2026-09-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
MEN det hade varit ett alldeles för stort ingrepp i människors vardag och frihet för att någonsin gå igenom. Jag menar tänk om du kuggar och så kan du helt plötsligt inte åka till jobbet eller åka och handla? Folk hade ju gått i taket.
Håller inte med, att framföra ett fordon är ett privilegium då det innefattar stort ansvar och hög risk. Det finns ingen frihet att meja ner nån med en ful bil. Vad händer då med fotgängarens frihet att kunna gå på en promenad utan att bli nermejad av en ful bil?

Det som behöver göras är att se till så att så många som möjligt har tillgång till alternativa färdmedel så att bilen inte blir det enda transportmedlet. Börja med ungdomarna, tar man bort A-traktorerna så är det 50,000 pers i hela landet som i stället måste cykla eller åka buss, då finns det en tillräckligt stor efterfrågan på att anlägga nya rutter och se till så att man kan gå och cykla säkert. Gör det enklare och billigare för äldre och handikappade att få tillgång till färdtjänst.

Riv varenda 2+1 väg och gör om dem till tvåfilig 80-väg med en bred skyddad gång och cykelbana på sidan, då kan man gå och cykla genom hela landet. Folk får gå ner i vikt och lära sig att inte vara så jävla lata. Satsa mer på järnvägen så att folk som reser mellan större städer inte korkar igen vägarna genom landet utan tar tåget i stället.
Citera
2026-09-24, 15:23
Medlem
Har sagt det länge, folk borde göra likt många mc-förare avrostning. En årlig eller ivf återkommande avrostning av sina färdigheter inkl teori där även förändringar ingår. De som säger att de inte behöver det behöver det förmodligen mest. Hur många kan bromsa maximalt och göra en undanmanöver? Hur många kan fickparkera mellan två andra bilar på första försöket? Hur många vet att man aldrig blinkar vänster i en rondell, men väl höger när man kör ur?

Hur många vet att cyklister inte har företräde på övergångsställe för gående? Både lagar och fordon förändras över tid. Övningar man lärt sig som man sällan eller aldrig använder faller i glömska. Den som är smart skaffar sig uppdatering på egen hand och övar någonstans. Liksom att själv underhålla bromsarna genom att göra några ordentliga inbromsningar från motorvägsfart då och då. Föreningslivet hjälper många att hålla sig alerta. Är själv med i en mc-klubb som håller årlig avrostning med utbildad personal.
Citera
2026-09-24, 15:54
Medlem
HondaCivics avatar
Att bilkörning medför ett betydande ansvar är självklart. Men att körkortet är en reglerad behörighet innebär knappast att varje ytterligare kontrollåtgärd därmed blir motiverad. Att värna fotgängarens säkerhet befriar inte staten från kravet på proportionalitet i sina ingripanden. Huruvida människor dessutom bör cykla mer, åka tåg eller avstå från A-traktorer är en annan transportpolitisk diskussion; förekomsten av alternativa färdmedel säger föga om huruvida miljontals redan godkända förare bör kallas tillbaka till körskolan.

Vad gäller ”avrostning” har jag däremot inga invändningar mot att den som finner sådan utbildning värdefull frivilligt ägnar sig åt den. Kunskaper kan naturligtvis blekna och färdigheter försämras. Men därifrån är steget ganska långt till slutsatsen att samtliga förare därför bör underkastas återkommande obligatorisk fortbildning.

Det centrala är trots allt att den som klarar kunskapsprovet och uppkörningen har visat den kompetens staten kräver. Därefter bör ingripanden rimligen i första hand riktas mot dem som genom sitt handlande faktiskt ger anledning att ifrågasätta denna kompetens. En förare som mycket väl känner till att hastighetsgränsen är 110 men likväl väljer att köra i 150 blir knappast en varsammare människa av ytterligare några undervisningstimmar hos Amer. Där är sanktioner riktade mot den felande föraren en betydligt mer naturlig ordning. Att någon missköter sin behörighet är knappast skäl nog att låta alla förare bära konsekvensen i form av återkommande obligatorisk utbildning.

