2026-09-26, 17:19
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Sköter du dig alltid i alla hänseenden? Inget som du gör någon gång som andra inte tycker är ok? Håller du 3 sekundersregeln bakom en bil på vägen? Kört för fort ibland?

Kan hända att jag gör fel av misstag. Men sluta försöka förklara bort att du är en sådan person som aktivt tar något från de som är i större behov än dig? Erkän bara att du är en sådan som fifflar och förstör tilliten i samhället.
Citera
2026-09-26, 17:55
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Kan hända att jag gör fel av misstag. Men sluta försöka förklara bort att du är en sådan person som aktivt tar något från de som är i större behov än dig? Erkän bara att du är en sådan som fifflar och förstör tilliten i samhället.
Sköter du dig alltid i alla hänseenden? Inget som du gör någon gång som andra inte tycker är ok? Håller du 3 sekundersregeln bakom en bil på vägen? Kört för fort ibland?
Citera
2026-09-27, 01:31
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Det går ju fortfarande att stå på "vanliga" parkeringar. Så vad är problemet egentligen?
Problem 1 är att familjer ofta har familjebilar, som suv'ar eller minibussar. De är ofta lite bredare än andra bilar, med större dörrar. Så det krävs bredden hos en familjeparkering för att kunna öppna dörrarna ordentligt. Och när man ska lyfta in en 5-åring i bilbarnstolen så behöver man kunna öppna dörren ordentligt.

Problem 2 är att många köpcentra har enorma parkeringar som ofta är ganska fulla. Och parkeringarna fylls som regel från entrén och utåt. Det medför att man blir tvungen att parkera långt ifrån entrén, vilket är extra besvärligt för en barnfamilj (jag gav exempel på scenarier i min tidigare post). Speciellt om man behöver 2-3 lediga platser sida via sida, för att få tillräckligt utrymme i sidled för att kunna få ut barnen (och sig själv).

Familjeplatserna är ofta upptagna av barnfamiljer och det är irriterande i sig (det kunde finnas fler familjeplatser). Men det är extra irriterande när det stiger ur en ensam gubbjävel ur bilen som blockerar. Speciellt om han käftar emot och springer iväg när man påpekar att han ställt sig på en olämplig plats. Och allra mest irriterande är det om han hänvisar till att det inte är förbjudet, som ett riktigt mongo.
Citera
2026-09-27, 06:54
Medlem
tramsebyxans avatar
Familjeparkeringarna borde ligga längst bort från ingången. Det är bara nyttigt för de tjocka barnen att gå en extra bit innan de kommer in till chips-, läsk- och godisparadiset. Att de får motionera 100 meter innan de får sträcka in en snortäckt hand i lösgodisbyttan, provsmaka och sedan lägga tillbaka halvan de inte vill ha.

Nära ingången borde det enbart finnas parkeringar för hänsynslösa incels och gubbjävlar som cirkulerar ett halvt jordklot runt parkeringen för att komma NÄRMAST. Och halalparkeringar. Socbidragen och knarkpengarna måste ju roteras någonstans.
Citera
2026-09-27, 07:00
Medlem
Pripps0.0s avatar
Pappa och jag brukade stå på familjeparkeringen även långt efter det att jag blev vuxen, vi var ju en familj. Nu är mannen som lärde mig vikten av civil olydnad dock död, men jag för detta vidare till mina barn.
Citera
2026-09-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Nja, är ju väldigt mycket mindre trafik på den mindre parkeringen, den används ju främst bara om det skulle vara fullt på den stora vilket det sällan är. Skulle påstå att den är väldigt mycket säkrare att vara på med barn.
men om familjeparkeringen är utanför affären och avståndet att ta in barnen är några enstaka fotsteg och om det nya alternativet där du behöver gå igenom alla bilar där imbeciller ( de som stjäl familjeparkeringen utanför idag) är 80 meter ifrån affären är ju risken större att bli påkörd av imbecillen när du med dina tre barn behöver gå slalom över hela parkeringen????????

Tänk då vid halt underlag eller regn med dålig sikt. En av dina tre barn kommer bli påkörda av imbecillen. Imbecillen som stjäl parkeringen idag struntar i riskerna på parkeringsområdet och gasar fort fort fort.
Citera
2026-09-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Familjeparkeringarna borde ligga längst bort från ingången. Det är bara nyttigt för de tjocka barnen att gå en extra bit innan de kommer in till chips-, läsk- och godisparadiset. Att de får motionera 100 meter innan de får sträcka in en snortäckt hand i lösgodisbyttan, provsmaka och sedan lägga tillbaka halvan de inte vill ha.

