2026-09-23, 17:31
Medlem
Madagascars avatar
Har vi några från Flashback på plats som kan rapportera lite?

Jag har aldrig varit på bokmässan men nyfiken på hur den ter sig. Vad/vem står folk och köar till? Vad floppar? Vilka genrer är överrepresenterade? Vilket syfte fyller mässan? Efterfester? Vem vänstrar med vem på hotellet efteråt? Etc etc :-D
Citera
2026-09-23, 17:38
Medlem
Riksreptilens avatar
På radion verkar de helt till sig att olika sorts spel bjudits in slutligen. Det är nog delvis för att få fler unga som har läslov intresserade av vad som händer.

https://www.sverigesradio.se/artikel/spelvarlden-tar-plats-pa-bokmassan-ska-locka-unga

" Den Augustprisade författaren Jessica Schiefauer har skrivit manus till spelen ”Wavetale” och ”The Gunk”: ”Det var överraskande likt att skriva skönlitteratur.”
Citera
2026-09-23, 18:24
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Jag har aldrig varit på bokmässan men nyfiken på hur den ter sig. Vad/vem står folk och köar till? Vad floppar? Vilka genrer är överrepresenterade? Vilket syfte fyller mässan? Efterfester? Vem vänstrar med vem på hotellet efteråt? Etc etc :-D

Branschdagarna är, för den som vart tvungen att stå i en monter för en tidning eller ett förlag, basically att pytsa ut rödtjut från en bag-in-box till pruttfulla journalister, redaktörer, översättare, författare och sen nån förvirrad med författardrömmar som försöker "networka" med en tills man förklarar att man bara är där för att lydigt dela ut rödtjut och vara en aktiv del i skrivarsveriges gemensamma framtida skrumplever.

Då går dom och trakasserar hoppfullt nån annan stackars jävel om sin bok som ingen vill läsa, men som dom tycker är otroligt allmänrelevant trots att det handlar om deras kamp mot diabetes eller nåt.

Sen kan man dagarna efter få se mer eller mindre stora författare och andra kreatörer antingen ryckta ur sitt sammanhang som Martin Kellerman som såg helt övergiven ut i en soffa i två timmar. Eller så får dom total hybris som Catharina Ingelman-Sundberg som efter att ha skällt ut funktionärer för att dom inte frågade spännande nog frågor hållt en entimmas lång anföran och sen istället för att bara gå av scenen vadade in bland åhörare med armarna utsträckta som en väckelsepredikant.

Bortom det har du alldeles för mycket folk som trängs runt bord med böcker och tidningar som dom kan köpa vart som helst. Eller föredrag av folk du inte vet vilka dom är som pratar om ämnen du inte visste att du hatade.
Citera
2026-09-23, 18:35
Medlem
Jag läser mycket men besöker bara bokmässan sista dagen eftersom jag upplever att det är mindre besökare då. Brukar i snitt köpa 8-10 böcker till bra pris. Försöker att alltid få autografer.
Citera
2026-09-23, 19:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Branschdagarna är, för den som vart tvungen att stå i en monter för en tidning eller ett förlag, basically att pytsa ut rödtjut från en bag-in-box till pruttfulla journalister, redaktörer, översättare, författare och sen nån förvirrad med författardrömmar som försöker "networka" med en tills man förklarar att man bara är där för att lydigt dela ut rödtjut och vara en aktiv del i skrivarsveriges gemensamma framtida skrumplever.

Då går dom och trakasserar hoppfullt nån annan stackars jävel om sin bok som ingen vill läsa, men som dom tycker är otroligt allmänrelevant trots att det handlar om deras kamp mot diabetes eller nåt.

Sen kan man dagarna efter få se mer eller mindre stora författare och andra kreatörer antingen ryckta ur sitt sammanhang som Martin Kellerman som såg helt övergiven ut i en soffa i två timmar. Eller så får dom total hybris som Catharina Ingelman-Sundberg som efter att ha skällt ut funktionärer för att dom inte frågade spännande nog frågor hållt en entimmas lång anföran och sen istället för att bara gå av scenen vadade in bland åhörare med armarna utsträckta som en väckelsepredikant.

Bortom det har du alldeles för mycket folk som trängs runt bord med böcker och tidningar som dom kan köpa vart som helst. Eller föredrag av folk du inte vet vilka dom är som pratar om ämnen du inte visste att du hatade.
Lysande info.

