citera
2026-09-25, 11:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Du tänker att det skulle vara en myndighet istället för ett bolag?

Ja. Det är för viktigt för att blanda in klåfingriga lokala sossar i det.
Citera
2026-09-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
e du bakom flötet?

det där är ett citat från recensionen av företaget ifråga som en (fd?) anställd skrivit, alltså inget ts kan svara på.

Då tycker jag att TS kan samla alla länkar till citaten så att vi faktiskt kan se var dom finns på Indeed´s hemsida.
Citera
2026-09-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja. Det är för viktigt för att blanda in klåfingriga lokala sossar i det.
Vet inte riktigt hur bolagiseringsformen skulle öppna för att blanda in div. klåfingriga lokalpolitiker djupare än en statlig myndighet.
Citera
2026-09-25, 18:34
Medlem
Vad ligger lönen , ungefär?
Citera
Igår, 10:57
Medlem
-Nigger-s avatar
Nyfiken och seriös fråga: Hur är det att vara operatör på SOS och få ett samtal från t.ex en invandrare som inte kan svenska?
(trots att de ska lära sig språket när de kommer hit, men kanske borde bli krav på det för medborgarskap i framtiden).

Hur vet man vad invandraren säger och vill? Hur vet man om det inte är den misstänkte skytten, mördaren osv som ringer?

Hoppas få svar här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in