2026-09-24, 13:38
Medlem
https://www.mitti.se/nyheter/sagade-toppen-av-grannens-bjork--ska-betala-135-000-6.3.386898.45a6640c27
Citat:
Vaxholmsbon irriterade sig på grannens träd. När denne var bortrest passade han på att såga av det – men filmades. Nu har han dömts.

Citat:
Skadeståndet på 135 250 kronor ska täcka kostnaderna för grävarbeten och bortforsling av den skadade björken samt för inköp och plantering av ett nytt träd.

Om det blir ett nytt träd, och var, vill inte grannen uttala sig om eftersom domen inte vunnit laga kraft.
Någon som vet mer om denna grannfejd?
Citera
2026-09-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.mitti.se/nyheter/sagade-toppen-av-grannens-bjork--ska-betala-135-000-6.3.386898.45a6640c27

Någon som vet mer om denna grannfejd?

Citat:
– Det var för att trädets rötter är på min tomt. Jag tycker det är felaktigt. Det var inte för att få bättre sjöutsikt, säger Vaxholmsbon som uppger att han tänker överklaga domen.

Inte bättre sjöutsikt? Men varför då?
Citera
2026-09-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Inte bättre sjöutsikt? Men varför då?

Alternativ-orsak #2 brukar väl vara: sol på verandan
Citera
2026-09-24, 14:00
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Vaxholmsbon har medgett det inträffade, men har hävdat att det är oklart vems trädet är, var tomtgränsen går, att grenar och löv hamnat på hans tomt och att han dessutom haft tillstånd från grannen att ”beskära” björken.
Inte nöjd med domen

– Det var för att trädets rötter är på min tomt. Jag tycker det är felaktigt. Det var inte för att få bättre sjöutsikt, säger Vaxholmsbon som uppger att han tänker överklaga domen.

Grannen å sin sida hänvisar till skriftliga meddelanden till Vaxholmsbon där han tydligt skriver att denne inte får ta ner trädet.

Man önskar att man var så obrydd om andras åsikter hela tiden. Totalt frikopplad från eventuella samvetskval eller vad som tidigare sagts tar man glatt sig rätten att såga ner grannens trän.

Måste vara ett rätt gött liv ändå? "Jävla granne, allt jag gjorde var att såga ner hans trän på hans tomt och så ska det bli såhär!"

Å andra sidan pissig stämning det måste vara därute nu. Man hejar nog inte på grannarna direkt.
Citera
2026-09-24, 14:41
Medlem
Måste ha varit en unikt vacker Björk för att ha varit värd 135.000 kr ?

Jag är skogsägare och min granne sågade ner 147 träd som var mina. Trots GPS styrning på skotaren.
Tror inte för en sekund att det var en miss, dom trodde att jag inte hade koll.

Inte fan fick jag 135.000 kr per träd.

Jag fick 260 m3 timmer x 595 kr - totalt 154.700 kr det blir en tusenlapp per träd.
Tyckte att dom i alla fall kunde ha bjudit på 147 plant till nya träd men nej det fick jag
köpa själv men jag kanske kunde få 10 % rabatt på plantskolan i Kilåmon.

Det var svenska staten som sågade ner dom via sitt bolag Sveaskog.

Kan någon förklara varför vissa träd är värda en tusenlapp och andra 135.000 kr ?
Citera
2026-09-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Kan någon förklara varför vissa träd är värda en tusenlapp och andra 135.000 kr ?
Kan det ha något med ålder att göra?
Citera
2026-09-24, 14:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Kan det ha något med ålder att göra?
Inget svenskt träd är värt 135k.
Gissar dessa 135k har med bortforsling och plantering av nytt träd att göra samt kanske lite "sveda och värk" i det också.
Citera
2026-09-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Inget svenskt träd är värt 135k.
Gissar dessa 135k har med bortforsling och plantering av nytt träd att göra samt kanske lite "sveda och värk" i det också.

En tallplanta kostar 5;- kr. Vad kan en björk plant kosta ?
Citera
2026-09-24, 15:13
Medlem
Riksreptilens avatar
Fullstora björkar är verkligen effektiva vattenpumpar på sommaren så kan ge rejält ledsna buskar och gräsmatta i zonen för rötterna när några hundra liter försvinner varje dygn
Citera
2026-09-24, 15:46
Medlem
Citat:

Jag är skogsägare och min granne sågade ner 147 träd som var mina. Trots GPS styrning på skotaren.

Jag fick 260 m3 timmer x 595 kr - totalt 154.700 kr det blir en tusenlapp per träd.
Tyckte att dom i alla fall kunde ha bjudit på 147 plant till nya träd men nej det fick jag

Pröva resonera ett tag till och verkligen anstränga dig - så kanske du kommer fram till det?

Var har du ens fått idén om att alla träd är lika mycket värda? Är det det där med "människors lika värde" som du applicerar på träd?
Citera
2026-09-24, 15:49
Avstängd
Tveksamt björken blev så skadat att det måste tas bort. Misstänker att han med björken har kontakter...
Senast redigerad av Sasha4life 2026-09-24 kl. 15:53.
Citera
2026-09-24, 15:49
Medlem
Citat:

Om staten dömer en granne till att betala 135 000 kr för en björk är det väl rimligt att statens skogsbolag Sveaskog också betalar dig 135 000 kr för varje björk. Väl medveten om att så inte kommer att ske så blir det väldigt knepigt att juridiskt försvara att staten ålägger någon att betala den summan men staten själv skall inte betala när de olovligen avverkar. Visst, i summan ingår naturligtvis bortforsling, nyplantering och "sveda och värk" men efter avdrag så är det fortfarande ett värde på trädet som överstiger din tusenlapp för varje björk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in