Du får det att låta som en tragikomisk tillställning :-)

Du har ännu inte avskräckt mig från att någon gång ta mig dit. Men du får gärna komplettera med ytterligare info :-D
Citera
2026-09-23, 19:45
Medlem
Peikkomaailmas avatar
Tyvärr är det jobb hela veckan och ett 12 timmars jobbpass på lördag så jag missar det i år igen.
Citat:

Tråkigt att höra men jag hade lite de tankarna när jag läste om det från tidigare år. Jag är själv en boknörd och tycker att det hade varit roligt med en plats för likasinnade. Speciellt kul är det med lokala nya författare som försöker nå ut med annorlunda saker än det som annars står längst fram i skyltfönstret.
Citera
2026-09-24, 10:53
Medlem
Bor i Gbg det var värsta brödkön, har hört att det är mysterybag utdelning till ett värde av 750kr därinne från diverse företag.
Citera
2026-09-24, 14:31
Medlem
Jag gick just förbi Svenska mässan/Gothia Towers. Det är lätt att tro att det är inträdeskrav att vara:
- kvinna
- rökare
- fet
- medelålders
- vit
Citera
2026-09-24, 14:51
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Direkt från bokmässan nyss på TV4, kl 14.40-14.50 i Nyhetsdagen.

Riktigt vidriga vänsterkärringar som ser för jävliga ut och dessutom inte har ett enda vettigt ord att säga heller. Tone Schunnesson intervjuades bland annat. En riktig skräcködla.
Citera
2026-09-24, 19:33
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Haha väl skrivet! Idag är alla författare! Så ofantligt många som själva ger ut eller hybridförlag där de betalar för att ge ut.

Författare är en speciell sort!
Citera
2026-09-24, 21:39
Medlem
En vanlig vettig person har inget där att göra.

Knökfullt. Svettigt. På senare år har dom dessutom släppt in tusentals skolbarn som springer omkring och stör.

Fick biljett av förlaget. Hade aldrig betalat 350 kr för att trängas med batikkärringar. Satte inte min fot i montern utan grundade med ett par timmar i baren innan jag tog hissen upp för räkmacka.

Tänk er alla dessa kulturtanter ni ser överallt: Knutson, degrogoria, hon den oattraktiva i tv med håret och resten. Dessa turas om att vara överallt samtidigt. Victor Malm går omkring i gräslig kavaj med ful slips. Det är hans stil. Jag respekterar honom. Resten är skit.

Arche har en monter. Den är alltid helt tom på besökare. PMJ sitter och är gammal och sur i svart kavaj bredvid ett par yngre kvinnor. De talar inte med varandra. Ibland lämnar PMJ sin monter och lyssnar på något samtal, t ex vid judiska scenen. Han ser alltid sur och trött ut. Obegripligt att hela kulturklägget i Göteborg brukade gå i terapi hos honom.

Rätt som det är snubblar man över Leif Pagrotsky. Han mäter 150 cm max. Björn Hellberg signerar böcker från 9 till 18 tors-sön. Jobbar hårt.

Sverige har inte längre några stora manliga författare, vilket förklarar varför Bokmässan blivit ointressant. Bara massa odugliga halvunga kärringar som Romare och Schunnesson som syns och hörs hela tiden.

Ibland kan det dyka upp något bra från utlandet. Inga svenska författare säger vettiga saker på Bokmässan. Horace syns i Akamontern men ingen bryr sig.

Jag snackade i loungen med Anders Persson (syns ofta som expert i TV). Han klagade över att han som Mellanösternexpert hade vägrats tillträde till samtalet med IDF överstelöjtnant (reserv) J. Con. Bokmässan ville inte släppa in mer än något dussin åhörare av "säkerhetsskäl", hette det. Så Anders Persson fick inte lyssna. Jag sade till honom att Bokmässan inte är för såna som du och jag. Den är för klägget som tycker lika. Tycker man olika skall man inte vara där.

Om du är kvinna och bokmässobesökare: ta inte på dig strumpbyxor om du har fula ben eller är gammal. Det finns inte någon plats i Sverige med fler kvinnor i strumpbyxor är Bokmässan.

Ina Hamdan som avslöjade Hamas i vänsterpartiet är större i verkligheten. Hade livvakt.

Två nassetjejer från GP Kultur tog selfies med bakåtspark framför demonstrationen vid entrén. På skylten stod det Death to the idf eller något liknande. Nassetjejerna verkade ha kul när de tog selfies. En av nassetjejerna skall senare hålla i samtal finansierat med medel från judisk kultur i sverige.

Det är inte billigt med böcker på mässan. Men världens största bokhandel bjöd på en kod som ger 30 procent rabatt. Det är bättre beställa böcker hemifrån med den koden än köpa böcker på mässan och konka omkring på. Sverigefinländska nånting brukar ha bra priser dock.

Förr var det vanligt med kaffe i montrarna. Då kunde man tjöta med en muslim över en kopp turkiskt. Kanske få några dadlar också. Det finns inte kvar. Det är jättedyrt med fika eller mat ute på mässgolvet. Ej värt.

Tänk också på att om ni skall gå in som vanliga besökare och bli visiterade skall ni ställa er i den kön som har en ung tjej som visitatör och inte i den kön som har en ful arab som visitatör.
Citera
2026-09-26, 19:16
Medlem
Och som väntat kan inte vänsterpartisterna hålla sig från att göra kaos.

Jäkla clowner. Beter sig som 5-åringar.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/aktivist-utslapad-fran-bokmassan/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här