Att med jämna mellanrum kalla tillbaka samtliga körkortsinnehavare till Amer och Co. för ytterligare undervisning – och, får man förmoda, ytterligare fakturering – framstår därför som en föga träffsäker metod för att angripa ett problem som sannolikt är betydligt mer koncentrerat. Det räcker inte att visa att fortbildning kan vara nyttig; det måste visas att nyttan är så betydande att den motiverar en generell skyldighet.

Bevisbördan bör rimligen vila på den som önskar införa tvånget, inte på den skötsamme medborgare som redan har prövats och befunnits behörig.
Citera
2026-09-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Vilket satans trams! Jag är 51 år och kört bil hela mitt jävla liv, jag behöver för helvete inte gå några satans kurser. Har aldrig krockat någon gång.

Du gör med 100% säkerhet massor med fel i trafiken
Citera
2026-09-24, 16:26
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Ja, det vore nog välkommet att med ett visst tidsintervall vidimera sina kunskaper.

Ett teoretiskt prov jämte en virtuell uppkörning kanske.
55 års ålder eller efter 30 års innehav, därefter vart tionde år?
Borde inte vara omöjligt.
Absolut inte omöjligt, men knappast heller nödvändigt.

Ser hellre ingripande mot felaktiga beteenden i trafiken eller i samhället och vissa sjukdomstillstånd och framför allt missbruk. Är man sjuk, missbrukar eller inte kan uppföra sig dels i trafiken och dels i samhället i övrigt så bör körkortet omprövas.
Citera
2026-09-24, 16:32
Medlem
Tycker det känns ganska onödigt.

Om jag känner mig rostig för jag inte kört något av dom fordon jag har behörigheter för anpassar jag ju hastigheten för det. Samma med många äldre som har sämre förmåga att köra. Dom kör ju långsammare. Visst det finns parkerings regler jag inte har koll på. Men är jag osäker parkerar jag bilen och sen googlar jag.

Sen skiten dom hittar på med dom som har diabetes typ 1 är väl i samma stil.
Lämnar du inte in ett intyg från diabetes läkare att din diabetes är väl regalerad spärras körkortet.
Sen ska det nya in efter 12månader annars spärras det på nytt. Allt i nollvisionens anda.
Sen ser man tre ungdomar köra på en el-spark mot trafiken. Då är det inte lika viktigt.
Citera
2026-09-24, 16:43
Medlem
CBDX534s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biproduct
Gör ni det så kör jag utan körkort och slipper allt detta.
Yes, bara gör walkout.
Citera
2026-09-24, 16:44
Medlem
Alla som kör dagligen och har gjort i många år är proffs redan.
Citera
2026-09-24, 16:52
Avslutad
Perosnligen vill jag se något med risk3 att man gör om teoriprovet var 7år eller så.
Citera
2026-09-24, 16:54
Medlem
Aldrig. Körkort är bara skit. Alla skulle ha rätt att köra utom vid visad uppenbar och grov olämplighet.
Citera
2026-09-24, 17:04
Medlem
Tror det blir välkomnat av hela befolkningen.
Har själv körkort och respekt för bilen. Är det något jag stör mig på så är det när folk är respektlösa i trafiken.

Vissa kör racing vid övergångsstället och trafikljus. Andra stannar inte ens bilen vid övergångsstället utan kör någon racing med att försöka hastigt iväg

Nu är jag en vuxen individ som vet konsekvenserna av att det kan springa en liten flicka/pojke framför bilen.

Varför beter man sig så illa i trafiken?

Har varit i andra länder och där stannar varenda bil bara det är övergångsställe.

Jag kan förstå att poliser inte orkar mer .
Hur kan en vuxen individ inte förstå konsekvenserna när man gasar allt vad man har vid ett övergångsställe på område där det bor massa folk?

Förmodligen tycker man det är lite roligt att skrämma människor så då kan man gärna betala massa pengar varje 10 år för att förstå konsekvenserna bakom ratten om man inte sköter sig
Citera
2026-09-24, 17:39
Medlem
Christopher.s avatar
Absolut inte, vilken idiot skulle förespråka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in