Nära ingången borde det enbart finnas parkeringar för hänsynslösa incels och gubbjävlar som cirkulerar ett halvt jordklot runt parkeringen för att komma NÄRMAST. Och halalparkeringar. Socbidragen och knarkpengarna måste ju roteras någonstans.
du missar risken som uppstår när barnen motionerar slalom över hela parkeringen.. risken är att individerna i ditt andra stycke kör på motionerarna!!!!!
Citera
2026-09-27, 09:27
Medlem
stoppsmälls avatar
Att behöva hävda sig i en tråd på FB om att ställa sig på familjeparkering, trots att man saknar barn, tyder ju på att man begriper på att det man gör är inte okej.

Den som parkerar fantiserar ju upp sina argument för sig själv när de ställer sig där, i tron att de rättfärdigar sitt beteende. "pfft, jag är hård, ball, En bad boy som gör vad jag vill. Det är inte förbjudet och fan om nån påtalar det när jag ska gå från bilen för att köpa Kvarg, Nocco och ananasringar"

Vi andra inser att de är lata fånar, som inte pallar att gå 30-40 meter extra.
Citera
2026-09-27, 09:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Att behöva hävda sig i en tråd på FB om att ställa sig på familjeparkering, trots att man saknar barn, tyder ju på att man begriper på att det man gör är inte okej.

Den som parkerar fantiserar ju upp sina argument för sig själv när de ställer sig där, i tron att de rättfärdigar sitt beteende. "pfft, jag är hård, ball, En bad boy som gör vad jag vill. Det är inte förbjudet och fan om nån påtalar det när jag ska gå från bilen för att köpa Kvarg, Nocco och ananasringar"

Vi andra inser att de är lata fånar, som inte pallar att gå 30-40 meter extra.
Vanliga parkeringsrutor är för små bilen är 202 bred och 542 lång

Har svårt att röra mig och kommer inte in och ur bilen på en vanlig parkering därför står jag på en familjeparkering
Citera
2026-09-27, 10:20
Medlem
Markägaren kan lösa det här lätt om man vill, genom att sätta upp en tilläggstavla under skylten Familjeparkering som säger tillstånd erfordras, kontakta receptionen eller kundtjänst!
Citera
2026-09-27, 10:52
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Problem 1 är att familjer ofta har familjebilar, som suv'ar eller minibussar. De är ofta lite bredare än andra bilar, med större dörrar. Så det krävs bredden hos en familjeparkering för att kunna öppna dörrarna ordentligt. Och när man ska lyfta in en 5-åring i bilbarnstolen så behöver man kunna öppna dörren ordentligt.

Problem 2 är att många köpcentra har enorma parkeringar som ofta är ganska fulla. Och parkeringarna fylls som regel från entrén och utåt. Det medför att man blir tvungen att parkera långt ifrån entrén, vilket är extra besvärligt för en barnfamilj (jag gav exempel på scenarier i min tidigare post). Speciellt om man behöver 2-3 lediga platser sida via sida, för att få tillräckligt utrymme i sidled för att kunna få ut barnen (och sig själv).

Familjeplatserna är ofta upptagna av barnfamiljer och det är irriterande i sig (det kunde finnas fler familjeplatser). Men det är extra irriterande när det stiger ur en ensam gubbjävel ur bilen som blockerar. Speciellt om han käftar emot och springer iväg när man påpekar att han ställt sig på en olämplig plats. Och allra mest irriterande är det om han hänvisar till att det inte är förbjudet, som ett riktigt mongo.
Gubben har ju rätt?
Citera
2026-09-27, 10:54
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
I bland parkerar jag på familjeparkeringen har stor bil och i bland svårt att gå

Parkerar jag på en vanlig plats blir det väldigt trångt och när jag har svårt att gå skulle jag inte kunna ta mig ur bilen

Ingen har sagt något om det och barnfamiljer behöver inte få precis allt dom pekar på och inte ens dom har fått ont i röven av att jag parkerar där och jag ställer mig inte på en handikapp parkering
Familjeparkering finns främst för att det är rätt omständligt att lasta in mindre barn i barnstolar. På parkeringar målade på 90-talet och med lite olycklig parkering på båda sidor kan det t.o.m vara omöjligt och man får istället köra ut och blockera minst ett körfält under ilastning

Din moral är alltså så dubbel att du tillskansar dig en fördel som inte är till för dig utan för barnfamiljer och dessutom tycker att det är barnfamiljerna som inte skall få allt de pekar på utan du? Fascinerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in