2026-09-24, 01:13
Medlem
Jag vet att en del olösta mord på politiker, kändisar och uppsatta personer där tror en del på en konspiration istället för en enklare lösning.

Jag tänker de mord där det faktiskt ingått en konspiration finns ju också med.

Julius Caesar som blev mördad av romerska senatorer för att rädda republiken som de såg det.

Gustav III som blev mördad av Anckarström och där det låg ett missnöje bland adelsmän som var anledning till mordet.

Vet ni fler?
Citera
2026-09-24, 01:22
Medlem
Galejans avatar
Palmemordet är väl det mest uppenbara i modern tid. Sålänge det inte var en ensam galning så var det någon slags konspiration som låg bakom enligt begreppets mest bildliga definition.

Samma gäller Kennedymordet.
Citera
2026-09-24, 01:35
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Jag vet att en del olösta mord på politiker, kändisar och uppsatta personer där tror en del på en konspiration istället för en enklare lösning.

Julius Caesar som blev mördad av romerska senatorer för att rädda republiken som de såg det.

Gustav III som blev mördad av Anckarström och där det låg ett missnöje bland adelsmän som var anledning till mordet.

Vet ni fler?

Först måste du definiera vad du menar med ordet ”konspiration”.
Citera
2026-09-24, 01:36
Medlem
Riksreptilens avatar
Exakt hur högt konspirationer sträckte sig i Serbiens säkerhetstjänst är fortsatt oklart.

Tronarvinge Frans Ferdinand och fru blev dödsoffer i Sarajevo 1914.

" Unification or Death (Serbian: Уједињење или смрт, romanized: Ujedinjenje ili smrt), popularly known as the Black Hand (Црна рука, Crna ruka), was a secret military society formed in May 1911 by officers in the Army of the Kingdom of Serbia."

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Hand_%28Serbia%29?wprov=sfla1
Citera
2026-09-24, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Först måste du definiera vad du menar med ordet ”konspiration”.

Jo det skulle jag nog gjort, tror de flesta vet vad som menas ändå
Citera
2026-09-24, 02:57
Medlem
olasvenssons avatar
Alla mord där det är fler än en inblandad i mordet är oftast konspiration. Till exempel två person pratar om hur de ska mörda en annan.
Citera
2026-09-24, 03:27
Medlem
Den listan kan göras miltals lång, tror du missuppfattat lite vad konspiration syftar på.
Testa gå in på "Coffeehouse Crime" på youtube t.ex. så är väl 95% av fallen tekniskt sett en konspiration (ja, säkert smått överdriven siffra, det är natt, what to do).
Senast redigerad av daTkonshens 2026-09-24 kl. 03:33.
Citera
2026-09-24, 03:52
Medlem
pn222jws avatar
Rasputin blev mördad av en grupp tsarryska adelsmän 1916 på grund av hans inflytande på tsaren.
Citera
2026-09-24, 03:56
Medlem
Pripps0.0s avatar
– Som en god vän en gång sa till mig, USA har den här situationen, att vi har många ensamma beväpnade gärningsmän, många galna ensamma beväpnade gärningsmän, men ingen av dem dödar någonsin någon som stödjer institutionell makt. De dödar bara personer som är ett problem för den djupa staten. Det är ganska konstigt, är det inte? Vad är oddsen för det?
https://nyheter.swebbtv.se/tucker-alltid-djupa-statens-motstandare-som-mordas/
Citera
2026-09-24, 04:29
Medlem
NyGammmmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10

Vet ni fler?

Ett av de mest kända fallen måste enligt mig vara mordet på Abraham Lincoln. Många inblandade där.

Dag Hammarskjölds död borde också räknas, en klassisk konspiration som först fastslogs som en olycka för att senare anses varit ett mord, utfört av allt från Sydafrikanska agenter till rhodesiska terrorister.

Palme, Kennedy osv är endast konspirationsteorier och jag förstår det som att du efterfrågar fall där konspirationen inte innefattar ”traditionellt” kriminella utan en konspiration där politiker, poliser, hemliga agenter eller liknande ligger bakom.
Citera
2026-09-24, 07:22
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Alla mord där det är fler än en inblandad i mordet är oftast konspiration. Till exempel två person pratar om hur de ska mörda en annan.
Sant. Men det som de flesta nog menar med en konspiration är att två eller fler makthavare konspirerar för att ta en annan makthavare av daga.

Den typen av mord finns, dock mer sällan än man kan tro. Men vi vill gärna att dramatiska händelser ska ha dramatiska orsaker. Random gärningsmän får liksom inte ligga bakom mäktiga män och kvinnors död.
Citera
2026-09-24, 07:44
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyGammmmal
Ett av de mest kända fallen måste enligt mig vara mordet på Abraham Lincoln. Många inblandade där.

Min favorit i den soppan är han som skulle försöka mörda statssekreteraren William Seward. Alla var visserligen fantastiskt inkompetenta med Powell vars jobb det var att mörda statssekreteraren var fantastiskt inkompetent.

Seward låg i sjuksäng och Powell lyckades ta sig in och bara gick totalt bananas och knivhögg han och hela hushållet inklusive en random budbärare han träffade i dörren påväg ut. Ingen dog. 1800-talsmedicin, totalt huggsexa, inte en käft dog. Men Powell sprang ut ur huset och skrek "I'm mad! I'm mad!" där han märker att karln som ska ta honom därifrån helt sonika dragit utan honom och han måste virra runt i en stad han aldrig vart i för att försöka fly.

(Vill rekommendera ett avsnitt av podcasten The Dollop som är en historisk/komedipodcast och avsnittet 117: "Boston Corbett" om just mordet på Lincoln och vem som till slut var del i att fånga och skjuta Booth - en man utan testiklar otroligt nog. Det är en helt vansinnig historia värd att lyssna till)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in